O uplynulém víkendu svět poznal letošního mistra světa kategorie Moto3, kterým se ve své debutové sezoně stal Pedro Acosta. Tento španělský jezdec vzbudil ve světě motorismu rozruch, neboť překonal několik letitých rekordů.
Pedro Acosta se narodil 25. května 2004 v provincii Murcia. Svou profesionální závodní kariéru začal v roce 2013, na motocykl se ale poprvé posadil o mnoho let dříve.
V roce 2013 vyhrál místní minibikový pohár MiniAlevinB, v roce 2015 se stal šampionem v poháru Cuna de Campeones v kategorii MiniGP 110.
Následně postoupil do španělského motocyklového šampionátu, kde v roce 2016 skončil druhý v poháru MiniVelocidad v kategorii MaxxiGP 220, a také byl třetí v kubatuře Moto4.
O rok později už slavil titul z kategorie PreMoto3. Poté se dostal do šampionátu FIM CEV Repsol.
V roce 2018 vstoupil Acosta do Juniorského mistrovství světa Moto3, které se právě jezdí v rámci šampionátu CEV. Svůj debut v této kategorii si odbyl v pouhých 13 letech. Ve své první sezoně skončil v celkové klasifikaci na 34. místě, když nejlepším závodním výsledkem bylo 13. místo z Aragónu.
V dalších letech pokračoval v závodění v Moto3 CEV, ale také prošel náročným výběrem do Red Bull MotoGP Rookies Cupu.
V sezoně 2019 skončil v CEV na 16. místě, jeho nejlepším výsledkem bylo 4. místo ze závodu v Jerezu. Kvůli nehodě a zranění musel vynechat úvodní závodní víkend Rookies Cupu, ale jinak si ve své první sezoně vedl velmi dobře, když získal 5 umístění na stupních vítězů, z toho 3 závody vyhrál a celkově skončil druhý.
Do sezony 2020 vstupoval jako jeden z favoritů Rookies Cupu. Svou roli naprosto potvrdil, když vyhrál prvních šest závodů sezony. Následně ještě přidal dvě druhá místa a jedno třetí a o šampionovi bylo rozhodnuto.
Dobrou sezonu měl také v CEV, kde společně s Izánem Guevarou a Xavierem Artigasem patřil mezi protagonisty sezony. Acosta získal osm podiových umístění, z toho vyhrál tři závody. Nakonec mu v konečném pořadí patřilo třetí místo.
Po jeho výborné sezoně 2020 bylo jisté, že v sezoně 2021 dostane šanci v Moto3 mistrovství světa silničních motocyklů. Původně byl oznámen jako jezdec týmu PruestelGP, ale zákulisní souboj nakonec vyhrál tým Ajo, který si Acostu přetáhnul k sobě.
Čekalo se, že Acosta bude bojovat o titul nejlepšího nováčka roku, ale že bude bojovat o titul mistra světa, to před sezonou neodhadoval asi nikdo. Acosta vstoupil do světového šampionátu neuvěřitelným způsobem.
Ve své první Grand Prix v kariéře, což byla Velká cena Kataru, dojel na druhém místě a všechny ohromil. Ve svém druhém závodě už slavil svou první výhru. Navíc do toho závodu startoval z boxové uličky a předvedl ohromnou stíhací jízdu.
K dnešnímu datu má Pedro Acosta na svém kontě v Moto3 šest vítězství, jedno druhé místo a jedno třetí místo. Během minulého závodního víkendu, předposledního v této sezoně, si už zajistil titul mistra světa. Tím překonal několik rekordů, a pokud nějaký rekord nepřekonal, tak se mu alespoň přiblížil.
Už to jeho vítězství z boxové uličky ve Velké ceně Doha znamenalo, že se stal historicky desátým nejmladším vítězem závodu v Grand Prix.
Stal se vůbec prvním jezdcem, který získal čtyři podiová umístění ve svých prvních čtyřech startech. Zároveň se stal ve věku 16 let a 342 dní nejmladším jezdcem, který vyhrál tři za sebou jdoucí závody a tím překonal předchozí rekord Marca Melandriho.
Pedro Acosta je od roku 1990 prvním nováčkem, který získal v nejnižší kategorii Grand Prix titul mistra světa. V kategorii Moto3 je úplně prvním nováčkem, kterému se něco takového povedlo. Také je ve věku 17 let a 166 dní druhým nejmladším mistrem světa. Tím úplně nejmladším byl Loris Capirossi v roce 1990 ve věku 17 let a 165 dní, takže Acostovi tento rekord utekl o den.
Acosta je šestým Španělem, který získal titul v kategorii Moto3. Celkově se jedná o 55. titul v Grand Prix pro Španělsko (a pokud budeme nově počítat i pohár MotoE, který se v rámci MotoGP jezdí, tak to je 57. titul pro Španělsko).
Popáté získal titul v Moto3 jezdec na motocyklu KTM. Před ním to byli Sandro Cortese v roce 2012, Maverick Viñales v roce 2013, Brad Binder v roce 2016 a Albert Arenas loni.
I když má Acosta úctyhodnou statistiku výsledků závodů, což je, konec konců, to, co se počítá, tak jeho statistiky výsledků kvalifikace a postavení na startovním roštu nijak zářivé nejsou. Jeho nejlepší startovní pozicí bylo druhé místo z VC Itálie, jinak ale nebylo výjimkou, když startoval do závodu až ze druhé poloviny pole.
Podruhé v řadě za sebou tak získal titul mistra světa jezdec, který ve své vítězné sezoně ani jednou nestartoval z pole position. Ani Albert Arenas totiž v loňském roce nezískal žádnou pole position.
Pedro Acosta prokázal, že patří mezi velké motocyklové talenty. Ve věku 16 let se už z něj začíná stávat, pokud už se nestala, velká osobnost a jedna z velkých hvězd. Příští sezonu už ho čeká přestup do střední kategorie Moto2. Jestli může i tam ve své nováčkovské sezoně bojovat o titul mistra světa? V jeho případě je možné asi vše.