Po osmi víkendech jako na horské dráze přidala sezóna Deutsche Tourenwagen Masters 2025 do slavné historie motoristického sportu značky Porsche druhý titul v jezdeckém a týmovém šampionátu. Ale byla to divoká jízda až do posledního metru.
Všechno vyvrcholilo v posledním kole celé sezony. Boj, který znamenal rozdíl mezi triumfem a porážkou.
„Na tom jsme s rodinou všichni společně pracovali – potřebovali jsme udělat něco jiného abychom se sem dostali a pracovali jsme na tom opravdu dlouho,“ řekl Ayhancan Güven.
„Začal jsem závodit v pěti letech a teď je mi 27 – takže po více než 20 letech závodění, dokonce i po několika letech, kdy jsem nezávodil, protože jsem k tomu neměl možnost, ale vždycky jsem o tom snil… to znamená všechno pro mě, pro mou rodinu, pro mou zemi [Turecko], pro mé fanoušky. Nedokázal jsem si představit něco takového, co se dnes stane.“
Ale pojďme na začátek sezony.
DTM 2025
Kalendář DTM pro rok 2025 se od předchozího roku téměř nezměnil – přesně stejný počet závodů a přesně stejné tratě, jen s několika odlišnými termíny.
Stabilitu harmonogramu však vyvážily značné změny v pravidlech, včetně přechodu na syntetické palivo a některých změn ve formátu závodů.
Změnami prošel i Manthey. K továrnímu jezdci Porsche Motorsport (a šampionovi jezdců z roku 2023) Thomasi Preiningovi a Güvenovi se připojil třetí vůz. Morris Schuring byl vybrán do závodu pod záštitou Manthey Junior Teamu, protože byl v předchozím roce součástí Mantheyho posádky Porsche 911 GT3 R, která v závodě 24 hodin Le Mans zvítězila.

Kdo pojede o titul?
Nová sestava měla okamžitý dopad na vítězství v úvodním závodu sezóny v Oscherslebenu. První závod byl bodový zisk solidní, ale druhý závod byl velkolepý. Güven, jehož předchozím nejlepším výsledkem v sérii bylo třetí místo, se na startu propracoval na třetí místo, poté se díky strategii propracoval do vedení a jednoduše se vzdálil všem soupeřům. Tehdy jeho vítězství nikdo nečekal. Jednalo se o Turkovo první.
Na Lausitzringu se Porsche nedařilo, přičemž vzal pilot pár bodů za 8. respektive 14. místo.
Zvrat ale přišel na Zandvoortu, kde se Güven stal vítězem sobotního závodu díky skvělé strategii a vhodně využitého Safety Caru na trati.
Následovala ale vlna špatných výsledků, přičemž už to vypadalo, že bude Turek sotva v elitní pětce na konci roku. Na Norisringu získal dvě slabá jedenáctá místa a na Nürburgringu se jednalo o jeho první odstoupení v sezoně. Neděli v pohoří Eifel alespoň zachránil pátým místem.

Zvrat na Sachsenringu
Po náročném výkonu na Nürburgringu se srpen stal významným milníkem. DTM nevidělo nikoho, kdo by vyhrál dva závody sobě od Preiningova vítězství v rozhodujícím víkendu na Hockenheimu na konci roku 2023. Na Sachsenringu to ale vyrovnal právě pilot v zeleném Porsche.
Do posledního kola vzrušujícího závodu za divokého počasí vjížděl jako třetí, za Preiningem a Pepperem, jejichž kolize v první zatáčce pak otevřela Güvenovi dveře k vítězství. Jak se říká: Dva se perou, třetí se směje,
Preining, který v tomto závodě skončil čtvrtý, v neděli znovu bojoval o vítězství, ale první zatáčka opět nevyšla podle Rakušanových představ. Preining sestřelil vedoucího závodníka Jacka Aitkena při pokusu dostat se na první místo, čímž si vysloužil penalizaci, která mu zničila závod. Güven tentokrát také dojel první. Tehdy už se zdálo, že to bude právě Ayhanchan Güven, kdo získá titul DTM 2025.
Jenže na Red Bull Ringu následoval další těžký víkend. V sobotu skončil pilot za body na 16. místě, zatímco v neděli bral nevýrazné 7. místo.

Devět kandidátů na titul
Hockenheim, jak to tak často bývá, přinesl rozuzlení divoké sezóny. Zatímco tým Manthey měl v boji o titul silnou pozici, v soutěži jezdců panoval naprostý chaos, na začátku víkendu se o titul matematicky ucházelo devět jezdců.
Preining se ujal vedení 39 minut před koncem sobotního závodu, ale v cíli ho proměnil v 17sekundový náskok. Byl to největší vítězný náskok nejen v sezóně, ale i od roku 2020 – tedy největší v éře DTM GT3, která začala v roce 2021. Týmový kolega nebyl vidět, ale bral dobré body za páté místo.
S Preiningem, který byl nyní druhý v pořadí, tři body za vedoucím Lucasem Auerem, vstupoval Manthey do finálového závodu jako jediný tým se dvěma jezdci ve hře o titul. Güven ztrácel na lídra šampionátu osm bodů,
Preining i Güven tak vstupovali do závodu jako potenciální šampioni. Na konci sezóny byl Preining v průměru druhým nejlepším kvalifikantem v sérii.
Güven byl ale nejvíce efektivním pilotem. Během sezóny získal celkem 38 míst oproti startovním pozicím, což je průměr 2,5 místa na cíl, a i před finálovým víkendem už v roce 2025 vyhrál více závodů než kdokoli jiný.
Ale musel znovu vyhrát.

Všechno nebo nic
Vypadalo to, že to dopadne docela přímočaře. Güven byl na startu druhý a dostal se do vedení závodu, Turka nic neohrožovalo.
Nečekaný Safety Car ale znamenal, že pro získání titulu musel Güven udržet za zády dotírajícího Marca Wittmanna.
Wittmann měl neuvěřitelné závodní tempo, když startoval ze 17. místa, ale při restartu Güvena pronásledoval. Před posledním kolem je dělilo sedm desetin, ale Wittmann ztrátu v mžiku dohnal a v zatáčkách 6 a 8 už byl souboj na ostří nože.
Zrovna když se Wittmann dostal do čela v zatáčce Mobil 1, Güven se od svého závodního inženýra dozvěděl, že vzhledem k tomu, jak se výsledky vyvíjejí, musí závod vyhrát, aby se stal šampionem.
Zpráva byla přijata. Güven zkusil „blaf“, když si najel na vnějšek, ale když Wittmann nechal na vnitřní straně mezeru „0,9 délky vozu“, Güven poslal svůj vůz na vnitřek a částečně přes trávu se dostal na první místo. Turecký závodník splnil to, co musel. Byl to jeden z nejbláznivějších závěrů v historii motoristické sezóny.
„Budu oslavovat věčně,“ zažertoval Güven na pozávodní konferenci a zadýchaně se rozbrečel.
„Budu slavit opravdu dlouho. Navždy, myslím, že budu toto vítězství slavit věčně. Zvláštní, zvláštní okamžik.“

