Přinese nová sezona DTM revoluci bodovacího systému?

Přinese nová sezona DTM revoluci bodovacího systému?

 
  

Sezona 2023 DTM klepe na dveře a nový promotér série ADAC plánuje velké změny v pravidlech. Jedním z nich je nový bodový systém, ale také zákaz týmové režie.


Více jak před týdnem dostaly týmy první nástřel nových pravidel. Co ADAC plánuje? Fanoušci si budou muset nejspíše zvyknout na jednu revoluční změnu, která se týká rozdávání bodů. V mnoha závodních sériích, včetně formule 1, je již tradicí, že ohodnoceni jsou závodníci od prvního do desátého místa. To se však v DTM změní.

DTM by mohlo najet na systém, který využívá od roku 2019 ADAC GT Masters, což by znamenalo, že by bodovalo prvních 15 jezdců podle schématu: 25-20-16-13-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1.

Nový bodový systém jako prevence proti týmovým režiím

Tato novinka by mohla zamezit využívání nepopulární týmové režii, kdy je jezdcům jedné stáje nařízeno, aby vyměnili pozice. Dalším pozitivem této změny je také to, že by už jezdci zbytečně nekončili předčasně, aby ušetřili pneumatiky, jelikož byly body v nedohlednu.

Co by mělo ale nadále zůstat je, že tři nejrychlejší v kvalifikaci dostanou tři, dva a jeden bod. V jednání byla také možnost bodu za nejrychlejší kolo, ale ta byla zamítnuta, aby nebyli závodníci nuceni překračovat limity trati.

Ovšem hlídat, zda pravidlo ohledně týmové režie nebyly prošueny, je komplikované, proto došlo k úpravě znění. V článku 20.2 stojí: „Dohody mezi výrobci, potažmo žadateli (týmy) a jezdci, které stanoví, že výrobce nebo žadatel může dávat jezdci přímé nebo nepřímé pokyny pro jeho chování během kvalifikace nebo závodů, které omezují jezdce ve sportovní soutěži, jsou zakázány. V případě porušení může být výrobci, soutěžícím a/nebo řidiči udělena pokuta ve výši 250 000 eur.”

Tento odstavec byl v regulích už před třemi lety. Vloni dokonce hrozila při využití až diskvalifikace, o té tentokrát však není v pravidlech řeč.

Konec šampionátu konstruktérů

V DTM bylo zvykem, že kromě týmů a jezdců získávaly tituly také konstruktéři. Tomu je ale konec. Od příštího roku se pojede podle hodnocení mezinárodního mistrovství GT od DMSB. Proto je v plánu zrušit titul mezi konstruktéry.

ADAC se brání tím, že oproti Class-1 éře už se nejedná o seriál konstruktérů, nýbrž o zákaznickou sérii se soukromými týmy.

Rovněž dojde ke změně v šampionátu týmů: zatímco ITR nutila stáje, aby sestavily umělé týmy po dvou až čtyřech vozech, které vytvářely co nejvyrovnanější podmínky. V ADACu se do šampionátu týmů započítává jen výsledek nejlépe umístěného auta.

Vozy daného týmu, které se umístí hůře neobdrží žádné body do šampionátu, naopak auta soupeřů za nimi bodovat budou. Dle návrhu konečné výsledky kvalifikace a závodu budou brány v úvahu. ADAC chce zajistit, aby závodní týmy s jedním nebo třemi vozy měly podobné možnosti i bez umělého dvoučlenného týmu.

Zákaz paralelních programů v DTM a GT Masters

Dále nové regule zakazují pilotům kombinovat DTM a GT Masters, jelikož hned čtyřikrát budou obě série součástí jednoho závodního víkendu. „Jezdci zapsaní v DTM se nesmějí zúčastnit během víkendu DTM jiné série na stejném místě konání.”

Tímto krokem ADAC předchází tomu, že piloti se nezúčastní kola s médii kvůli závodu ADAC GT Masters, jako se vloni u pár jezdců stalo.

Úprava BoP pouze v prvních dvou závodech

Byť je těžké kontrolovat soukromé testy během sezony, tak týdnu, kdy se bude konat závod, se nesmí od pondělí nesmí jezdec ani tým, který je na soupisce DTM, testovat. Výjimku však mají testy organizované GTM GmbH, jenž se konají ve čtvrtek před třemi závodními víkendy.

Změny v nastavení Balance of Performance už nesmějí být měněny v průběhu víkendu. K úpravě může dojít pouze na Oscherslebenu a Zandvoortu, tedy v úvodních dvou podnicích. Pro další závody dostanou týmy nejpozději týden před daným podnikem předem určené nastavení.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Translate »