Christijan Albers byl novou holandskou nadějí, ve formuli 1 si zničil kariéru

  •   
  •   
  •   

Když fanoušci slyší jméno Christijana Alberse, tak si pravděpodobně vybaví hlavně GP San Marina 2006, kde letěl s Midlandem v kotrmelcích vzduchem. Jeho kariéra ale byla předtím skvěle rozjeta a Holandsko mělo po Josu Verstappenovi nového hrdinu.


Syn bývalého rally závodníka se dostal v brzkém věku k motokárám, kde získal celkové vítězství v domácím šampionátu roku 1997 s helmou, která byla kombinací těch, jenž používali Rubens Barrichello a Michael Schumacher. Aby toho nebylo málo, tak ve stejné sezoně ještě získal titul ve formuli Ford 1800, opět na domácí půdě a ještě v Belgii.

O rok později se přesunul do německé formule 3, kde si připsal šest vítězství a opět celkový titul. Dalo se tak říct, že je Albers jasnou hvězdou budoucnosti.

Studená sprcha ale přišla ještě dříve, než se čekalo. Pro sezonu 2000 nastoupil do mezinárodní formule 3000, kde ale nezískal ani jeden bod. Naštěstí přišla nabídka od Mercedesu do DTM.

Přestože si musel stále zvykat na úplně jiný styl, než který vyžadují monoposty, tak dokázal Albers s podprůměrným týmem získat druhé místo na Sachsenringu ve své první sezoně roku 2001.

Z týmu Persson se u Mercedesu posadil do vozu stáje Rosberg, kde získal ještě méně bodů, než ve své první sezoně. Přesto se stal dost možná zázrak, jelikož byl Albers angažován do “áčkového” týmu HWA.

DTM změnilo formát závodění, jelikož se ze dvou závodů na víkend stal jenom jeden. To Albersovi hodně zahrálo do karet, ale také to, že získal vítězství hned ve druhém závodě na Adrii. Během následujícího závodu to zopakoval, stejně tak na Norisringu a na Zandvoortu.

Titul tak měl na dosah, přestože byl tehdy dobře u Mercedesu “zahnízdený” Bernd Schneider. Poslední závod sezony ale přinesl neuvěřitelné drama, jelikož nejprve měl technické problémy Schneider a Albers si jel pro titul, ale chvíli na to se dostal do problémů i Holanďan. Bylo rozhodnuto, jediný závod, který v roce 2003 nebodoval ho stál titul. Jeho soupeř vyhrál o čtyři body.

Rok na to si opět nevedl Albers špatně, ale získal jen jedno vítězství na Estorilu, nicméně na své konto zapsal celkovou třetí příčku.

I když závodník říkal, že raději zůstane v DTM, než aby vstoupil do formule 1 se slabým týmem, opak byl pravdou. Pro sezonu 2005 se upsal u Minardi, kde získal v památné GP USA své jediné čtyři body.

Holanďan zamířil do Midlandu, který byl později odkoupen a přejmenován na Spyker. Výsledky byly za očekáváním a začaly se dostavovat zbytečné chyby a frustrace. Pověst spolehlivého závodníka a šampiona z juniorek byla rázem pryč. Asi nelze zapomenout na GP Francie 2007, kde odjel od svých mechaniků i s tankovací hadicí. Bylo jasné, že vyhazov od Spykeru uprostřed sezony jasně řekl, co bude se závodníkem dál.

Albers se vrátil do série DTM v prosinci 2007, když Holanďana pozval tým Audi Futurecom TME na týden testování v Jerezu de la Frontera. Bývalý jezdec Mercedesu byl potvrzen jako závodník týmu Futurecom TME pro rok 2008, jenže tým měl k dispozici staré vozy ze sezony 2006, nedalo se nic vymyslet. U Mercedesu měl svým odchodem do formule 1 dveře zavřené.

Poté, co nezískal ani jeden bod, se nad jeho kariérou stáhla mračna definitivně. Po neúspěšných pokusech ve vytrvalostním závodění svévolně pověsil helmu na hřebík.

Mimochodem v roce 2014 nastoupil u Caterhamu jako šéf stáje, ale jeho role neměla dlouhého trvání. V podstatě celý tento příběh nikam nevedl už od samého začátku, jelikož Albers neměl žádné podobné předchozí zkušenosti. Od té doby je mimo motorsport.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Translate »