Minulý týden zasáhla svět MotoGP šokující zpráva o možném odchodu továrny Suzuki ze šampionátu. Dnes vyšlo vyjádření z této japonské továrny, že opravdu o odchodu jednají s Dornou.
Zpráva o odchodu továrny Suzuki z MotoGP přišla jako blesk z čistého nebe. Nejprve se k tomu ani továrna Suzuki, ani tým Suzuki Ecstar, který v MotoGP působí, nevyjadřovaly, ale dnes vyšla zpráva, která tyto zprávy potvrdila.
Nejprve nebylo jasné, co se děje a zda to nejsou pouze spekulace. Ovšem tomu, že se nejedná pouze o plané spekulace, navíc nahrával i fakt, že den poté, kdy se tato zpráva dostala do světa sociálních sítí, reagovala Dorna, která vydala speciální prohlášení směrem k Suzuki.
V prohlášení stálo, že Dorna kontaktovala továrnu Suzuki, aby ji upozornila, že je pod smlouvou a jen tak z MotoGP odejít nemůže. Nicméně, po dohodě a za určitých podmínek by Suzuki bylo povoleno šampionát opustit. Záleží na tom, jak se rozhodne Dorna ohledně počtu týmů a jezdců na sezonu 2023.
Co se tedy stalo? Proč chce tým, který v roce 2020 získal se Joanem Mirem titul mistra světa, opustit MotoGP? Zdá se, že za vším jsou finanční problémy.
Mohlo by tým něco zachránit? Spekulace, které byly zveřejněny na webu crash. net, hovoří o tom, že týmu by pomohla finanční injekce v podobě bohatého sponzora. Případně by se továrna mohla stáhnout z MotoGP jako tovární tým, ale provozovala by motocykly Suzuki formou nějakého soukromého týmu (podobně jako to v nedávné době fungovalo u Aprilie a týmu Gresini). V této souvislosti se objevil případný vstup týmu Leopard Racing do královské kubatury (ale zaznívají hlasy, že Leopard by spíš byl satelitním týmem Aprilie).
Zpráva o odchodu továrny Suzuki z MotoGP zaskočila také oba závodní jezdce Joana Mira a Alexe Rinse. Vypadá to, že oba počítali s tím, že u Suzuki budou závodit také v další sezoně, a byli touto zprávou nepříjemně překvapeni. Pokud by Suzuki odešla z MotoGP a Mir a Rins zůstali bez závodní sedačky, tak by to mohlo roztočit poměrně divoký přestupový kolotoč.
O Joanovi Mirovi se hovoří v souvislosti s přestupem do Repsol Hondy, kde by mohl nahradit Pola Espargara. Mir řekl, že neměl v plánu odejít od Suzuki do Hondy. Nicméně, kdo ví, jak se celá situace změní a vyvine.
Není to poprvé, co se Suzuki potýká s finančními problémy. Šampionátu Grand Prix se kvůli finanční krizi neúčastnila mezi lety 2012 a 2014. Následně se dokázala do MotoGP vrátit a postupně si budovala lepší a lepší pozici a to také díky šéfovi týmu, kterým byl Davide Brivio.
Brivio v roce 2020 odešel a tým byl v roce 2021 bez oficiálního manažera týmu. Na začátku této sezony bylo oznámeno, že tým povede zkušený Livio Suppo. Ten nyní musí řešit velmi závažné problémy s existencí týmu.
V oficiálním prohlášení továrny Suzuki se píše, že na ně dopadla ekonomická krize a jednají s Dornou o ukončení smlouvy na konci tohoto roku. Původní smlouva byla podepsána až do roku 2026.