Sestava Mercedesu DTM je nastavena na zásadní změnu v roce 2023, přičemž se očekává, že GruppeM ze série odstoupí kvůli nepředvídatelným nákladům na opravy.
GruppeM byl jedním z několika zavedených týmů GT3, které vstoupily do DTM, když šampionát v roce 2021 přešel od vozů třídy 1 na GT. V šampionátu měli tovární podporu od Mercedesu-AMG.
Po pouhých dvou sezónách v DTM, během kterých získali tři pódia a jednu pole position, nyní zvažují přesun do jiných kategorií. Jako primární volba se objevuje SRO’s Intercontinental GT World Challenge.
„DTM není snadný šampionát, je téměř nemožné udělat rozpočet, protože náklady na škody jsou nepředvídatelné,“ řekl šéf týmu Kenny Chen. „V letošní a minulé sezóně jste v DTM viděli, že pokud jste ve středu pole, existuje 80% šance, že se váš vůz poškodí.
Stále jednáme s AMG. Je možné, že nebudeme soutěžit v DTM. Je možné, že se zúčastníme jiných velkých mezinárodních programů.
Teď, když se cestování po COVID-19 také normalizuje, plánujeme se vrátit zpět do IGTC (Intercontinental GT Challenge) jako tým AMG Performance. A také k Macau [GT race]. Vždy jsme si to užívali.“
GruppeM tvrdí, že jen za opravy svých dvou vozů letos utratili kolem dvou milionů eur. Pro srovnání, provozní náklady jednoho vozu v průběhu sezóny jsou jeden milion eur. K vysoké škodě přispěli zčásti jak Maro Engel, tak Mikael Grenier, kteří požadovali nový podvozek kvůli samostatným nehodám v průběhu sezóny.
Engel byl jedním z mnoha jezdců, kteří byli zapojeni do masakru na Norisringu, kde po kontaktu s Mirkem Bortolotti z Lamborghini narazil čelně do zdi, zatímco Grenier potřeboval výměnu podvozku po aquaplaningu do bariér v kvalifikaci na Red Bull Ringu.
GruppeM se také museli vypořádat s vysokými náklady na opravy, když v roce 2021 měli jediný vůz a to pro továrního jezdce Daniela Juncadellu.
Chen vysvětlil, že GruppeM „je možná jediný tým, který je zde z 90 procent financován námi“, přičemž BWT, hlavní sponzor Engelova vozu, není sponzorem týmu, ale „strategickým partnerem“ Mercedesu.
Chen se domnívá, že hlavní příčinou problému je restart DTM ve stylu Indy, s čímž souhlasí i mnoho pilotů.
„Stačí se podívat na restart,“ řekl. „Všichni mezi sebou bojují, ale jak to vyřešit? A pokud žádné řešení neexistuje, pak bude toto poškození vždy.“
Další věc, které Chen nerozuměl, byla výzva k použití dvojitého restartu s jediným kolem zbývajícím do konce závodu ve druhém závodě ve Spa: „To bylo úplně zbytečné. Jen škoda na Engelově autě nás stála 55 000 eur.“
Potenciální odchod z GruppeM by mohl znamenat, že Mercedesu zůstanou v DTM pouze tři týmy, konkrétně HRT, Winward a Mucke Motorsport, s výjimkou jakýchkoliv dalších změn v průběhu zimy.
DTM plánuje v roce 2023 omezit každého výrobce na pouhých šest vozů, ačkoli navrhované pravidlo musí ještě dokončit promotér série ITR. Není jasné, jak to ovlivní plány zbývajících týmů Mercedesu na startovním roštu.