Před několika týdny bylo oznámeno, že Maverick Viñales už příští rok nebude závodit v továrním týmu Yamahy v MotoGP. Od té doby se udály určité momenty, které vedly k tomu, že Viñales a Yamaha se rozešli ještě v této sezoně.
Maverick Viñales přišel do kubatury MotoGP v roce 2015 po roce stráveném v kategorii Moto2. V letech 2015 a 2016 závodil na Suzuki, poté přestoupil do týmu Yamaha.
U Suzuki začínal pozvolna, ale zlepšoval se a byl to on, kdo poprvé po 9 letech získal pro tuto továrnu vítězství v MotoGP. Všichni si od jeho přestupu do Yamahy hodně slibovali. Viñales u Yamahy nahradil Jorge Lorenza, který odcházel k Ducati.
Svou éru u Yamahy začal opravdu pozoruhodně, když zvítězil v úvodních dvou Velkých cenách sezony 2017 a ujal se tak vedení v šampionátu. Stal se tak od roku 2004 prvním jezdcem, který vyhrál při svém debutu na Yamaze. Před ním to byl Valentino Rossi.
Jeho první polovina sezony 2017 byla vydařená, získal ještě vítězství v Le Mans a vypadalo to, že by se mohl zapojit do soubojů o titul mistra světa. Také ve druhé půlce sezony získal pár podiových umístění, ale na další vítězství už nedosáhl a v šampionátu prostě byli lepší.
Přesto ale celkové třetí místo v jeho první sezoně u Yamahy bylo bráno jako úspěch, navíc byl v šampionátu nejlépe postaveným jezdcem na tomto motocyklu. Jeho týmový kolega Valentino Rossi skončil v tom roce za ním, na čtvrtém místě.
Ještě před startem sezony 2018 bylo oznámeno, že Viñales bude u Yamahy pokračovat až do roku 2020. Před sezonou 2018 patřil k favoritům šampionátu, nicméně očekávání nebyla naplněná. Viñales se trápil, jeho výsledky sice nebyly úplně špatné, ale španělský jezdec se nenacházel tam, kde si přál být.
Během sezony získal několik podiových umístění, nakonec v závěru sezony se dočkal i vítězství na okruhu Phillip Island. Tomu předcházel smutný rekord, a sice šňůra 25 závodů v řadě bez vítězství motocyklu Yamaha v šampionátu MotoGP.
V sezoně nakonec skončil na čtvrtém místě, což sice vzhledem k okolnostem nebylo špatné, ale sám si představoval trochu jiný výsledek.
Pro sezonu 2019 se proto Viñales rozhodl udělat několik zásadních změn. Číslo 25, které používal na své kapotě, změnil na číslo 12, které používal v juniorských soutěžích. Také došlo k výměně jeho crew chiefa, kdy Romana Forcadu nahradil Esteban García, se kterým Viñales získal titul mistra světa v Moto3 v roce 2013.
Dle Viñalese byly tyto změny nutné, aby se v týmu cítil lépe. Bohužel mu to moc dlouho nevydrželo. Sice si vedl velmi dobře v předsezonních testech, ale jak se začalo ukazovat, testovací dny mu šly velmi dobře téměř vždy. Úvod do sezony 2019 už tak dobrý nebyl.
Na podium se pak dostal v Jerezu ve Španělsku. Později předvedl dva výborné výkony v závodech v Nizozemsku (kde zvítězil) a v Německu. Ve druhé polovině sezony pravidelně bojoval o umístění v Top 5 a získal vítězství v Malajsii, takže si nakonec horší začátek sezony vynahradil. Díky dobrému závěru sezony nakonec skončil v šampionátu na třetím místě.
Sezona 2020 byla poznamenaná pandemií covid-19, takže se začínalo o mnoho měsíců později. Viñales vstoupil do sezony dobře, když získal dvě podiová umístění v úvodních dvou závodech. V následujících závodech se ale trápil a už tou dobou se spekulovalo, zda vůbec u Yamahy bude pokračovat v další sezoně.
Navíc byl zapleten do oné hrozivě vypadající nehody na Red Bull Ringu, kdy mu kousek nad hlavou proletěl havarovaný motocykl jednoho z jeho soupeřů. Někteří fanoušci si dodnes myslí, že ho to psychicky poznamenalo, i když samotný Maverick tvrdí, že ne. Navíc o týden později na stejné trati prožil další těžký moment, když mu během závodu selhaly brzdy a on se rozhodl v nájezdu do první zatáčky skočit z motorky.
Následně se mu ale podařilo získat vítězství ve Velké ceně Emilie Romagne na okruhu v Misanu, takže to vypadalo, že by mohl být zpět ve hře. Od té doby se ale na stupně vítězů nedostal a spíše se výsledkově pohyboval v závěru první desítky, což rozhodně nebylo podle jeho představ.
V sezoně skončil na celkovém šestém místě, což byl z tohoto pohledu jeho nejhorší rok na Yamaze.
Viñales prodloužil smlouvu s Yamahou na roky 2021 a 2022, ale spekulovalo se, že už u tohoto týmu zůstávat nechtěl, ale prostě přišly okolnosti, že neměl kam jinam jít.
Dosavadní průběh sezony 2021 je pro něj jako na horské dráze. Vyhrál úvodní závod sezony v Kataru, což tedy čekal málokdo, a vypadalo to, že by jeho setrvání u Yamahy přeci jen mohlo být dobrou volbou.
V dalších závodech sezony se trápil, v týmu nebyl spokojený, stěžoval si na některé věci, ale co se skutečně v zákulisí dělo, to ví asi pouze on. Navíc došlo k další výměně jeho crew chiefa, když Estebana Garcíu nahradil Silvano Galbusera. Údajně to bylo po vzájemném rozhovoru rozhodnutí Yamahy. Nicméně, Viñales přiznal, že potřeboval změnu, protože společně s Garcíou nedosahoval takových výsledků, jaké chtěl. Změna crew chiefa ho ale trápila, neboť jsou s Garcíou blízcí přátelé.
Během Velké ceny Nizozemska se v médiích začaly objevovat zprávy, že problémy a neshody jsou takového charakteru, že to vypadá, že dojde k ukončení smlouvy. Viñales odjel výborný závod a skončil na stupních vítězů, ale okamžitě po závodě, ještě v parc fermé, s týmem neslavil a jeho řeč těla naznačovala, že ho něco trápí a že se s ním něco děje. Na stupních vítězů nechtěl slavit se šampaňským a dokonce odmítl objetí od šéfa týmu Meregalliho.
V následujícím rozhovoru popřel spekulace o jeho možném odchodu z Yamahy. Zhruba po 24 hodinách od tohoto rozhovoru ale bylo oficiálně zveřejněno, že Viñales dojede u Yamahy sezonu 2021, ale jeho smlouva bude předčasně ukončená a v roce 2022 už v týmu nebude. Zároveň se začaly šířit spekulace o jeho možném přestupu do Aprilie.
Po letní přestávce se začaly kolem Viñalese dít další bláznivé věci. Před Velkou cenou Rakouska vydala Yamaha prohlášení, ve kterém stálo, že je Viñales suspendován z tohoto závodního víkendu. V té chvíli nebylo moc jasné, co se vlastně stalo, informace začaly vyplouvat na povrch postupně později.
Týden před VC Rakouska se jela VC Štýrska, která byla poznamenaná červenou vlajkou. Při restartu měl Viñales na roštu problémy a nakonec musel startovat z boxové uličky. Poté během závodu ještě dostal penalizaci long lap za překročení limitů tratě. Svou frustraci a své zklamání nejen z vývoje tohoto závodu, ale z vývoje v poslední době, si vybil dost nešťastným způsobem, když v závěru závodu manipuloval s motorem způsobem, který mohl vést k jeho zničení, což mohlo ohrozit nejen jeho, ale také ostatní jezdce.
Velkou cenu Rakouska tedy nejel. Krátce poté bylo navíc oznámeno, že v roce 2022 bude opravdu závodit pro Aprilii. Před závodním víkendem ve Velké Británii vyšla oficiální zpráva, že Viñales už ani letošní sezonu na Yamaze nedojede. Dění posledních několika dní bylo opravdu rychlé.
Jak rychle se vše odehrálo, ukazuje i fakt, že Viñales na začátku tohoto týdne už motocykl Aprilia testoval. Pravděpodobně šlo vše lépe než se očekávalo, neboť krátce po ukončení tohoto testu bylo oznámeno, že Španěl pojede v barvách Aprilie už od letošní Velké ceny Aragónu, která je na programu příští víkend. Nahradí Lorenza Savadoriho, který se vrátí do role testovacího jezdce.
Maverick Viñales tak u Yamahy strávil necelých pět sezon, v každé z nich získal minimálně jedno vítězství. Na začátku této éry to vypadalo, že by se mohlo jednat o úspěšné spojení a že by Viñales měl bojovat o titul mistra světa. Ten ale prozatím nezískal. Zdá se tedy, že tento příběh nebyl naplněn a zakončen tou hlavní cenou.
Nabízí se ale také myšlenka, že vlastně naplněn byl, že Viñales už v současné situaci nemohl dosáhnout více a že tento pětiletý vztah byl svým způsobem přechozen a španělský jezdec potřeboval změnu a nový impulz do svého závodního života.