K rozložení sil závodních vozů slouží tzv. „Balance of performance“, nebo zkráceně „BOP“. Cílem je dosáhnout vzrušujících závodů s největší technickou rovností pro všechny, bez ohledu na různé koncepty, jako je motor vepředu nebo uprostřed, přeplňovaný nebo atmosférický motor, osm nebo deset válců. Organizace DTM ITR pověřila rakouské specialisty z AVL, aby určili BoP.
V AvL se BOP určuje na základě interního simulačního softwaru, který se již řadu let používá ve významných seriálech motoristických sportů a který podléhá neustálému dalšímu vývoji. Základ simulace tvoří virtuální modely všech automobilů od výrobců zastoupených v DTM. Tyto virtuální modely byly vytvořeny již před prvním testem v Hockenheimu s využitím dostupných údajů k charakterizaci vozu, jako jsou aerodynamika, výkon motoru a rozvor.
Během oficiálních testovacích dnů DTM na Hockenheimu a Lausitzringu byly tyto virtuální modely dále zdokonaleny a porovnány s reálnými daty a následně vyrovnány. Jak se dalo očekávat, každý tým poprvé odhalil svůj plný potenciál v kvalifikaci na první závod v Monze. Mezitím je třeba vzít v úvahu, že Monza jako vysokorychlostní trať je pro BOP větší výzvou než jakákoli jiná trať v aktuálním kalendáři DTM.
Michael Peinsitt, zodpovědný za BOP v AVL, vysvětluje některé aspekty procesu stanovení kolem úvodu sezony DTM v Monze.
„Jsme spokojeni s BOP pro první víkend DTM v Monze. Při první sobotní kvalifikaci jen jedna desetina sekundy dělila prvních šest jezdců, zatímco na čtvrtém až devátém místě byly vozy čtyř značek. Je pravda, že čtyři Mercedes-AMG se postavily na první čtyři místa, ale je také třeba vzít v úvahu, že tato značka má bezesporu nejvíce vozů v této oblasti. Ve druhé kvalifikaci v neděli bylo dokonce prvních 17 vozů během jedné sekundy. Takže v obou dnech bylo DTM jak v kvalifikacích, tak v závodech velmi těsné a vyrovnané.
V souladu s předpisy byl do každého vozu nainstalován záznamník dat, který zaznamenával různé hodnoty. Prostřednictvím tohoto datového záznamníku a řady senzorů získáváme data, jako je rychlost, poloha škrticí klapky, otáčky motoru, různé teploty atd. Získáváme tyto záznamy záznamníku ze všech automobilů v terénu a používáme je pro naše analýzy a pro zdokonalení našich virtuálních modelů,“ prozrazuje Peinsitt.