Hlavní témata předsezonního testování WEC

Hlavní témata předsezonního testování WEC

 
  

V rámci předsezonních testů, tedy oficiálního prologu, začala sezona FIA World Endurance Championship. Po dobu dvou dní měli týmy k dispozici čtyři testovací segmenty, ve kterých proběhli poslední testy a úpravy před tím, než se vozy postaví na start prvního závodu. Toto jsou nejzajímavější témata, která z Prologu vzešla.


Aston Martin Valkyrie, hlasitý ale ztrácí rychlost?

Aston Martin odprezentoval svůj Hypercar Valkyrie teprve před pár týdny, tudíž jeho první testování ve WEC bylo velkou událostí. Kromě tmavě zelené metalízy, tzv. „racing green“, typické pro Aston Martin, uchvátil vůz také svým zvukem. Valkyrie je totiž jediný Hypercar, který má dvanácti-válcový motor, což ho dělá z celého roštu jednoznačně nejhlasitější a nejatraktivnější pro fanoušky. Svou hlasitostí předběhl i „pouhý“ osmi-válcový (bez turba) Cadillac, který svým zvukem v minulých letech vzbouzel největší nadšení.

Výsledky testů by se dali prominout, jelikož je to zcela nový vůz a piloti s ním nemají v podstatě žádné zkušenosti. I přes to je realita taková, že Aston Martin skončil na chvostu ve všech testovacích relacích. Ian James, šéf projektu, prozradil, že je s výsledky testu spokojen. Ostatní však čekali více, a zklamání na sociálních sítích bylo znát.

Dohromady obě auta odjela 549 kol během prologu, přičemž Harry Tincknell zaznamenal nejrychlejší čas Aston Martinu, a to 1.41.089 na palubě vozu s Bondovským číslem 007, který sdílí s Tomem Gamblem a Rossem Gunnem. Tento vůz byl také zapojen do dvou menších incidentů, napříč jinak čistým prologem, s trochou menších cest do štěrku.

Velké debaty se vedli také okolo rezervního pilota Aston Martinu ve formuli 1, Felipeho Drugoviche, který neusedl za volant Valkyrie, ani není s projektem nijak spojený. V rámci Rolex 24 v Daytoně na začátku tohoto roku závodil Drugovich ve voze Cadillac V-Series.R LMDh. Jeho angažmá ve vytrvalostních závodech bude nadále s Cadillacem, nikoli s Astonem, byť je stále nedílnou součástí projektu ve formuli 1.

Cadillac x Hertz Team JOTA, černý kůň Prologu

Nové spojení již zavedeného, doposud zákaznického, týmu Hertz Team JOTA a tovární podporou Cadillacu začíná velice slibně. Detaily tohoto zbrusu nového projektu se odhalovali kousek po kousku posledních 6 měsíců. Charakteristické zlaté zabarvení týmu JOTA zdobí dva vozy Cadillac V-Series.R LMDh, ve kterých se prostřídají tři tovární piloti Cadillacu a tři piloti JOTA Sport.

Obě posádky vypadají silně, Cadillac namíchal své tovární piloty s piloty JOTA tak, aby byli zkušenosti s vozem optimálně rozloženy. Je to právě posádka vozu #38, která zaujala nejvíce. Za volant usedne tovární duo v podobě Earla Bambera a Sébastiena Bourdaise, kteří vůz pomohli vyvinout. Doplní je bývalý pilot F1, Jenson Button.

K této sestavě jsou hned dva hlavní body debaty okolo Cadillacu. První, který byl v testovaní hned vidět, je celkové zlepšení kvality programu. Cadillac se pro letošní sezonu rozhodl více propojit své angažmá ve WEC a americkém šampionátu IMSA. V rámci tohoto propojení je Earl Bamber jediný pilot WEC, který zároveň pojede celý šampionát IMSA. Toto sdílení jezdců, testů a poznatků je velký krok dopředu pro Cadillac, který se promítl na výsledcích Prologu velice dobře. Posádka #38 dokonce zajela druhý celkově nejrychlejší část celých testů.

Druhý bod debaty Cadillacu se schovává v jednoduchosti vozu. Již minulý rok jsem na toto téma mluvila s Earlem Bamberem a Felipem Drugovichem, kteří se shodli, že Cadillac V-Series.R není fyzický a je jednoduchý na řízení. To také konstatoval Jenson Button, který si vůz v Prologu velice pochvaloval. Oproti Porsche 963, se kterým závodil v minulé sezoně, je podle Buttona Cadillac jemnější a daleko více vyhovuje jeho jezdeckému stylu.

Není žádné tajemství, že se od Cadillacu očekává hodně. Je nutnost také zmínit, že Cadillac a JOTA letos slaví rovnou dvě důležitá výročí, která vytváří tlak pro tovární úsilí. Je to 75 let co se Cadillac poprvé ponořil do světa vytrvalostních závodů, mezitím JOTA slaví 25 let od jejich vstupu do motorsportu jako tým.

Váha – lehčí pilot už výhodu mít nebude

Rozumí se, že WEC zavedl nové pravidlo o přidělení a rozložení váhy, určnené ke zmírnění nevýhod mezi těžšími piloty. Tuto změnu naznačuje zahrnutí povinného vážení všech pilotů, jak v kategorii Hypercar tak LMGT3, po všech stintech v průběhu Prologového víkendu.

Dle anglického webu SportsCar365, byla referenční hmotnost nastavena na 82 kg, což by znamenalo, že tým, jehož řidiči váží průměrně 70 kg, by musel nainstalovat 12 kg závaží navíc („ballace“), aby splnil nový požadavek. To znamená, že zda pilot váží 70kg nebo 76kg už nebude hrát žádnou roli.

Do hmotnost pilota se počítá i plná souprava, tedy helma, vložka sedadla, s průměrem zaokrouhlením na nejbližší celé číslo. S mírnou změnou váhy během závodu se počítá. Jak se s pravidlem bude nakládat u pilotů, kteří jsou těžší než referenční váha, zatím nevíme.

Váha navíc, balace, musí být aplikován na předem určeném místě nebo umístění, při respektu k homologované distribuci váhy vozu. Pro kvalifikaci a Hyperpole je balace, který má být přidán do každého vozu, založen na průměru pouze pilotů, kteří se účastní těchto relací.

Toto nové pravidlo by mělo být poprvé uvedeno pro první závod v Kataru tento týden.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Translate »