Silný déšť trápil rakouský závod v neděli ráno před kvalifikací, což ohrozilo viditelnost a zanechalo na trati spoustu stojaté vody.
Pilot GruppeM Mikael Grenier havaroval přímo při výjezdu z boxů na nově položeném asfaltu poblíž zatáčky 2, přičemž jeho Mercedes utrpěl při incidentu takové škody, že musel v neděli závod vynechat.
Celkově byla kvalifikace třikrát označena červenou vlajkou po dalších incidentech jezdců Audi Deva Gorea a Ricarda Fellera, přičemž poslední zásah přinesl předčasný konec kvalifikace.
Bortolotti dokázal se svým Grasser Racing Lamborghini zajet pouze 23. nejrychlejší čas a cítil, že se podmínky zhoršily natolik, že se kvalifikace změnila v sezení o „přežití a nezávodění“.
„Skutečnost, že to nebylo přerušeno, je jedna věc, kterou nechápu. Kolik aut ještě musí havarovat, aby to zastavili?
Neřiditelné. První dvě kola byla zatraceně obtížná. Viděl jsem spoustu věcí, ale nelíbilo se mi, co se dnes ráno stalo. To se nemůže stát.
Ani nechci nikoho kritizovat, ale prostě se mi to nelíbilo. Musí tam být podmínky, abychom závodili a ne přežívali.
Rád závodím v dešti a často jsem v dešti dostal auto na pole position. O to teď nejde.
Situace, která tam byla dnes ráno, ohrozila celý náš den. Zaparkovali jsme auto, protože jsme nechtěli havarovat. Problém nebyl v zatáčkách, ale na rovinkách. Hlavně do 3. zatáčky.“
Konečný vítěz závodu Thomas Preining také cítil, že DTM nemělo pokračovat v kvalifikaci, když odhalil, že se při cestě za zajištěním místa ve čtvrté řadě startovního roštu několikrát přiblížil havárii.
Pokud by byla kvalifikace zrušena, startovní rošt by vycházel z pořadí šampionátu, jako tomu bylo na srpnovém Nürburgringu, kdy hustá mlha donutila DTM opustit závod.
Na žádost o hodnocení situace po Bortolottiho poznámce, že kvalifikace měla být zrušena, tovární jezdec Porsche odpověděl: „Také si to myslím. Byl jsem v kvalifikaci dvě nebo tři sekundy za Ferrari přede mnou a měl jsem nulovou viditelnost.
Měl jsem šílený aquaplanning a na rovince jsem pětkrát šestkrát málem havaroval a skoro se nedalo řídit.
Pokud jste v šampionátu na P25, samozřejmě se chcete kvalifikovat, protože když začínáte z pořadí šampionátu, je to pro vás špatné. Takže situace určitě závisí na jednotlivcích.“
Ředitel závodu Scot Elkins připustil, že uvažoval o předčasném ukončení kvalifikace, když byla podruhé označena červenou vlajkou kvůli incidentu s Gorem, ale cítil, že na hodinách zbývá dost času na to, aby jezdci měli poslední ránu na pole position.
„Až při druhé červené vlajce jsme začali zvažovat, že v tom nebudeme pokračovat,“ řekl Elkins.
„Zastavili jsme s pěti minutami a 40 sekundami do konce a myslel jsem si, že je stále dost času na to, aby všichni zajeli jedno kolo. A proto jsme restartovali, protože jsem si myslel, že by bylo fér nechat každému jednu šanci.
Bohužel, další červená vlajka přišla s pouhou minutou a 40 sekundami do konce a tehdy jsme relaci ukončili.“
Elkins cítil, že odložení kvalifikace by také nepomohlo, protože déšť nevykazoval žádné známky polevování a jeho rozhodnutí bylo ospravedlněno, když musel být kvůli špatným podmínkám zrušen podpůrný závod BMW M2 Cup.
„Na rozvrhu nezáleží. Je to DTM. DTM má přednost. To není problém,“ vysvětlil.
„Pro mě šlo o to, že jsem sledoval počasí a nevypadalo to, že by se zlepšovalo. Takže čekat by nám moc nepomohlo, protože by to bylo dlouhé čekání.
Viděli jste, že závod BMW byl po naší kvalifikaci zrušen, protože vyšlo počasí.
Takže jsem možná měl zastavit u druhé červené vlajky, ale jak jsem řekl, bylo dost času na to, aby všichni zajeli ještě jedno kolo, a myslel jsem, že by to kolo chtěli dojet.“