Jan Marschalkowski je mladý a velmi talentovaný pilot závodící v ADAC GT4 s týmem Zakspeed. Závodit v autech začal teprve minulý rok, avšak letos už se svým kolegou bojuje o výhru celého německého šampionátu. O tom, jak se k závodění dostal, a co by chtěl v budoucnu dělat, nám sdělil během minulého závodního víkendu na Hockenheimu
Věděl jsi vždy, že závodění v GT je to, co chceš dělat?
,,Ano. Když jsem byl malý dítě, tak mě táta bral každý rok na 24 hodinové závody na Nürburgringu. A od té doby jsem věděl, že chci být v tom samém autě, chtěl jsem závodit a chtěl jsem to dělat ve vozech GT.“
Dal jsis nějaký cíl, když jsi začal závodit, a dosáhl jsi toho cíle?
,,Nemám vlastně žádný celkový dlouhodobý cíl. Samozřejmě chci začít vydělávat peníze za závodění a stát se továrním jezdcem. Pro loňskou sezónu bylo mým cílem vyhrát juniorský šampionát, což se mi podařilo a jsem za to moc rád. Pro tuto sezónu to je vyhrát celkový šampionát, jsme docela blízko, tento víkend jsme měli trochu smůlu, ale uvidíme, možná toho také dosáhneme.“
Máš nějakého idola? nebo někoho, kdo tě ovlivnil, když jsi vyrůstal?
,,Ano, Sebastian Vettel. Když jsem byl mladý, byla to přesně ta doba, kdy dominoval v F1 a vyhrával skoro každý závod. Ale také proto, že to je skvělý člověk.“
Setkal jsi se s ním někdy?
,,Ne, vlastně jsem ho nikdy nepotkal. Byl jsem na jedné fanouškovské akci, kde on byl na pódiu a já někde v davu, kde jsem se díval. Tento víkend zde závodil jeho bratr (ADAC GT 4 na Hockenheimringu), Sebastian tu ale bohužel není. Možná se jednou přijede podívat, až bude jeho bratr závodit, a pak se s ním setkám.“
Přemýšlel jsi někdy o závodění v DTM Trophy a později DTM?
,,DTM trophy ne, nikdy. Protože BoP tam není příliš dobré a je to také velmi drahé, dělat to sám. Zatímco zde (ADAC) jsou peníze, které musíš zaplatit, rozděleny mezi dva piloty, takže závodit sám pro mě nikdy nebyla možnost. Ale také se mi tu moc líbí, hodinový závod s výměnou jezdce v polovině, je to strašně cool. Také závody v GT jsou vždy o týmu, ve všech velkých závodech jezdí 2 – 4 jezdci, takže musíš být v týmu. Ano, je to tu opravdu pěkné. Užívám si to.“
Dáváš přednost střídání se s jiným jezdcem v polovině závodu nebo si radši odjedeš celý závod sám?
,,Takhle, nikdy jsem nezkoušel odjet celý závod sám v GT. Určitě je to skvělé, jako DTM, dovedu si představit to dělat, ale také celkově vytrvalostní závody, kde se střídáš s více jezdci. I tady, se střídáním jezdců, vytváří to tolik pohybu v poli, díky kterému jsou závody velmi zajímavé. Líbí se mi to.“
Chtěl bys v budoucnu dělat nějaké vytrvalostní závody?
,,Ano, určitě. To je ten cíl, odjet všechny velké vytrvalostní závody v GT3.“
Jak se ti letos pracuje s Theem?
,,Úžasný člověk. Je strašně rychlý, letos jsem se od něj hodně naučil. Je to skvělé, je to jeho třetí rok, takže má o něco více zkušeností než já, proto se od něj mohu hodně naučit. Také si rozumíme, dokonce jsme spolu byli na dovolené. Je to fajn kluk a práce s ním je fakt velká zábava.“
Vidíš to jako výhodu, že Zakspeed má 2 auta?
,,Určitě, zvláště na začátku sezóny v Zandvoortu jsme viděli, že Gabi a Robert jsou hodně silní a opravdu důležitým faktorem v šampionátu. Odvádí úžasnou práci. Vždy je dobré mít více než jedno auto.“
Jan společně s Theem aktuálně drží druhé místo v pořadí ADAC GT4 Germany. Do konce sezony zbývá už jen jeden víkend, ale naděje na zisk titulu stále žije.