Moto

Jak se MotoGP jezdci předvedli na úvod sezony?

Letošní sezona v mistrovství světa silničních motocyklů začala dvěma závodními víkendy v Kataru. Co úvodní dva podniky na okruhu Losail přinesly?


Po prvních dvou závodech sezony 2021 je v královské kubatuře MotoGP lídrem šampionátu Johann Zarco. To je věc, kterou čekal asi málokdo. Jezdec týmu Pramac začal sezonu výborně, když v obou závodech vybojoval druhé místo. Jeho Ducati jela skvěle po oba celé závodní víkendy, což na druhou stranu nebylo překvapení, protože zrovna profil tratě v Kataru motocyklům Ducati vyhovuje. Byl to právě Zarco, u kterého byla za oba víkendy naměřená nejvyšší maximální rychlost. Během čtvrtého volného tréninku prvního víkendu jel rychlostí 362,4 km/h!

To, že trať motocyklům Ducati sedí, potvrdili také další jezdci této italské značky. Zarcův týmový kolega, nováček v MotoGP, Jorge Martín překvapil už během prvního víkendu. Nakonec skončil v závodě na patnáctém místě, což ovšem nikdo nekomentoval negativně, vždyť to byl jeho první závod.

Během druhého víkendu se ale neskutečně zlepšil a vybojoval pole position! To se moc často nevidí, aby nováček získal pole position už při svém druhém startu. V závodě si navíc také vedl výborně, velkou část závodu jel na prvním místě. Nakonec bral třetí příčku, ale skončit na podiu ve svém druhém závodě, to je velká věc. Tým Pramac tak měl ve druhém závodě oba své jezdce na stupních vítězů a to je poprvé, co se jim takovýto úspěch podařil.

Tým Pramac tak zatím zastínil tovární tým Ducati, i když ani jezdci tohoto týmu si nevedli špatně. Francesco Bagnaia získal během prvního víkendu pole position a to byla jeho první pole position v kategorii MotoGP. Zároveň svým časem stanovil nový rekord okruhu. V závodě bojoval o vítězství, nakonec v závěrečném souboji získal třetí místo, ale stále to byly teprve jeho druhé stupně vítězů, takže se jednalo o výborný výkon. Také během druhého závodu se snažil zapojit do boje o podium, ale nevyšlo mu to a on byl šestý.

Jeho týmový kolega Jack Miller byl po obou závodech zklamaný, protože od sebe a od svých výsledků čekal víc. V obou závodech dojel do cíle na devátém místě, takže spokojený být nemohl, protože počítal s bojem o mnohem lepší příčky. Po druhém závodě se navíc mezi fanoušky velmi vášnivě probíral jeho incident s Joanem Mirem, který se nakonec traťoví komisaři rozhodli neřešit. Zdá se tedy, že Miller má před dalšími závody co zlepšovat. Navíc ho v následujících dnech čeká operace „arm pump“, což také mohlo být příčinou jeho nedávným výkonů.

Motocyklům značky Ducati sice trať v Kataru sedí, ale ani v jednom závodě se nakonec z vítězství značka z Bologni neradovala. Byli to jezdci továrního týmu Yamaha, kteří v závěru obou závodů měli převahu.

Během prvního závodu se Maverick Viñales držel celý závod v čelní skupině. Měl sice horší start, což je u něj obvyklé, ale neztratil tolik jako jsme u něj mohli vidět v minulosti. Z toho vytěžil a v polovině závodu už bojoval o podium. Osm kol před koncem závodu se dostal definitivně do čela a svým soupeřům začal ujíždět, takže ani silné stroje Ducati na rovince neměly možnost ho předjet. Viñales tak vyhrál úvodní závod této sezony, což se mu naposledy povedlo v roce v roce 2017.

Viñalesův nový týmový kolega Fabio Quartararo jel výborně takticky ve druhém závodě. Možná to ani nebyla taktika, ale prostě mu všechno vyšlo a byl ve správný čas na správném místě. Rozhodně to během závodu nevypadalo, že by se Francouz mohl zapojit do souboje o umístění na stupních vítězů, když se pohyboval až na konci první desítky. Ale, jak závod postupoval, tak Quartararo získával pozice a pět kol před cílem se probojoval až na první místo. Podobně jako Viñales o týden dříve, také Quartararo si v závěru závodu dokázal vybudovat náskok, takže ho nikdo zezadu nedokázal ohrozit.

Značka Yamaha tak z Kataru odjížděla s dvěma vítěznými trofejemi a to je něco, co asi mnoho lidí před začátkem sezony neočekávalo.

Výsledek druhého závodu byl velkým milníkem pro Francii. Fabio Quartararo zvítězil a Johann Zarco bral druhé místo, takže francouzští závodníci skončili jako první a druhý. Dva Francouzi spolu na podiu v královské kubatuře byli naposledy v roce 1954! Navíc, jako první a druhý Francouzi nikdy dřív nebyli.

S jezdci na motocyklech Yamaha a Ducati dokázali jakž takž držet krok ještě jezdci na Suzuki. Od Joana Mira jako od obhájce titulu se samozřejmě očekává, že velmi silný bude také letos. V úvodních dvou závodech sezony 2021 ale přeci jen zůstal trochu za očekáváním. Čtvrté a sedmé místo nejsou špatné výsledky, rozhodně je to mnohem lepší než jak začal sezonu loni, takže určitě letos vytvořil pevné základy pro další závody. Navíc během prvního závodu byl blízko umístění na podiu, vybojoval si druhé místo, ale na cílové rovince ho doslova polapily dva motocykly Ducati a pro Mira tak zbyla čtvrtá příčka.

Jak již bylo zmíněno výše, ve druhém závodě se řešil incident mezi Mirem a Millerem, respektive fanoušci tento incident řešili. Ředitelství závodu se rozhodlo věc neřešit, podle nich se jednalo o závodní incident. Je zajímavé sledovat, jak má každý jiný úhel pohledu. Někdo obviňuje Millera, že jeho akce byla přes čáru, objevily se i názory, že naopak za jejich kontakt mohl právě Mir.

Dobře do nové sezony vstoupil Alex Rins. V obou závodech předvedl silnou jízdu a ve druhém závodě se dokonce pokoušel o boj o stupně vítězů, ale nakonec se mu je vybojovat nepodařilo. Zisk šestého a čtvrtého místa je pro něj dobrým začátkem.

Jezdec Aprilie Aleix Espargaró naznačoval pokrok už během předsezonních testů. Také v obou závodních víkendech o sobě dával vědět, a to především během tréninků. Bylo vidět, že s časy na kolo problém nemá, s udržením závodního tempa už to bylo o něco horší. Nicméně, Espargaró dostal Aprilii v obou závodech do Top 10 a to se počítá. Nesmíme ale zapomínat na to, že jezdci strávili v Kataru hodně času, takže se dalo tušit, že komu vyšly testy, tak bude dobrý také v závodech. Nikde jinde se oficiálně netestovalo, takže je otázka, v jaké formě bude Aprilia během dalších závodních víkendů.

Kromě Jorge Martína se z dalších nováčků nadějně ukazuje také Enea Bastianini. Loňský mistr světa Moto2 dokázal dostat Ducati týmu Avintia v obou závodech na body. V prvním závodě byl dokonce desátý, v tom druhém jedenáctý. To je pro něj velmi povzbudivý výsledek. Navíc před druhým závodním víkendem nebyl úplně zdravotně v pořádku, jelikož ho trápila horečka poté, co dostal druhou dávku očkování proti covidu-19 (vláda v Kataru nabídla očkování celému paddocku a většina této nabídky využila). Jeho týmový kolega, další nováček, Luca Marini se zatím na body neprobojoval, ovšem daleko od jejich zisku nebyl.

Dalším nováčkem je pak Lorenzo Savadori, který stále bojuje se zraněným ramenem. Do soubojů s ostatními se zatím příliš zapojit nedokázal, ovšem dobré pro něj je, že oba dva závody dojel do cíle, takže získal důležitá data a také důležité zkušenosti.

Každá mince má dvě strany, takže když se někomu daří, tak to logicky znamená, že někdo jiný je na té druhé, ne příliš dobré, straně. Úvod do sezony 2021 zatím nevyšel týmům Hondy a KTM. U Hondy se čekalo, že asi nastanou problémy, neboť Marc Márquez se stále léčí se zraněnou rukou a v Kataru nebyl přítomen. Jeho náhradník Stefan Bradl nakonec, vzhledem k okolnostem, dokázal získat body v obou závodech, když skončil jako jedenáctý a čtrnáctý.

Hodně se čekalo, co na Hondě předvede jejich nový jezdec Pol Espargaró. Po úvodních dvou závodech lze říct, že to zatím není ono. Vidět jeho motocykl Repsol Hondy na osmé a třinácté příčce rozhodně není to, co si fanoušci přáli.

Nejen, že se nevedlo jezdcům Repsol Hondy, ono se nevedlo ani jezdcům LCR Hondy. Po úvodních dvou závodech této sezony je tým úplně bez bodů. Alex Márquez nedokončil ani jeden závod, Takaaki Nakagami má na svém kontě jeden nedokončený závod a jedno sedmnácté místo. To je pro tento tým velmi špatný začátek.

Značka KTM loni nasadila laťku poměrně vysoko a zatím se jí nedaří na své výkony z minulé sezony navázat. Oba jezdci hlavního týmu KTM Brad Binder a Miguel Oliveira sice v obou závodech skončili na bodovaných pozicích, o boji o lepší pozice než je osmé místo si ale zatím mohou nechat zdát.

Těžký začátek sezony mají za sebou i jezdci týmu Tech 3 KTM. Danilo Petrucci a Iker Lecuona zatím spíš uzavírají celé závodní pole a v prvních dvou závodech nebodovali.

Problémy provázejí také tým Petronas Yamaha. Franco Morbidelli, ani Valentino Rossi se do soubojů o Top 10 zatím nedokázali zapojit. Pro oba bylo maximum dvanácté místo. Rossi ho dosáhl v prvním závodě, Morbidelli byl dvanáctý ve druhém závodě. Valentino Rossi měl druhý závod v Kataru velmi těžký, startoval až z 21. příčky, což byla jedna z jeho nejhorších startovních pozic v kariéře.

Po úvodu v Kataru se nyní jezdci vrací do Evropy. Prvním závodem na evropském kontinentu bude Velká cena Portugalska v Algarve, kde se pojede o víkendu 16. až 18. dubna. Do akce by se mohl zapojit už i Marc Márquez, musí ale v následujících dnech projít potřebnými lékařskými prohlídkami.

administrator

Recent Posts

Lamborghini oficiálně odchází z WEC

Lamborghini oficiálně potvrzuje svůj odchod WEC, jak z kategorie Hypercar, tak z kategorie LMGT3. Italský…

2 dny ago

Iron Dames oznamují partnerství s Porsche ve WEC

Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…

3 dny ago

Mercedes vstupuje do WEC s Iron Lynx

Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…

4 dny ago

Divoké Macau vyhrál Maro Engel

Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…

6 dny ago

JOTA Sport by Cadillac odhaluje jezdecké posádky pro příští sezonu WEC

Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…

1 týdnem ago

Lamborghini zvažuje kompletní odchod z WEC

Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…

1 týdnem ago