Historie - formule

Alpine měl být v F1 už před 50 lety, Renault nechal vůz zničit

Značka Alpine se v motorsportu pohybuje už řádku let, nicméně se jednalo o vozy určené především pro rally, nikoliv formuli 1. Nebo ne?


Alpine s označením A350, byl tajný projekt, který Renault skrýval před veřejností hodně dlouho. Koncem šedesátých let totiž francouzská automobilka koupila kromě značky Alpine i Matru, přičemž se v roce 1967 začalo pracovat na monopostu formule 1.

Vůz byl dokončený poměrně rychle, přičemž se do monopostu použil tehdy hodně slabý motor Gordini V8, který dosahoval výkonu až 300 koňských sil. Revoluční ale mělo být zavěšení, jenž připravoval Alpine nezávislé, což v praxi znamenalo, že každé kolo bylo ke karoserii zavěšeno zvlášť.

Domácí jezdec Mauro Bianchi byl určen tím, kdo nový monopost A350 v létě 1968 na Zandvoortu otestuje. Přestože nebyl Gordini silný, tak vůz prokazoval dobré časy. Hovoří se o tom, že Alpine mohl s klidem končit uprostřed pole, nicméně to se právě nelíbilo vedení Renaultu.

Premiéra při GP Francie 1968 padla, protože zkrátka francouzská značka nechtěla jít do formule 1 jen tak napůl. Kromě toho i politické tahanice rozhodly o tom, že se testovací monopost A350 nechal zdemolovat.

Později, roku 1976 se na testovací trati vyskytl další Alpine pro formuli 1. Tentokrát se ale jednalo o jakousi testovací mulu Renaultu, aby se nepoutala přehnaná pozornost. Následovně vstoupil Renault do “královny motorsportu” s vlastním týmem, ze kterého několikrát odešel, ale rokem 2021 z něj vytvořil oficiální Alpine. Nakonec se značka dočkala.

Jiří Košta

Recent Posts

Mick Schumacher: Eau Rouge není zatáčka ve formuli 1, ale v Hypercars rozhodně ano

Mick Schumacher letos jezdí v kategorii Hypercars ve WEC s vozem Alpine. Ve Spa absolvoval…

14 hodinami ago

Naše tempo je ve Spa stejné jako v Imole a Kataru, říká Kvyat

Dojmy pilotů po kvalifikaci na šestihodinový závod ve Spa se liší, Toyota se svým tempem…

16 hodinami ago

Ferrari AF Corse s číslem 50 přichází o svou pole position, první je nakonec Porsche

Hypercar Ferrari s číslem 50 získalo pole position do šesti-hodinového závodu ve Spa, avšak bylo…

1 dnem ago

Vettelův start ve WEC s Porsche Penske není vyloučen

Sebastian Vettel testoval Hypercar Porsche, Porsche 963 LMDh, minulý měsíc v Aragonu. Spekulace o jeho…

2 dny ago

Porsche #6: Spa pro nás bude něco mezi, výhru neočekáváme

Porsche s číslem 6, s posádkou Estre-Vanthoor-Lotterer vyhrálo první závod v Kataru, na Imole byli…

2 dny ago

Molina věří, že Ferrari bude rychlé i ve Spa

Při svém domácím závodě na Imole, Ferrari určovalo tempo již od začátku. V kvalifikaci dokonce…

2 dny ago