Historie - formule

Sovětský svaz chtěl mít ve formuli 1 vlastní tým. Všechny projekty skončily fiaskem

Marných pokusů probíhalo v Sovětském svazu hned několik. Vesměs všechny ale skončily fiaskem. Určitě nelze opomenout projekt Sokol, který vycházel z vozu značky Auto Union.


Tento vůz, založený na modelu Type D, byl vyvinut bývalými zaměstnanci Auto Union v sovětské okupační zóně (která se později stala východním Německem), aby vyhovoval tehdy aktuálním předpisům F2.

Různé zdroje dávají různé odpovědi, pokud jde o otázku, zda se jednalo o projekt pro formuli 1 nebo nikoliv. Bez ohledu na to však FIA oznámila, že sezony formule 1 1952–53 budou podle pravidel F2. V tomto okamžiku Stalinův syn Vasilij Stalin nařídil, aby bylo auto odesláno do SSSR, kde se mělo zúčastnit národní závodní série jako součást Motocyklového klubu sovětského letectva. Je smutné, že sovětští inženýři neměli ani výcvik, ani materiály, aby mohli skutečně závodit s vozem, a proto byl tento projekt zastaven.

Zajímavé je, že se Sokol 650 dostal na silnici alespoň v roce 1957 pro natáčení východoněmeckého filmu „Rivalen am Steuer“.

Projektů bylo více, ale určitě stojí za zmínku ještě jeden. Roku 1971 se o to pokusili soudruzi znovu. Ukrajina totiž chtěla vstoupit s monopostem, který byl poháněný sovětským motorem GAZ 20, jenž produkoval o 200 koní méně, než konkurence…

Ambiciózní projekt vedl Vladimír Nikitin, který měl na starost společnost Soviet Khadi. Přestože tehdy nebyla pravidla tak striktní jako dnes, tak měl Ukrajinec problémy s jejich splněním.

Vůz Khadi – 10 byl vytvořen na bázi Khadi – 08, jenž závodil, a který ale podle informací vznikl už počátkem šedesátých let. Motor byl osmiválcový s třílitrovým objemem, ale hlavní problém vznikl v tom, že pohonná jednotka GAZ 20 produkovala pouhých 250 koňských sil, zatímco konkurenční Cosworth DFV V8 zvládal snadno 450 koní! Přestože byl vůz řádně testován, tak asi není překvapením, že z důvodu nekonkurenceschopnosti se od projektu ustoupilo.

Jiří Košta

Recent Posts

Manthey Ema drží po prvním testovacím dni 1-2

Oficiální testy na novou sezonu DTM byly zahájeny. Piloti se po zimní přestávce sešli na…

5 hodinami ago

Ford týmu HRT představil piloty

Závodní tým HRT Ford Performance prezentoval své dva piloty.

16 hodinami ago

Doerr Motorsport odhaluje barvy pro letošní sezónu DTM

Oba McLareny jsou připravené!

2 dny ago

Pascal Wehrlein s Porsche Penske ve třetím voze pro 24h v Le Mans

Loňský šampion Formule E, Pascal Wehrlein, doplní sestavu třetího vozu Porsche Penske pro 24h v…

1 týdnem ago

Pure Rxcing pokračuje s Malyhkinem i v GT World Challenge

Pure Rxcing postaví dvojici továrních jezdců Porsche po boku Alexe Malykhina v letošní sezóně GT…

1 týdnem ago

Audi stále uvidíme závodit s GT3: Tresor Attempto nasadí tři vozy do GT World Challenge

Tresor Attempto Racing nasazuje tři Audi R8 LMS GT3 do GT World Challenge Europe.

1 týdnem ago