Historie - formule

Sovětský svaz chtěl mít ve formuli 1 vlastní tým. Všechny projekty skončily fiaskem

Marných pokusů probíhalo v Sovětském svazu hned několik. Vesměs všechny ale skončily fiaskem. Určitě nelze opomenout projekt Sokol, který vycházel z vozu značky Auto Union.


Tento vůz, založený na modelu Type D, byl vyvinut bývalými zaměstnanci Auto Union v sovětské okupační zóně (která se později stala východním Německem), aby vyhovoval tehdy aktuálním předpisům F2.

Různé zdroje dávají různé odpovědi, pokud jde o otázku, zda se jednalo o projekt pro formuli 1 nebo nikoliv. Bez ohledu na to však FIA oznámila, že sezony formule 1 1952–53 budou podle pravidel F2. V tomto okamžiku Stalinův syn Vasilij Stalin nařídil, aby bylo auto odesláno do SSSR, kde se mělo zúčastnit národní závodní série jako součást Motocyklového klubu sovětského letectva. Je smutné, že sovětští inženýři neměli ani výcvik, ani materiály, aby mohli skutečně závodit s vozem, a proto byl tento projekt zastaven.

Zajímavé je, že se Sokol 650 dostal na silnici alespoň v roce 1957 pro natáčení východoněmeckého filmu „Rivalen am Steuer“.

Projektů bylo více, ale určitě stojí za zmínku ještě jeden. Roku 1971 se o to pokusili soudruzi znovu. Ukrajina totiž chtěla vstoupit s monopostem, který byl poháněný sovětským motorem GAZ 20, jenž produkoval o 200 koní méně, než konkurence…

Ambiciózní projekt vedl Vladimír Nikitin, který měl na starost společnost Soviet Khadi. Přestože tehdy nebyla pravidla tak striktní jako dnes, tak měl Ukrajinec problémy s jejich splněním.

Vůz Khadi – 10 byl vytvořen na bázi Khadi – 08, jenž závodil, a který ale podle informací vznikl už počátkem šedesátých let. Motor byl osmiválcový s třílitrovým objemem, ale hlavní problém vznikl v tom, že pohonná jednotka GAZ 20 produkovala pouhých 250 koňských sil, zatímco konkurenční Cosworth DFV V8 zvládal snadno 450 koní! Přestože byl vůz řádně testován, tak asi není překvapením, že z důvodu nekonkurenceschopnosti se od projektu ustoupilo.

Jiří Košta

Recent Posts

Tim Reiter mění pro letošní sezonu angažmá, zůstává ale v ADAC GT4 Germany

Tým ME Motorsport bude v sezóně 2025 opět soutěžit v německém ADAC GT4. Tým pořídil…

2 hodinami ago

Aston Martin vstupuje do DTM

Comtoyou Racing vstupuje do DTM se dvěma belgičany, Gillesem Magnusem a Nicolasem Baertem.

2 dny ago

Bortolotti, Thiim, Lamborghini a Red Bull: ABT Sportsline představuje svůj tým DTM

ABT Sportsline představil své nové partnerství s Lamborghini v Alpách, spolu s jezdci i vozem.…

3 dny ago

Arthur Leclerc pojede GT World Challenge s Ferrari

Arthur Leclerc, mladší bratr pilota F1, byl oznámen pro celou sezonu GT World Challenge s…

4 dny ago

Zbarvení Ferrari 499P pro letošní sezonu WEC

Ferrari minulý týden odhalilo zbarvení svých továrních Hypercars pro letošní sezonu WEC, spolu s plány…

5 dny ago

Logan Sargeant odchází z programu IDEC Sport by Genesis

Bývalý pilot F1, Logan Sargeant, „odchází ze závodění“ dva měsíce poté, co se připojil k…

5 dny ago