Sovětský svaz chtěl mít ve formuli 1 vlastní tým. Všechny projekty skončily fiaskem

Sovětský svaz chtěl mít ve formuli 1 vlastní tým. Všechny projekty skončily fiaskem

 
  

Marných pokusů probíhalo v Sovětském svazu hned několik. Vesměs všechny ale skončily fiaskem. Určitě nelze opomenout projekt Sokol, který vycházel z vozu značky Auto Union.


Tento vůz, založený na modelu Type D, byl vyvinut bývalými zaměstnanci Auto Union v sovětské okupační zóně (která se později stala východním Německem), aby vyhovoval tehdy aktuálním předpisům F2.

Různé zdroje dávají různé odpovědi, pokud jde o otázku, zda se jednalo o projekt pro formuli 1 nebo nikoliv. Bez ohledu na to však FIA oznámila, že sezony formule 1 1952–53 budou podle pravidel F2. V tomto okamžiku Stalinův syn Vasilij Stalin nařídil, aby bylo auto odesláno do SSSR, kde se mělo zúčastnit národní závodní série jako součást Motocyklového klubu sovětského letectva. Je smutné, že sovětští inženýři neměli ani výcvik, ani materiály, aby mohli skutečně závodit s vozem, a proto byl tento projekt zastaven.

Zajímavé je, že se Sokol 650 dostal na silnici alespoň v roce 1957 pro natáčení východoněmeckého filmu „Rivalen am Steuer“.

Projektů bylo více, ale určitě stojí za zmínku ještě jeden. Roku 1971 se o to pokusili soudruzi znovu. Ukrajina totiž chtěla vstoupit s monopostem, který byl poháněný sovětským motorem GAZ 20, jenž produkoval o 200 koní méně, než konkurence…

Ambiciózní projekt vedl Vladimír Nikitin, který měl na starost společnost Soviet Khadi. Přestože tehdy nebyla pravidla tak striktní jako dnes, tak měl Ukrajinec problémy s jejich splněním.

Vůz Khadi – 10 byl vytvořen na bázi Khadi – 08, jenž závodil, a který ale podle informací vznikl už počátkem šedesátých let. Motor byl osmiválcový s třílitrovým objemem, ale hlavní problém vznikl v tom, že pohonná jednotka GAZ 20 produkovala pouhých 250 koňských sil, zatímco konkurenční Cosworth DFV V8 zvládal snadno 450 koní! Přestože byl vůz řádně testován, tak asi není překvapením, že z důvodu nekonkurenceschopnosti se od projektu ustoupilo.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Translate »