Historie - formule

Formula Acceleration 1 se udržela jen rok, přesto nabídla zajímavý koncept

Určitě si z našich článků vzpomínáte na šampionát A1GP v barvách jednotlivých zemí, kde se během poslední sezony objevila i Česká Republika. Přestože se A1 rozpadlo, neznamenalo okamžitý konec pro týmy a závodníky.


Nástupcem se stala Formula Acceleration 1. FA1 byla vytvořena v roce 2014 jako doprovodná kategorie v sérii motoristických festivalů Acceleration 2014, což byla řada festivalů kombinujících špičkové automobilové a cyklistické závody s hudbou a zábavou. Vedle FA1 byla série pick-upů MW-V6 založená na dřívějších nizozemských závodních sériích BRL V6, Legend SuperCup založená na legendách automobilových závodů a evropská série Stock 600 a 1000, která představovala motocyklové závody pro 16letých.

Pokud jde o hudbu, v pátek večer David Hasselhoff hostil „Oslavte 80. a 90. léta s The Hoff“, taneční párty se 2 Unlimited, Haddaway, Kim Wilde a dalšími. V sobotu večer se konaly představení mezinárodních DJů. Kromě toho se jeden víkend Acceleration 2014 uskutečnil i na Slovakia Ringu, ale bez formulí. Nicméně zpátky k FA1.

Spíše než vývoj vlastního automobilu tato série podstatně snížila náklady použitím modelu Lola B05 / 52, který byl používán v prvních letech A1GP. Rovněž týmy pokračovali v používání stejného 3,4 litrového motoru V8 vyrobeného společností Zytek Engineering.

FA1 začalo prvním závodem 26. dubna 2014 v portugalském Portimau a skončilo 19. října na nizozemském TT Circuit Assen. Série představovala 12 týmů, které reprezentovaly národy, ve kterých byly založené.

Aby přilákal mladé, přesto seriózní závodní jezdce, byl v roce 2014 vítěznému jezdci a týmu přislíben plný rozpočet na sezonu FA1 2015 a testovací den v monopostu formule GP2 v Abú Dhabí.

Šampionátu dominovali Nigel Melker a Mirko Bortolotti, přičemž si rozdělili osm z deseti vítězství. Melker si zajistil mistrovský titul poté, co Bortolotti vynechal závěrečné kolo v Assenu.

Třetí místo v šampionátu obsadil slovenský závodník Richard Gonda, který dosáhl třech pódiových umístění, ale bez vítězství. Jediným dalším jezdcem, který kromě Melkera a Bortolottiho vyhrál závod, byl Felix Rosenqvist. Nizozemsko zvítězilo v šampionátu národů o 10,5 bodu před Itálií.

Zajímavý koncept ale neměl dlouhého trvání, přestože by se v budoucnu mohl uchytit. Dne 22. prosince 2014 bylo oznámeno, že série bude sloučena s Auto GP v roce 2015, aby bylo zajištěno, že se v každém závodě zúčastní nejméně 18 vozů. Bylo také oznámeno, že šampionovi 2015 bude udělen test v monopostu formule 1. Doprovodné série měly bohužel úplný utrum.

Jiří Košta

Recent Posts

Ferrari podalo protest na výsledky závodu 6H Spa

Tým Ferrari AF Corse podal protest proti rozhodnutím sportovních komisařů, že závod bude restartován po…

3 dny ago

Hertz Team Jota vítězí v prodlouženém závodě ve Spa

Dvoučlenná posádka týmu Herzt Team Jota, Callum Ilott a Will Stevens, si připisují vítězství ve…

5 dny ago

Mick Schumacher: Eau Rouge není zatáčka ve formuli 1, ale v Hypercars rozhodně ano

Mick Schumacher letos jezdí v kategorii Hypercars ve WEC s vozem Alpine. Ve Spa absolvoval…

6 dny ago

Naše tempo je ve Spa stejné jako v Imole a Kataru, říká Kvyat

Dojmy pilotů po kvalifikaci na šestihodinový závod ve Spa se liší, Toyota se svým tempem…

6 dny ago

Ferrari AF Corse s číslem 50 přichází o svou pole position, první je nakonec Porsche

Hypercar Ferrari s číslem 50 získalo pole position do šesti-hodinového závodu ve Spa, avšak bylo…

7 dny ago

Vettelův start ve WEC s Porsche Penske není vyloučen

Sebastian Vettel testoval Hypercar Porsche, Porsche 963 LMDh, minulý měsíc v Aragonu. Spekulace o jeho…

1 týdnem ago