Historie - formule

Formula Acceleration 1 se udržela jen rok, přesto nabídla zajímavý koncept

Určitě si z našich článků vzpomínáte na šampionát A1GP v barvách jednotlivých zemí, kde se během poslední sezony objevila i Česká Republika. Přestože se A1 rozpadlo, neznamenalo okamžitý konec pro týmy a závodníky.


Nástupcem se stala Formula Acceleration 1. FA1 byla vytvořena v roce 2014 jako doprovodná kategorie v sérii motoristických festivalů Acceleration 2014, což byla řada festivalů kombinujících špičkové automobilové a cyklistické závody s hudbou a zábavou. Vedle FA1 byla série pick-upů MW-V6 založená na dřívějších nizozemských závodních sériích BRL V6, Legend SuperCup založená na legendách automobilových závodů a evropská série Stock 600 a 1000, která představovala motocyklové závody pro 16letých.

Pokud jde o hudbu, v pátek večer David Hasselhoff hostil „Oslavte 80. a 90. léta s The Hoff“, taneční párty se 2 Unlimited, Haddaway, Kim Wilde a dalšími. V sobotu večer se konaly představení mezinárodních DJů. Kromě toho se jeden víkend Acceleration 2014 uskutečnil i na Slovakia Ringu, ale bez formulí. Nicméně zpátky k FA1.

Spíše než vývoj vlastního automobilu tato série podstatně snížila náklady použitím modelu Lola B05 / 52, který byl používán v prvních letech A1GP. Rovněž týmy pokračovali v používání stejného 3,4 litrového motoru V8 vyrobeného společností Zytek Engineering.

FA1 začalo prvním závodem 26. dubna 2014 v portugalském Portimau a skončilo 19. října na nizozemském TT Circuit Assen. Série představovala 12 týmů, které reprezentovaly národy, ve kterých byly založené.

Aby přilákal mladé, přesto seriózní závodní jezdce, byl v roce 2014 vítěznému jezdci a týmu přislíben plný rozpočet na sezonu FA1 2015 a testovací den v monopostu formule GP2 v Abú Dhabí.

Šampionátu dominovali Nigel Melker a Mirko Bortolotti, přičemž si rozdělili osm z deseti vítězství. Melker si zajistil mistrovský titul poté, co Bortolotti vynechal závěrečné kolo v Assenu.

Třetí místo v šampionátu obsadil slovenský závodník Richard Gonda, který dosáhl třech pódiových umístění, ale bez vítězství. Jediným dalším jezdcem, který kromě Melkera a Bortolottiho vyhrál závod, byl Felix Rosenqvist. Nizozemsko zvítězilo v šampionátu národů o 10,5 bodu před Itálií.

Zajímavý koncept ale neměl dlouhého trvání, přestože by se v budoucnu mohl uchytit. Dne 22. prosince 2014 bylo oznámeno, že série bude sloučena s Auto GP v roce 2015, aby bylo zajištěno, že se v každém závodě zúčastní nejméně 18 vozů. Bylo také oznámeno, že šampionovi 2015 bude udělen test v monopostu formule 1. Doprovodné série měly bohužel úplný utrum.

Jiří Košta

Recent Posts

Proton Porsche Hypercar oznamuje svou posádku pro letošní sezonu WEC

Jihoamerické duo Nico Pino a Nico Varrone se připojují k Neelu Janimu na palubě Porsche…

7 hodinami ago

Přesun do BMW byla vždy možnost, říká Kevin Magnussen

Kevin Magnussen bude v letošní sezoně závodit s BMW ve World Endurance Championship (WEC) a…

7 hodinami ago

Peugeot oznamuje posádky pro sezonu 2025 WEC

Peugeot Sport oznamuje své posádky pro sezonu 2025 ve World Endurance Championship. Složení jezdců se…

2 dny ago

Akkodis ASP oznamuje bronzové jezdce pro FIA WEC

Francouzský tým, jenž startuje ve FIA WEC, oznámil další dva piloty do svých sestav. Arnold…

3 dny ago

Překvapení! Valentino Rossi bude závodit ve FIA WEC i letos

Tým WRT oznámil jezdecké sestavy pro sezónu FIA WEC 2025. Valentino Rossi bude pokračovat.

5 dny ago

Cadillac x JOTA odhaluje livery pro letošní sezonu WEC

Cadillac Racing ve spojení s týmem Cadillac Hertz Team JOTA dnes odhalili vzhled svých dvou…

5 dny ago