Historie - formule

EuroBrun byl pochybným týmem, který se většinu závodů nekvalifikoval

Italský tým EuroBrun byl kombinací technického mága Giampaola Pavanella, který vedl tovární tým Alfy Romeo v letech 1982 až 1985 a Waltera Bruna, který předtím vedl závodní stáj se sportovními vozy. Přesto se formule 1 ukázala jako totální debakl.


Pro debutovou sezonu týmu v roce 1988 navrhl Mario Tolentino šasi ER188, které bylo poháněno 3.5L motorem Cosworth DFZ. Na závodní sedačky byli podepsáni šampion formule 3000 z roku 1987 Stefano Modena a dlouholetý oddaný závodník ze sportovních vozů Brun Oscar Larrauri.

Navzdory poměrně solidnímu startu sezony, nastaly problémy. Stejně jako většině malých týmům tak i EuroBrunu začaly rychle docházet peníze.

Stáji ani nepomohlo, když se snažil tým nahradit Larrauriho Christianem Dannerem. Argentinský závodník začal mít pověst pojízdné šikany, jelikož hodně jezdců blokoval nebo s nimi dokonce kolidoval.

Foto: XPB Images

Larrauri se osmkrát nekvalifikoval a jeho nejlepším výsledkem bylo v sezoně 1988 třinácté místo z Mexika. Týmový kolega Modena byl pro porušení technických pravidel ze dvou závodů úplně vyloučen, ale přesto s vozem nedokázal mnoho vymyslet. Ital dokázal dovézt monopost ER188 v Maďarsku na jedenáctém místě.

EuroBrun si tak utrhl z ostudy kabát, ale následující rok 1989 teprve ukázal, do jakých problémů se stáj dostala.

Tým nasadil pouze jeden vůz, který pilotoval známý „platič“ Gregor Foitek. Trochu nepochopitelně se EuroBrun vzdal dobrých motorů Cosworth a přešel na šílené Judd V8. Samotný monopost byl jen trochu upravený.

Přes brány předkvalifikace dokázal tým projít jen jednou, v úvodu sezony 1989, ale stejně se Foitek nedostal do startu závodu. Stáj dokonce musela několikrát jet i bez krytu motoru, protože se Judd nedokázal dostatečně chladit při rychlé jízdě.

Nepomohlo ani další upravení monopostu na verzi ER189 od Velké ceny Německa. EuroBrun asi věřil, že jejich závodník z předchozí sezony, Oscar Larrauri, dokáže vůz vytáhnout k lepším výsledkům. To se nestalo. Ve zbytku roku se také nekvalifikoval. Přestože stáj dorazila na všechny víkendy, tak nestartovala v sezoně 1989 do závodu ani jednou.

I když by to v takové situaci asi většina týmů už zabalila, EuroBrun se rozhodl odstartovat ještě v sezoně 1990 a navíc se dvěma vozy. Jednalo se však opět jen o lehké úpravy ER189.

Rychlý Roberto Moreno byl týmovou jedničkou, po jeho boku nastoupil Claudio Langes. Pokud si říkáte, že jste o druhém jmenovaném nikdy neslyšeli, tak není divu, jelikož Ital nikdy neměl zajímavé výsledky a ve formuli 1 byl jen zmiňovanou sezonu s EuroBrunem.

Závodník s sebou donesl balík peněz, ale také konec v předkvalifikaci ve všech čtrnácti závodech, které stáj roku 1990 odjela.

Moreno ale bojoval statečně. V prvním závodě roku se stal doslova zázrak a dojel na třinácté pozici. Zbytek ale tak slavný nebyl. V Brazílii nepostoupil z předkvalifikace, ale v San Marinu alespoň odstartoval.

Zbytek roku se jezdci trápili a posledních osm závodů EuroBrunu se stáj zkrátka jen hledala. Majitel týmu věděl, že je na čase jít zase o kousek dál. Po protrápeném roce 1990 se stáj odhlásila z formule 1.

EuroBrun tak startoval jednadvacetkrát ze šestasedmdesáti pokusů, patří tak k nejhorším týmům v celém šampionátu.

Jiří Košta

Recent Posts

James Barclay odchází z pozice šéfa Jaguar TCS Racing, co to znamená pro tým?

Šéf týmu Jaguar TCS Racing ve formuli E odejde ze své pozice v týmu na…

2 hodinami ago

Je tu nová sezona DTM! Na scénu přichází také Glock a Gounon

Šampionát DTM se vrací na závodní okruhy. Devět prémiových výrobců a mezinárodní pole s 24…

2 dny ago

Valentino Rossi na póidu v domácím závodě na Imole

Vůz #46, tedy i Valentino Rossi, zísiává druhé kategorii LMGT3 na italské Imole. Závod vyhrálo…

4 dny ago

Ferrari vítězí na Imole, BMW a Alpine doplňuje podium

Ferrari #51 vítězí v domácím závodě na Imole po startu z pole position. BMW #15…

4 dny ago

Valentino Rossi: „S Goodyearem trpíme, rád bych pokračoval s BMW“

Před závodním víkendem FIA WEC na italské Imole hovořil Valentino Rossi s domácími novináři o…

4 dny ago

Antonio Giovinazzi ve Ferrari #51 bere druhou pole position v řadě

Antonio Giovinazzi získává pole position na domácí půdě pro šestihodinový závod v Imole. Pro pilota…

5 dny ago