Od chvíle, kdy skončila letošní sezona šampionátu MotoE, už uplynul měsíc, takže je ideální čas na shrnutí celé sezony 2020. Druhý ročník nového šampionátu, který doprovází na některých závodních víkendech MotoGP, byl sice ovlivněný koronavirovou pandemií, nakonec ale ukázal napínavý souboj až do samotného závěru.
Kvůli pandemii koronaviru se také v MotoE musel upravovat kalendář závodů pro sezonu 2020. Nakonec to tedy dopadlo tak, že sezona tohoto šampionátu začala ve druhé polovině července, kdy se jely dva závodní víkendy ve španělském Jerezu. Následovalo v polovině září San Marino, tam se jely také dva závodní víkendy, přičemž během Velké ceny Emilie Romagne se jely dva závody, takže dohromady se v Misanu odjely závody tři. V polovině října sezona skončila ve francouzském Le Mans. Během jednoho víkendu se odjely dva závody. Celkem se tedy závodilo pouze na třech okruzích a odjelo se sedm závodů.
Sezona začala v červenci v Jerezu. Vše začalo tak nějak podle předpokladů, protože hlavní předsezonní favorité startovali z předních pozic. Na pole position stál Eric Granado, velmi dobře se ve svém prvním MotoE závodě uvedli Lukas Tulovic a Dominique Aegerter, kteří také startovali z první řady. Tulovic je velmi mladý, ale už má zkušenosti z Moto2, o tom, jak velmi zkušeným jezdcem je Dominique Aegerter, snad ani nemusím psát. První závod sezony skončil podle předpovědí. Eric Granado ovládl závod a vyhrál s náskokem tří vteřin. Na druhém místě skončil Matteo Ferrari a třetí dojel Dominique Aegerter. Hlavní favorité sezony tedy byli na prvních třech místech a úvod sezony tedy žádné překvapení nepřinesl. Postupem času se ale začaly dít zajímavé věci.
Další závod se jel hned o týden později a opět se závodilo v Jerezu. Tentokrát pole position získal Dominique Aegerter a už se o něm postupně začalo mluvit jako o favoritovi roku. Dominique skvěle zvládl i závod a získal své první vítězství v MotoE. Na druhém místě skončil Jordi Torres, třetí místo vybojoval Mattia Casadei. V závodě došlo ke kolizi dvou favoritů, když Matteo Ferrari nezvládl předjížděcí manévr, což se u něj děje málokdy, a srazil Erica Granada. Ferrari nebyl schopný v závodě pokračovat, Granado svou motorku zvedl a ještě získal alespoň tři body za třinácté místo.
Své první body v MotoE v tom závodě získal také český jezdec Jakub Kornfeil, který dojel dvanáctý. Kornfeil loni oznámil konec své závodní kariéry. Jenže v týmu WithU Motorsport hledali jezdce, protože Bradley Smith, který pro ně měl původně závodit, dostal šanci jet u Aprilie v MotoGP místo Andrey Iannoneho, který byl obviněn z dopingu. Takže se u tohoto týmu nakonec objevil Jakub Kornfeil. Naskočil do rozjetého vlaku, bez testování, ale postupně se během sezony začal zlepšovat a zvykal si na jiný motocykl.
Po úvodních dvou závodech sezony 2020 byl na čele šampionátu Dominique Aegerter před Jordi Torresem a Ericem Granadem. Závodní sezona pak pokračovala třemi závody na italském okruhu Misano. To je trať, na které v roce 2019 absolutně dominoval Matteo Ferrari a právě zde loni rozhodl o tom, že později získal titul. Všichni tak napjatě čekali, jestli svou loňskou dominanci zopakuje také v letošním roce.
Závodní víkend v rámci Velké ceny San Marina začal a vše nasvědčovalo tomu, že Matteo Ferrari má opravdu něco navíc. Získal pole position, jenomže kvůli penalizaci za způsobení kolize v Jerezu, byl o tři příčky odsunut. Z pole position tak startoval jiný Ital – Mattia Casadei. Závod nabídl zajímavý souboj několikačlenné skupinky jezdců. V závěru závodu si Matteo Ferrari dokázal získat menší náskok a nakonec opravdu vyhrál. Na stupně vítězů se probojoval Xavier Simeon, který skončil druhý. Třetí místo pak obsadil Dominique Aegerter. Ve skupině na čele dále bojovali také Jordi Torres, nakonec čtvrtý, a Mattia Casadei, který byl až pátý, i když do posledních chvil bojoval o umístění na stupních vítězů.
O týden později se na stejném okruhu konala Velká cena Emilie Romagne. Byl to dvojitý víkend, jeden závod se jel v sobotu, druhý se jel v neděli. Ještě před samotným víkendem navíc vyšla aktualizace pravidel, kdy bylo řečeno, že do druhého závodu se bude startovat podle výsledků závodu prvního. Do té chvíle platilo, že výsledky kvalifikace se počítaly pro oba závody. Tohle nové pravidlo tedy zase dalo tomu všemu trochu jiný význam a mohlo to hodně ovlivnit průběh šampionátu. Troufám si tvrdit, že nakonec to opravdu průběh šampionátu ovlivnilo.
Pole position pro první závod získal v kvalifikaci Jordi Torres, do první řady se kvalifikovali Matteo Ferrari a Dominique Aegerter, tedy jezdci, kteří byli v souboji o titul. Krátce po startu velmi tvrdě havaroval Lukas Tulovic. Problémy měli také Eric Granado a Xavier Simeon, kteří se ocitli ve společné kolizi. Na čele bojovala skupina ve složení Matteo Ferrari, Jordi Torres a Dominique Aegerter. Krok se s nimi snažil držet také Mattia Casadei. Dominqiue Aegerter předvedl několik riskantních předjížděcích manévrů, které se mu ale nakonec vyplatily, protože se v závěru závodu dokázal dostat na první místo a nakonec i vyhrál. Druhý cílem projel Matteo Ferrari, po závodě však dostal penalizaci za překročení limitů tratě v posledním kole, takže byl odsunut o pozici níž, skončil tedy třetí. Druhé místo tak získal Jordi Torres.
Výsledky tohoto závodu znamenaly, že Dominique Aegerter startoval do nedělního závodu z pole position. Výborný start měl Matteo Ferrari, který se dostal do vedení. Ve velmi dobrém světle se v tom závodě předváděl Tommaso Marcon, poprvé během sezony se dokázal dostat do souboje o podium. Bohužel pro něj, bylo znát, že v takových situacích zatím nemá mnoho zkušeností, jeden z jeho manévrů byl nešťastný, na zemi skončil jak on, tak také Dominique Aegerter. Švýcarský jezdec se pokusil v závodě pokračovat, nicméně byl poslední a nevypadalo to, že by mohl dosáhnout na body. Mezitím na čele ujížděl Matteo Ferrari. S ním se snažil držet Mattia Casadei, třetí byl Jordi Torres.
V tomto pořadí nakonec první trojice také dojela do cíle závodu. Ferrari měl téměř vteřinový náskok na druhého v cíli. Casadei se musel bránit před dotírajícím Torresem, ubránit se dokázal a dojel na druhém místě. Dominique Aegerter do cíle závodu nakonec dojel, nicméně byl na šestnácté příčce, tedy zůstal bez bodů a to zkomplikovalo jeho situaci v celkovém pořadí šampionátu. Po těchto třech závodech v Misanu se totiž do čela celkové klasifikace posunul Matteo Ferrari. Dominique Aegerter se držel na druhém místě, třetí byl Jordi Torres, na čtvrtém místě byl Mattia Casadei, který měl také ještě matematickou šanci na zisk titulu.
Sezona se zlomila do své závěrečné části. V říjnu se v rámci Velké ceny Francie odjely v Le Mans poslední dva závody letošní sezony MotoE. Matteo Ferrari a Dominique Aegerter byli považováni za hlavní favority, nicméně, pokud si na ně někdo vsadil, tak svou sázku nakonec prohrál. Závody v Le Mans přinesly velmi zajímavý průběh. Pole position pro první závod získal Jordi Torres. Z první řady startoval také Matteo Ferrari. Společně s nimi se do první řady kvalifikoval také domácí Mike Di Meglio, který sice o titul nejel, ale na své domácí trati se chtěl předvést (navíc v neděli mohlo na tribuny pár tisíc fanoušků). Z dalších jezdců, kteří bojovali o titul, jmenujme, že Dominique Aegerter byl na roštu pátý, Mattia Casadei havaroval v kvalifikaci, tudíž nezajel žádný měřený čas, takže byl na roštu až jako úplně poslední a jeho naděje téměř zhasly.
Sobotní závod byl odstartován. Mattia Casadei krátce po startu havaroval, takže jeho šance na titul zhasly nadobro. Jeho motocykl ale zůstal ležet na trati a musela tak být vyvěšená červená vlajka. Po restartu závodu se děly další bláznivé věci. Závod se jel jen na 5 kol, takže to byl opravdový sprint. I to možná ovlivnilo chaos po startu, všichni věděli, že nemají mnoho času na to, aby získali dobrý výsledek. Krátce po startu se do hromadné kolize zapletli Niccolò Canepa, Xavier Simeon a také Dominique Aegerter! Jen o zatáčku později chyboval Matteo Ferrari, který byl ve vedení, a spadl. Takže tři kandidáti na titul – Ferrari, Aegerter a Casadei byli mimo závod. To byla ohromná výhoda pro Jordiho Torrese, který se navíc dokázal dostat do vedení v závodě.
Po tomto úvodním bláznivém kole se celá situace v závodě poněkud uklidnila. Druhý jel Niki Tuuli, třetí byl Mike Di Meglio, který jel výborně a na Fina před sebou se rychle dotahoval. Jordi Torres vyhrál svůj první závod v MotoE a zároveň se posunul do čela šampionátu, Mike Di Meglio skončil druhý a Niki Tuuli, který neměl až do této chvíle dobrou sezonu, byl třetí. Po tom hromadném pádu z úvodu závodu byl Dominique Aegerter schopný v závodě pokračovat, dojel jako čtrnáctý a získal tak aspoň dva body jako naději do šampionátu.
Situace před posledním závodem roku 2020 vypadala následovně. Jordi Torres vedl s celkovým počtem 104 bodů, Matteo Ferrari měl 86 bodů a Dominique Aegerter měl 84 bodů. Jordi Torres měl velkou výhodu nejen v šampionátu, ale také na roštu druhého závodu. Jelikož první závod vyhrál, tak do druhého startoval z pole position, zatímco Dominique Aegerter byl na roštu až čtrnáctý, Matteo Ferrari byl patnáctý.
Poslední závod sezony 2020 odstartoval a málem se odehrály další zvraty. Alejandro Medina, Tommaso Marcon a Eric Granado byli zapletení do hromadné kolize a Jordi Torres měl ohromné štěstí, že se do této kolize nezapletl také. Neměl zrovna nejlepší start, propadl se o několik příček, a jeden z těch jezdců, kteří spadli, trefil zadní kolo Torresova motocyklu. To, že Torres zůstal na motocyklu a byl schopný závod dojet do cíle, mu pravděpodobně zachránilo šampionát. Vedení v závodě se ujal Mike Di Meglio, který jel opravdu výborně po celý víkend. Niki Tuuli a australský jezdec Josh Hook ho následovali. Výborně odstartoval Dominique Aegeter, který se držel na čtvrtém místě. Dvě kola před cílem se Niki Tuuli dokázal dostat až těsně za Di Meglia, na kterého se poté pokusil zaútočit a jeho útok byl úspěšný. Dostal se tedy do vedení a závěr závodu zvládl velmi dobře, takže si dojel pro své letošní první vítězství.
Fin tak vyhrál první závod sezony 2019 a poslední závod sezony 2020. Mike Di Meglio dojel před hrstkou svých domácích fanoušků na druhém místě, Josh Hook získal třetí místo. Čtvrtý protnul cílovou čáru Dominique Aegeter, pátý byl nakonec Matteo Ferrari a šestý dojel Jordi Torres.
Tohle pořadí v cíli stačilo k tomu, aby se Jordi Torres stal letošní vítězem šampionátu MotoE. Získal nakonec celkový počet 114 bodů. Matteo Ferrari a Dominique Aegerter získali shodně 97 bodů, o konkrétním pořadí tedy rozhodovala jejich umístění. Co se týče vítězství, tam na tom byli oba stejně, oba vyhráli dvakrát. Rozhodoval tedy počet druhých míst. Matteo Ferrari byl jednou druhý, Dominique Aegerter neměl žádné druhé místo, takže na celkovém druhém místě v šampionátu se tedy umístil Matteo Ferrari. Dominique Aegerter byl třetí.
Co se týče Jakuba Kornfeila, tak ten si na novou kategorii nakonec docela dobře zvykl. Jak již bylo zmíněno v úvodu tohoto článku, v prvním závodě v Jerezu žádné body získat nedokázal, ale v tom druhém už pár bodů za dvanácté místo vybojoval. Body bral také ve druhém a třetím závodě v Misanu, kde to bylo opět za dvanácté a pak za třinácté místo. V Le Mans bodoval v obou závodech, nejprve skončil třináctý, pak patnáctý. Celkově tedy nasbíral patnáct bodů. Skončil sice v celkovém pořadí šampionátu na posledním místě, ale znovu musíme zopakovat, že do sezony naskočil na poslední chvíli a bez předchozího testování.
Úvodní dvě sezony MotoE tedy nabídly spoustu zajímavých a překvapivých momentů. Fanoušci se tedy určitě mají na co těšit také v roce 2021.