Circuito Guadalope: Těsný městský okruh, který musel ustoupit bezpečnosti

Circuito Guadalope: Těsný městský okruh, který musel ustoupit bezpečnosti

 
  

Španělsko se momentálně chlubí stále poměrně novým okruhem MotorLand Aragón. Jeho výstavba by ale bez příběhu okruhu Gualdalope nikdy nevznikla.


Městský závodní okruh ve městě Alcañiz v provincii Teruel (Španělsko), jehož trasa byla 3900 metrů, to bylo Gualdalope. Název si vzal podle řeky, která obklopovala město Alcañiz. Celostátní závody se zde konaly nepřetržitě v letech 1965 až 2003, s výjimkou let 1980, 1981 a 1998.

Guadalope byl vždy považován za oblíbený závodní okruh jak ze strany závodníků, tak veřejnosti. Některé zdroje odhadovaly počet lidí na 60 000 až 70 000 během každého závodu.

Během 70. a 80. let se stal velmi oblíbeným pro testy „národního poháru Renault 8 TS“, později známého jako národní pohár Renaultu. Na tomto okruhu bojovali závodníci jako Luis Villamila, Jesús Puras, Luis Pérez-Sala, Luis Maurel nebo dokonce samotná španělská legenda Carlos Sainz. Rekord drží Juan Fernández García na voze Osella PA9-BMW, ​​který zajel kolo v čase 1:33:67, v průměru 149 km/h.

Nejznámější a nejcharakterističtější na trati byla „trychtýřová“ křivka umístěná na konci cílové čáry, která byla díky svému neuvěřitelnému úhlu, úzkosti a silnému brzdění, tou nejikoničtější.

Okruh Gualdalope byl ve své době nejrychlejším ve Španělsku, jelikož vozy také zrychlovaly. Přibyly dvě šikany, aby se snížila průměrná rychlost v některých zatáčkách.

Po několika vážných nehodách závodníků, v letech 1991 a 1993, začala Španělská federace bránit okruhu Gualdalope v pořádání závodů. Federace tvrdila, že nesplňuje příslušné bezpečnostní podmínky, a to navzdory skutečnosti, že okruh měl všechny bezpečnostní prostředky požadované národními a mezinárodními předpisy.

V roce 1998 sebrala španělská federace licenci ke konání národních závodů a ponechala pouze regionální soutěže pořádané Aragónskou federací. Tržby a zájem společností o sponzorování událostí klesly a v roce 2004 se zde závodilo naposledy.

Místo městské trati vznikl o deset kilometrů dál okruhový komplex s názvem MotorLand Aragón, kde závodí od roku 2010 pravidelně i MotoGP.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Translate »