Šéf týmu Jaguar TCS Racing ve formuli E odejde ze své pozice v týmu na konci této sézony, reportoval o tom anglický web The Race. Po 12 letech a 10 sezonach v této pozici se má přesunout do „nového zajímavého projektu” v motorsportu. Dle informací z paddocku FE by se mělo jednat o program McLaren Hypercar.
Formule E byla v roce 2015 pro společnost JLR (Jaguar Land Rover) jasnou volbou, protože již položila základy pro elektrifikaci své řady vozů. Viditelnost Jaguaru, i jako týmu FE, se díky odvážným a provokativním marketingovým kampaním, včetně loňské kampaně inspirované heslem „copy nothing“, která získala pozoruhodný celosvětový ohlas, postupně zvyšovala.
Barclay působil jako šéf Jaguaru během tří generací formule E a musel učinit několik těžkých rozhodnutí, včetně rozsáhlého náboru zaměstnanců po obtížné první sezóně 2016-17, propuštění Nelsona Piqueta Jr. v roce 2019, překvapivé volby nahradit Alexe Lynna Jamesem Caladem v tom samém roce, ukončení závodního programu Jaguar I-PACE eTROPHY v roce 2020 a vypořádání se s následky nečekaného přechodu technického ředitele Charlese k DS Penske v roce 2024.

Pak přišel hořkosladký okamžik v Londýně loni v červenci, kde Jaguar získal titul pro týmy a výrobce, ale Evans i Cassidy přišli o šanci na titul jezdců poté, co se tým zamotal do rozhodování strategie a umožnil Pascalu Wehrleinovi z Porsche, aby se stal šampionem. Nutno také dodat, že Mitch Evans, který u týmu působí už od samého začátku, byl v posledních čtyřech sezonách vždy v boji o titul v posledním závodě, ale status šampiona si nikdy nepřipsal.
Jezdecké sestavy – velké změny
S odchodem Barclaye lze předpokládat, že nastanou i větší změny v jezdeckých sestavách. Momentálně je s Jaguárem ve formuli E spojeno pět jezdců: Mitch Evans a Nick Cassidy, kteří závodí na plný úvazek. Joel Erikson, Tom Dillmann a Jamie Chadwick působí v podporujících rolích.
Když Jaguar vstoupil do své první sezony ve formuli E v roce 2016, podepsal Adama Carolla a Mitche Evanse. Evans s týmem jezdí doposud, letos desátou sezonu, s jiným týmem nikdy nebyl. Ze 116 startů vybojoval 31 pódií a 13 výher. V roce 2015 debutoval v Le Mans, kde v kategorii LMP2 skončil na druhém místě. Do LMP2 se kromě jednoho dalšího startu v ELMS nikdy znovu nepodíval.

Evans byl v posledních čtyřech sezonách vždy v boji o titul, avšak nikdy si ho nedokázal připsat. Jeho doposud nejlepší výsledek v celkovém pořadí je druhé místo, a to v sezonách 2021-2022 a 2023-2024. V minulé sezoně k tomu měl velmi blízko, i skoro jisté, ale týmová strategie ho bodla do zad, a o titul přišel.
Nick Cassidy, který druhou sezonou okupuje druhou sedačku Jaguaru, byl v loňské sezoně také v boji o titul, ale ani on ho nezískal. Novozélandské duo Evans-Cassidy slibovalo konzistenci, výhry a tituly, ale výsledky momentálně mluví opačně. Závodní tempo a tzv. race-craft se u obou postupně zhoršuje a i proto začíná být zřejmé, že s odchodem Barclaye by oba piloti mohli odejít také.
Joel Eriksson a Tom Dillmann působí spíše v podpůrných rolích za oponou. Byť jsou oficiálně rezervními jezdci, vidět moc nejsou. Na sociálních sítích s nimi není žádný obsah, Jaguar je neukazuje a nejsou součástí rozhodování o sedačkách.
Naopak Jamie Chadwick, ženská závodnice a trojnásobná šampionka W Series, je s týmem propojena daleko více. Po absolvování celo-ženského testu právě s tímto týmem, je vidět více a více na závodech v garáži, na sociálních sítích a podobných angažmá. V Džiddě s nimi dokonce odjela FP0 pro nováčky. Je možné, že i její zviditelnění u Jaguáru v posledních měsících znamená právě nějaký začátek větší spolupráce, potažmo plnohodnotnou sedačku.

Změna šéfa týmu v motorsportu často přináší i změnu pilotů. Evans je u Jaguaru 10 let, byl osobně vybrán a „vychován” právě Jamesem Barclayem. Přechod do rally je nepravděpodobný, ale jeho budoucnost u Jaguaru také nevypadá .
Hypercars
S rostoucím roštem Hypercars ve WEC a americkém šampionátu IMSA roste i popularita a poptávka po sedačkách v programech LMH and LMDh. Šest momentálních pilotů formule E závodí i ve WEC v Hypercars (Stoffel Vandoorne, Jean-Eric Vergne, Norman Nato, Sebastien Buemi, Robin Frijns a Nyck de Vries). Někteří piloti FE zkoušeli i IMSA pro Daytonu a Sebring. Není žádné tajemství, že tato třída láká i ostatní piloty.
Sam Bird, momentální pilot McLarenu a v minulosti Jaguaru, se netají svou touhou vyvíjet nově oznámený vůz LMDh McLarenu, kterému by dle informací měl šéfovat právě James Barclay. Odchodem z Jaguaru by mohl Evans zavítat právě do nějakého programu Hypercars, jelikož je momentálně několik nově oznámených k dispozici.

V roce 2026 bude debutovat Genesis, který má oficiálně oznámené pouze dva piloty (vč. ex-pilota formule E: Andrého Lotterera). McLaren a Ford plánují Hypercars pro debut v roce 2027, zatím bez oficiálně oznámených pilotů.
Právě u těchto programů by Mitch Evans, potažmo Nick Cassidy, mohli najít nové uplatnění, jelikož sedaček ve formuli E je málo, a je po nich velká poptávka. Kombinace obou programů také není vyloučená, to ale záleží na doložce exkluzivity ve smlouvách pilotů. Jedno je ale jasné, kombinace WEC a formule E je pro piloty čím dál tím více atraktivní.
Osobní názor
Když se podíváme na průměrné tempo a tzv. race-craft pilotů formule E, můžeme vidět, že piloti, kteří kombinují své angažmá se závody WEC jsou na tom o dost lépe. Mezi oběma třídami můžeme najít spoustu podobností, a piloti to často vyhledávají, jelikož kombinace obou je i časově velmi zvladatelná.
Pro silné piloty, jako je Cassidy i Evans, by to jednoznačně dávalo smysl, zkusit i vytrvalostní závody. Propojenost obou šampionátů ale i odlišnost pracovního přístupu by nejen zlepšila jejich race-craft ale možnost adaptace v jiných vozech a dost možná by došlo i k zisku jejich dlouho očekávaných titulů mistra světa ve formuli E.
Skvělým příkladem je bývalý pilot F1, momentálně působící u Maserati v FE a u Peugeotu ve WEC, Stoffel Vandoorne. Jeho závodění je kvalitní, čisté a lze vidět, že se hodně rychle dokáže adaptovat.