Mnohdy považované za vrcholy vytrvalostního závodění, jediné šampionáty, které provozují vozy Hypercar a cíl všech pilotů sportovních aut. IMSA a WEC, dvě největší vytrvalostní série na světě, které mimo jiné zastřešují i ty největší závodní události roku, a to 24h Le Mans a Rolex 24 v Daytoně. Často brané jako sesterské šampionáty, ale s mnoha rozdíly.
Americký styl závodění
IMSA SportsCar Championship, neboli International Motor Sports Association SportsCar Championship, je striktně severoamerický šampionát, založen v roce 2014. Styl tohoto šampionátu je typicky americký, jak můžeme znát z NASCARu nebo IndyCar. Zapojení a propojení s fanoušky je z hlediska dostupnosti jak online tak na trati mnohdy lepší než ve světových šampionátech. Zatímco grid je z velké částí složen z mezinárodních výrobců, IMSA cílí převážně na americký trh, díky čemuž je v porovnání s WEC zcela regionálně zaměřená.
World Endurance Championship (WEC), jak název napovídá, je celosvětově zaměřený a oficiálně spadá pod FIA od roku 2012. Kalendář je složen z osmi závodů v osmi různých zemích na několika kontinentech. WEC slouží jako přední vytrvalostní šampionát, s 24hodinovým závodem v Le Mans jako hlavním bodem. Své globální zaměření reflektuje i bohatá účast mezinárodních výrobců.
LMh x LMDh
Co se hlavní třídy týče, pro oba šampionáty to je typ vozu Hypercars. IMSA třídě říká GTP (tedy Grand Touring Prototype), ale jedná se o Hypercars, konkétně typu LMDh (Le Mans Daytona h). Vozy LMDh kombinují speciální podvozek s motory a karoserií specifických pro jejich výrobce, čímž se dosahuje rovnováhy mezi dosažitelností nákladů a identitou značky. Šasi si každý výrobce vybírá sám, a to ze čtyř možností: Dallara, Ligier, Multimatic a Oreca. Tento přístup umožňuje výrobcům soutěžit bez astronomických výdajů. Přitahují značky jako Cadillac, BMW a Porsche. I když vozy LMDh závodí také ve třídě Hypercar WEC, jejich designová filozofie je více v souladu se zaměřením IMSA na efektivitu nákladů, konkurenční rovnost a dostupnost.
Třída Hypercar WEC zahrnuje jak typ LMDh i LMH. LMH (Le Mans Hypercar) nabízí výrobcům větší svobodu designu a umožňuje plně na míru šité vozy s vlastním podvozkem, hybridními systémy a aerodynamickým designem.
Tento přístup oslovuje výrobce, kteří chtějí předvést špičkové technologie, jak je tomu například u Ferrari nebo Toyoty. LMDh, i když je také velmi konkurenceschopný ve WEC, používá speciální podvozek a jednotný hybridní systém, což snižuje náklady. Koexistence LMH a LMDh zdůrazňuje cíl WEC podporovat inovace a zároveň umožnit nákladově efektivní účast.
Třídy
IMSA se zaměřuje na efektivní vícetřídní strukturu, se svou vlajkovou lodí třídy GTP využívající pouze vozy LMDh, díky čemuž je to pro výrobce dostupnější. Kromě GTP obsahuje IMSA ještě třídy LMP2 (identické prototypy Le Mans 2), GTD Pro (pro profesionální GT3 týmy) a GTD (GT3 vozy, které mají amatérské jezdce). Tato rozmanitost zajišťuje příležitosti pro širokou škálu konkurentů, od továrně podporovaných týmů po menší soukromníky.
WEC kombinuje vozy LMH a LMDh, což výrobcům umožňuje vybrat si mezi vývojem platformy na míru (LMH) nebo použitím cenově výhodných předpisů LMDh, v top třídě. Kromě Hypercars provozuje i WEC třídu GT3, která funguje v souladu s pravidly GT. V minulosti jsme mohli sledovat i vozy LMP2, ty však WEC opustil na konci sezony 2023 kvůli plánu udělat šampionát více rozmanitý co se výrobců týče.
Role FIA
Zatímco IMSA působí pod záštitou FIA prostřednictvím ACCUS, zachovává si větší nezávislost ve srovnání s WEC. IMSA nastavuje svá vlastní pravidla, řídí svou soutěžní strukturu a přizpůsobuje mezinárodní předpisy tak, aby vyhovovaly potřebám severoamerického motorsportu.
IMSA spolupracuje s ACO a FIA na sladění předpisů LMDh pro kompatibilitu mezi sériemi, ale přizpůsobuje další pravidla třídy (jako GTD Pro/Am) pro své publikum a své potřeby na americkém trhu. Role FIA v IMSA je spíše o spolupráci pro technickou konzistenci než o přímém řízení, což umožňuje IMSA zachovat si svou regionální identitu.
FIA hraje velkou roli ve WEC jako spoluorganizátor vedle ACO. Dohlíží na předpisy, zajišťuje soulad s globálními standardy a certifikuje šampionát jako oficiální mistrovství světa FIA. Zapojení FIA přináší mezinárodní štítek a soulad s ostatními sériemi řízenými FIA, jako je Formule 1.
Kromě toho hraje FIA klíčovou roli při vyvažování výkonu (BoP) napříč třídami a zajišťuje spravedlivou soutěž mezi LMH a LMDh ve třídě Hypercar.
Závodní formát
Závodní formát amerických závodů je hodně rozmanitý, od kratších sprintových závodů na 100 minut až po vytrvalostní klasiky jako 24 hodin v Daytoně a 12 hodin v Sebringu. Celkově má 11 závodů, ale jen 5 z nich jsou považovány za vytrvalostní, některé nejsou určeny pro všechny třídy a pouze jeden závod se jede mimo USA, a to v Kanadě.
Závody WEC se převážně zaměřují na dlouhodobé vytrvalostní závody, které obvykle trvají šest nebo osm hodin a vyvrcholí závodem 24 hodin Le Mans. Kalendář je složen z osmi závodů, každý v jiné zemi. Obě kategorie (Hypercars a GT3) jsou přítomny ve všech závodech.
FIA WEC vysílá SPORTY TV s českým komentářem, IMSA je jen s anglickým na YouTube.