V motorsportu je nedostatek žen. I proto v posledních letech vzniká čím dál tím víc iniciativ jak do top kategorií ženy dostat. V podpoře mladých talentů vede převážně Ferrari, kromě toho, že každý rok zařadí do své akademie novou dívku, letos podepsalo svou první tovární jezdkyni v GT, Lilou Wadoux. O podpoře žen v motorsportu až po plán s Lilou Wadoux nám pověděl na Le Mans Frederic Vasseur, exkluzivně pro True Racing.
Frederic Vasseur je již druhým rokem hlavním šéfem Ferrari ve formuli 1. Letos navštívil slavný 24 hodinový závod v Le Mans, kde byl svědkem celkového vítězství závodu WEC vytrvalostní edicí jeho týmu.
Čtvrtek před závodem se Vasseur zúčastnil networkingové akce pro ženy, co na 24 hodinovém závodě pracovali. Při této příležitosti jsme se ho zeptali právě na pozici žen v motorsportu a Lilou Wadoux.
„Ferrari se v současnosti na mnoha různých úrovních podílí na propagaci žen v motorsportu. Ano, máme ženu ve vlastní akademii, ale jsme také partnery Akademie F1, vše ženské kategorie monopostů. Snažíme se jim pomáhat, protože si myslíme, že je to velmi pěkný projekt,” začal Frederic Vasseur.
„Ale podle mého názoru je důležité udělat víc než to, přitáhnout více žen do motorsportu. Cílem je přilákat do motokár více dívek, protože jen tak můžeme rozšířit základnu žen v motorsportu a v budoucnu dostat do F1 ženu.”
Podle webu Autosport bylo letos zastoupení žen v motokárách na 13%, z toho pouhých 7% pokračuje do formulí nebo kategorií GT. I přes snahu toto procento zvýšit, má Ferrari v akademii pouze dvě ženy: Mayu Weug a Aureliu Nobels. Zvětšit počet žen v FDA (Ferrari Driver Academy) však Vasseur neplánuje.
„Nejde o počet dívek v naší akademii, jde o zvýšení počtu žen v tomto sportu jako celku. Akce, jako je tato [Women in motorsport networking v Le Mans], jsou nejlepší k tomu mluvit o ženách v motorsportu. Všichni musíme tlačit stejným směrem.”
Od letošního roku je součástí Ferrari i mladá francouzka Lilou Wadoux, jako oficiální tovární jezdkyně. V minulých letech závodila v kategorii LMP2 ve WEC ve spolupráci s Richard Mille, letos jezdila s vozem GTE ve WEC a vybraných závodech GTWC v GT3. Ve WEC si připsala i dvě pódia, z toho jednu výhru. Jiné ženě se vyhrát ve WEC dosud nepovedlo.
Lilou je první tovární jezdkyní pro Ferrari. V minulém roce ale testovala hypercar Toyoty v posezonních testech v Bahrajnu. S jejími pokroky je Vasseur velice spokojený.
„Lilou si vede velmi dobře. Osobně její kariéru hodně sleduji a její pokroky mě ohromily. Je velmi dobrým příkladem toho, jak tento sport zpestřit a zaujmout nejmladší. Cílem je posadit ji jednoho dne do hypercaru Ferrari.“
Ferrari není zdaleka jediný tým, který by podporoval ženy v motorsportu. Kromě F1 Academy a podpory od F1 týmů tu jsou i Iron Dames, kde závodí celo-ženské posádka v GT a jedna žena ve formuli 4. Je spousta projektů, které se snaží propagovat ženy v motorsportu. Ferrari jde příkladem.