Minulý týden vyšlo najevo, že zákaznická závodní divize Audi bude v příštím roce zmenšena, přičemž německý výrobce ukončí výrobu R8 LMS GT3 a dalších závodních modelů v rámci svého sortimentu. Bude také rozpuštěn tým továrních jezdců Audi, což se dotkne až 14 jezdců, přičemž ovlivněny budou i týmy, které jsou zvyklé na finanční podporu od značky.
Rozhodnutí o blížícím se odchodu Audi bylo oznámeno jeho 300 zákazníkům minulé pondělí po jednání na úrovni představenstva.
Řada týmů od té doby na zprávu špatně reagovala, přičemž ostrá kritika byla směřována na generálního ředitele Audi Markuse Duesmanna, který podle všeho nasměroval všechny své zdroje do svého nadcházejícího projektu formule 1 v roce 2026 na úkor svých stávajících programů v motoristickém sportu.
„To byla vlajková loď Audi Sport a slogan Vorsprung durch Technik,“ řekl webu Motorsport.com bývalý šéf Phoenix Racing Ernst Moser, jehož tým Audi zaznamenal mnoho úspěchů v DTM.
„Pro mě je to také osobní záležitost určitých lidí z vyšších rozhodovacích kruhů: než někdo odejde, chce udělat vše pro to, aby se závazek formule 1 musel splnit.
Lidé, kterých se to týká, si nezaslouží mít takovou strukturu, jako je tato. Je to jeho osobní názor a neví, proč chtějí dělat formuli 1 teď a nic jiného.
Mohli jste Customer Racing nechat pokračovat s malými rozpočty, protože zákazníci a jejich partneři si platí téměř vše sami.
Ale pokud bude tato malá rostlina dále růst, mohlo by to být pro projekt formule 1 nebezpečné.
To je můj dojem: vše, co by snad ještě mohlo zabránit tomu, aby se projekt formule 1 uskutečnil, je nyní zničeno.“
Šéf týmu WRT Vincent Vosse, který loni se svým týmem přešel k BMW poté, co se radoval z mnoha titulů a vítězství v závodech s Audi, také narazil na rozhodnutí Deusemanna přerušit své zapojení do zákaznických závodů.
„Myslím, že přesně to se teď děje, přesně to chtějí, aby se stalo,“ řekl Vosse.
„Není to něco, co se stalo právě teď. Je to něco, o čem bylo rozhodnuto před lety, řekl bych 1,5, možná před dvěma lety, je to jen dopad rozhodnutí, které bylo přijato před dvěma lety.
Myslím, že když přijel Markus Duesmann a rozhodl se zastavit projekt DTM Class 1, byl to první krok.
Velmi rychle se ale rozhodl skončit s motorsportem a vložil veškeré úsilí do formule 1.
Pokud vyhrají ve formuli 1, všichni velmi rychle zapomenou, co se stalo. Ale mám své pochybnosti.“
Vosse také věří, že dvojitý program byl snadno možný, jak Mercedes dokázal tím, že vyhrál osm po sobě jdoucích titulů v F1, přičemž i nadále hraje významnou roli v závodech GT3.
„Nyní se soustředí na formuli 1. Mercedes vyhrál osm světových šampionátů, i když měl Customer Racing.
Je to vtip. Chci říct. Ta věc je jen vtip. Formule 1 nemá se závoděním zákazníků nic společného.
Náklady nejsou vysoké a byli velmi rádi, že to mohli posledních 12 nebo 14 let využívat.“
Audi původně plánovalo úplně vypnout zákaznickou závodní odnož, ale později bylo přijato rozhodnutí pokračovat v poskytování technické podpory a náhradních dílů až do roku 2032, aby týmy mohly závodit s jejími vozy napříč kategoriemi GT3, GT4 a TCR.
Duesmann odstoupí z funkce generálního ředitele Audi od 1. září, jeho místo převezme Gernot Dollner.
Na otázku, zda by Dollner mohl přehodnotit situaci a provést další změny v Audi Customer Sport, Moser odpověděl: „Určitě jsem rád, že došlo ke změně. A byl bych rád, kdyby k ní došlo, ale netuším, jakým směrem se bude ubírat. Jméno a pověst jsou zničené během několika měsíců.“
Vosse cítí, že vysoce profilované výstupy Audi z třídy 1 DTM, Formule E, zákaznické závody, plus ukončení jeho programu LMDh, ruší práci, která byla předtím vynaložena na budování značky Audi Sport.
„Je mi líto těch, kteří vybudovali jméno Audi Sport, jako jsou Dr. Ullrich, Dieter Gass, Romolo Liebchen, Chris Reinke, Siegfried Krausem, kteří vybudovali jméno Audi Sport,“ řekl.
„Toto jméno nebo to, co udělali, je prolomeno o něco déle než jen pár měsíců. Zničil tuto neuvěřitelnou pověst, kterou si tito lidé vybudovali, je mi jich líto. Rychle zabít tuto pověst je ostuda.“
Moser popsal současného závodního šéfa Audi Chrise Reinkeho jako „fluktuanta“ a dodal: „Jsem si jistý, že udělal svou stou prezentaci, ale nikoho to nezajímá. Takové věci to ničí.“
Audi nadále financuje svůj tovární vstup na Rally Dakar, ale očekává se, že jeho program rally s vozem RS Q e-tron by mohl být ukončen na konci sezóny 2024.
Pod šéfem Audi Sport Rolfem Michlem by tak nezůstal žádný aktivní projekt.
Projekt Audi F1 spadá pod novou společnost Audi Formula Racing GmbH, která je oficiálně dceřinou společností Audi Sport GmbH. Ale výkonný ředitel F1 Adam Baker je přímo podřízen řediteli vývoje Audi Oliveru Hoffmannovi.