Od letošního roku mají zákaznické týmy BMW nový vůz BMW GT4 M4. Jedná se o druhou generaci úspěšného vozu BMW v této kategorii. Byť je základ nového vozu stejný, je lepší po mnoha stránkách. O rozdílech mezi starou a novou M4 nám exkluzivně pro True Racing pověděl Gabriele Piana.
Gabriele odjezdil se starým vozem BMW GT4 M4 5 sezon v šampionátech GT4 v Evropě, poprvé usedl do nové M4 během jarního testování na Hockenheimu. „Několik dní jsem v Hockenheimu krátce testoval nové BMW. Nebylo to však v konkurenčním prostředí, protože jsme neměli srovnání s jinými vozy GT4,” říká Gabriele.
Byť trvalo testování jen několik dní, rozdíly byli podle Piany vidět hned: „BMW se jasně poučilo ze starého modelu. Některé z hlavních slabých míst byly vyřešeny a myslím si, že potenciál s vozem něčeho dosáhnout je.
Bude to dobré auto, bude to konkurenceschopné auto. Hodně bude záležet na tom, zda bude BoP příznivé nebo ne.
Auto má o něco větší přilnavost, je o něco řiditelnější, určitě se s ním mnohem lépe řídí, celkově je přístupnější. Také mám pocit, že je lepší na životnost pneumatik, což byl největší problém u starého BMW. Staré BMW nebylo nikdy pomalé, ale bylo rychlé jen 10 minut a závod trvá hodinu.”
Nedostatek testování je ale také problém, který Gabriele zdůrazňuje: „Na papíře jsem trochu znepokojený, protože jsme nejeli v konkurenčním prostředí, ale brzy budeme, takže to bude jasné. Pokud je auto opravdu dobré na pneumatikách a je opravdu dobré po mechanické stránce, budou nás muset brzdit někde jinde. Takže možná nebudeme mít výhodu, kterou jsme měli na Red Bull ringu nebo na tratích, kde jste měli hodně točivého momentu. Pokud je auto lepší na pneumatikách nebo v zatáčkách, můžeme mít problém, protože pak budeme na rovinkách pomalejší než ostatní. Ale zatím to nedokážu přesně odhadnout.
Jedna věc je jistá; když prší, máme pocit, že jsme mnohem konkurenceschopnější. Monza nám řekne, jaký je to pocit na rychlých tratích, a pak půjdeme odtud. S jistotou víme, že v Daytoně měli problémy, v Sonomě se trápili, ale USA jsou velmi odlišné mistrovství s různými typy jezdci. Uvidíme, jak to půjde, až začne evropská sezóna.”
První dojmy z auta jsou spíše pozitivní
Každý vůz GT je zcela odlišný, proto musí piloti přizpůsobovat svůj styl řízení tak, aby v daném autě fungoval. U nového BMW tomu však nebude potřeba: „Věřím, že nemusím měnit styl jízdy. Možná musím něco změnit, ale neuvědomuju si to, protože neskáču ze starého BMW do nového ve stejný den.
Prostě řídíte auto, vidíte data, řeknou vám, co chtějí, a vy to uděláte a funguje to. Největším rozdílem není změna stylu jízdy, ale pocitu z auta. Jednou z největších překážek starého auta bylo, že jste nic necítili. Jen jste museli vědět, že tam ten grip je a musíte vědět, jaká je tam rychlost, což byla ta největší nevýhoda oproti Mercedesu.”
Tyto pocity z nového vozu byli evidentní již po prvních pár kolech: „Poprvé jsem jel na mokru. Trvalo to 2-3 kola, než jsem to pochopil. Jakmile jsem měl teplotu v pneumatikách, byl jsem v pořádku, tohle je jiná věc. Na mokru je krok obrovský a to je místo, kde jsme dříve bojovali. Vlhko a zima bývaly naším nepřítelem, ale teď je tu mnohem větší přilnavost, mnohem více citu.
Myslím, že na suchu to nebylo tak odlišné, bylo to tak podobné jako ve starém autě, je to trochu snazší, ale necítím tak výraznou změnu. Na trakci je to ale o něco lepší. Ale kromě životnosti pneumatik a pocitu víš, že pořád to je BMW.“
Hlavních rozdílů mezi starým a novým BMW, z technického hlediska, je hned několik
„Jezdíme s jinou velikostí pneumatik a myslím, že to je největší rozdíl. Průměr je jiný a jako pilot to opravdu cítím. Díky tomu je vůz lépe ovladatelný, protože máte o něco více odpružení ,trochu více pohybu a trochu více poddajnosti.
Myslím, že když dáte tyto pneumatiky na staré auto, hned by to začalo být lepší. Elektronika a kontrola trakce je o něco kultivovanější. Elektrický posilovač řízení je po 10 letech vývoje, takže je to všechno lepší.
I když naskočíte do silničního vozu BMW, řízení je mnohem lepší než u první generace elektrického posilovače řízení. Ale ne všechny kroky jsou správné, například co se týče odpružení, mám pocit, že se kvalita trochu snížila, tlumení bylo o něco nižší než u starého auta, ale také to mohlo být jen nastavením a problémem, jak se je naučit používat.”
Nejdůležitějším faktorem je, zda je vůz schopen vyhrávat závody. Toho se Gabriele přesvědčí 22. a 23. dubna na italské Monze v rámci prvního kola GT4 European series.
„Když vyhraje auto, je to v pořádku, i když se v něm necítíte dobře. Ale když dokončíte P20, je úplně na nic, že se v autě cítíte dobře. Musí to být rychlé. Je mi jedno, jestli to vypadá dobře nebo se cítím dobře, zní to dobře i. Musíte vyhrát. Je hezké, že je to lepší, ale když je to pomalejší, je to zbytečné, dodává Piana.