Mistrovství světa FIA World Endurance Championship se příští rok rozšíří na sedm kol s dalším dubnovým závodem v Portimau. Doposud se jezdilo pouze šest závodních víkendů.
Portugalský závod na Autodromo Internacional Algarve se vrací do kalendáře WEC po roční pauze v šestihodinovém formátu 16. dubna. Jeho místo v harmonogramu bylo potvrzeno zveřejněním kalendáře 2023 WEC ze strany FIA po elektronickém hlasování Světové Rady Motoristického Sportu.
Oznámení o návratu Portimaa do WEC následuje po vyjádření šéfa šampionát Frederica Lequiena v červenci, který uvedl, že kalendář se v roce 2023 zvýší ze šesti na sedm kol, a že další závod bude v Evropě.
Portugalské místo bylo vždy oblíbené pro náhradní závod poté, co vstoupilo do pořádání závodu podle revidovaného harmonogramu na rok 2021, kvůli COVIDu 19 po zrušení 1000 mil v Sebringu. Osmihodinová akce byla původně naplánována jako zahájení sezóny 2021, než byla posunuta dál na červen za 6 hodin ve Spa.
Závod v Portimau v roce 2023 se bude konat v mezeře mezi zahájením šampionátu v Sebringu 17. března a tradičním závodem ve Spa 29. dubna.
Lequien v červenci řekl, že dodatečný závod se zařadí do kalendáře před závodem 24 hodin Le Mans v první polovině sezóny, aby vytvořil to, co popsal jako „dobrou rovnováhu“.
Richard Mille, prezident FIA Endurance Commission, ke zveřejnění kalendáře na příští rok řekl: „Rozpis sedmi kol je přirozeným vývojem kalendáře, který dobře známe z předchozích let a který poskytne zapojeným výrobcům automobilů scénu k předvedení. Vysněná auta na různých okruzích světové třídy a klíčových globálních trzích jsou jejich cílem.“
WEC se rozšiřuje poté, co byl pro rok 2021 zkrácen na šest kol, což je minimum povolené ve sportovních pravidlech. Bylo tomu tak v zájmu snížení nákladů v důsledku ekonomického dopadu mezinárodní zdravotní krize.
Zbytek kalendáře WEC odráží letošní plán. Po Sebringu, Algarve a Spa se v již potvrzeném termínu 10. až 11. června pojede 24hodinový závod Le Mans, který si nekoliduje žádným závodem formule 1.
Monza je naplánována na polovinu července, než se série zúčastní asijské části složené z Fuji v září a sezonu zakončí Bahrajn s osmi hodinami v listopadu.
Oficiální předsezónní test proběhne v Sebringu 11. a 12. března, tedy jeden týden před 1000 mil v Sebringu.
Lequien nastínil plán pro WEC vrátit se ke svým tradičním osmi závodům v etapách, což naznačuje, že pro rok 2024 bude přidán ještě jeden závod. Nevyloučil další růst, dokonce i nad rámec devíti závodů na programu v roce 2026 a 27, ačkoli řekl, že 10 závodů bude maximum.
WEC očekává první nápor výrobců do kategorie hypercarů v roce 2023. Především vzestup Ferrari a Porsche z GTE Pro vytváří rozruch. Peugeot se zúčastní svého prvního celého ročníku s vozem 9X8 a Cadillac se připojí se svým vozem LMDh. Pouze Alpine si dává pauzu na vývoj svého LMDh pro rok 2024.
Frederic Lequien dává jasně najevo, že hubená léta ve WEC jsou u konce: „Je to vzrušující doba pro WEC s růstem vysoce kvalitních vozů ve třídě hypercar a další událostí v Portugalsku. Portimao má pro nás svůj potenciál, který jsme již ukázali v roce 2021.“
Na druhou stranu slova od prezidenta ACO Pierra Fillona očekávají, že to bude jednoduché: „Se sedmi naplánovanými koly má WEC v kalendáři další závod. V těchto nestabilních časech je však na místě opatrnost, může se to opět změnit.“