Italský závodník v DTM patří mezi špičku, ovšem o jeho osudu a přesunu z monopostů do GT se rozhodlo před dvanácti lety, když bylo jasné, že šanci ukázat svůj talent ve formuli 1 nedostane.
Šampiona italské odnože formule 3 z roku 2008 Mirka Bortolottiho přijal Red Bull o rok později do svého juniorského programu. Avšak pod křídly Helmuta Marka vydržel pouze jednu sezonu, než přešel do jezdecké akademie Ferrari, kde byly jeho vyhlídky na pozdější angažmá v královně motorsportu o něco lepší .
„Při zpětném pohledu by bylo v Red Bullu nejrealističtější, kdybych tam úspěšně pokračoval ve své cestě. Pak bych možná dostal šanci ve formuli 1,“ přiznává Mirko Bortolloti, že udělal chybu, když odešel od výrobce energetických nápojů.
Ačkoliv se může zdát, že Red Bull jedná se svými svěřenci celkem často velmi krutě, jako například povýšení Daniila Kvjata do Red Bullu a následná degradace zpět do Toro Rosso, přičemž ten samý osud potkal i Pierre Gaslyho, tak Bortolloti tvrdí, že tehdy Red Bull jednal s piloty nejférověji.
„Pro některé jezdce to možná tak nevypadá, protože nedostali to, co čekali. To se pak může rychle jevit jako neférové. Ale co se mě týká, tak to bylo férové,“ popisuje rodák z Trenta, jehož slova cituje portál Motorsport.com.
„Víte, na čem jste. Ale mám radši, když mi někdo řekne do očí, co si o mě myslí. A dá přesné instrukce: ‚To a to se musí stát, pak můžeme udělat tohle a támhleto. Proto Hemluta řadím mezi lidi, kteří jsou drsní. Je to také drsný byznys.“
Traťový rekord ve Fioranu a poslední test v F1 s Williamsem
Bortolotti na sebe upoutal pozornost poté, co v roce 2008 vyhrál titul ve formuli 3 a za odměnu mohl testovat ve voze formule 1 týmu Ferrari, přičemž dokázal ve Fioranu překonat traťový rekord.
Důvod, proč se Bortolotti rozhodl v roce 2010 přejít k Ferrari byl prostý. Zkrátka se chtěl posunout ve své kariéře dále: „Rozhodl jsem se nepokračovat s Red Bullem, protože mi v roce 2010 nabídli další rok ve formuli 2. Ferrari tehdy vypadalo na papíře jako lepší možnost, což se tak nakonec nestalo.“
Uznává ale, že přestup byl chybou a pohřbil si tak příležitost jezdit v královně motorsportu. „U Ferrari byla šance od začátku malá.“
Následující sezonu se posunul do formule 2, ve které získal titul, čímž si vysloužil test u Williamsu. Nicméně, ještě než nasedl do vozu, věděl, že to je jeho poslední svezení se v takovém autě.
„Už před testem v Abú Dhabí v roce 2011 mi bylo jasné, že to bude s největší pravděpodobností poslední test ve formuli 1. Člověk musí být v životě realistický.“
Byť to v roce 2009 vypadalo, že je Ital jen krůček od svého debutu ve formuli 1 s týmem Ferrari, kde mohl teoreticky nahradit zraněného Felipeho Massu, tak to mělo jeden háček. V té chvíli ještě ‚patřil‘ Red Bullu.
„Tehdy se hodně spekulovalo o tom, že převezmu kokpit po Filipem (Massovi, pozn. redakce). Zaprvé to nebyl ten případ, protože jsem byl pod smlouvou u Red Bullu. Zadruhé mě Ferrari nikdy nekontaktovalo, abych jel závod formule 1, ačkoliv test v listopadu 2008 byl velmi pozitivní,“ uzavřel 32 letý závodník, který prorazil v závodech GT3.