Moto

Honda v problémech

Továrna Honda se v poslední době potýká s výsledkovými problémy v šampionátu MotoGP. Situace je navíc problematická i kvůli tomu, že stěžejní jezdec HRC Marc Márquez od roku 2020 bojuje se zdravotními problémy.


V roce 2019 vyhrál Marc Márquez svůj šestý titul mistra světa MotoGP, továrna Honda se radovala z titulu mezi konstruktéry a tým Repsol Honda skončil těsně na druhém místě, o dva body tenkrát prohrál s Ducati.

Druhým nejlepším jezdcem Hondy byl toho roku Cal Crutchlow s týmem LCR, který byl v pořadí jezdců devátý.

Začala sezona 2020. Nejprve přišla pandemie covid-19, takže veškeré závodní dění bylo na několik měsíců zastaveno. Sezona MotoGP se pak rozjela v polovině července a kalendář závodů byl značně omezen a plný různých opatření.

Během prvního závodního víkendu v Jerezu utrpěl Marc Márquez těžký pád, při kterém si zlomil ruku. Nakonec si vzal celý rok na zotavenou, prodělal několik operací.

Pro Hondu nastal problém. Jejich hlavní hvězda byla mimo hru. Nakonec za celou sezonu získala továrna 144 bodů a v pořadí konstruktérů skončila na pátém, předposledním, místě. V pořadí týmů byl dokonce LCR tým před týmem Repsol, když LCR bral osmé místo a Repsol Honda skončila na deváté příčce.

Nad vodou držel Hondu převážně Takaaki Nakagami v barvách týmu LCR, který získával pravidelné výsledky v Top 10. V několika závodech se blýsknul Alex Márquez v Repsol Hondě, který se dokázal dostat na stupně vítězů. Nejlepším jezdcem Hondy v pořadí šampionátu byl nakonec desátý Nakagami.

V roce 2021 se fanoušci těšili na Márquezův návrat. Vše ale nabralo trochu jiný spád. Španělský závodník oznámil, že sezonu začne o něco později. Nakonec se objevil už ve Velké ceně Portugalska. V první polovině sezony ho však začaly sužovat další problémy, pády a s tím spojené různé další zdravotní potíže. Navíc to vypadalo, že jeho ruka, kterou si zlomil, stále nebyla v pořádku.

Ve druhé polovině sezony se ale vybičoval k dobrým výkonům, a to zejména na tratích, které mu vždy seděly. Dokázal tak získat výhry na Velkých cenách Německa, Ameriky a Emilie-Romagne. I přesto, že nebodoval v osmi závodech, tak ještě dokázal být nejlepším jezdcem Hondy v pořadí šampionátu, když byl na sedmém místě.

Jeho týmový kolega Pol Espargaró byl dvanáctý, jezdci LCR Hondy Takaaki Nakagami a Alex Márquez byli patnáctý a šestnáctý.

Několik podiových úspěchů znamenalo, že Honda získala čtvrté místo mezi továrnami a Repsol Honda skončila pátá v pořadí týmů.

V sezoně 2022 se k pokračujícím problémům s pažní kostí a s ramenem přidaly i problémy s dvojitým viděním, které byly následkem pádů a úderů do hlavy. Márquez už se s těmito problémy dříve potýkal. Přesto rok 2022 nezačal špatně, když pravidelně bojoval o umístění v Top  6.

Velká cena Itálie 2022 ale byla zatím jeho posledním závodním víkendem MotoGP. Na doporučení svého lékařského týmu totiž odcestoval do USA, aby se podrobil další, v pořadí už čtvrté, operaci pažní kosti. Stále totiž pociťoval problémy s hybností a nemohl pořádně řídit svůj závodní motocykl.

Operace proběhla bez problémů a Márquez je nyní zpět ve Španělsku, kde se nachází ve stavu rekonvalescence. Nikdo neví, jestli se ještě letos ukáže na závodní trati MotoGP.

V současné chvíli je Marc Márquez stále nejvýše postaveným jezdcem Hondy v pořadí šampionátu. Nachází se na dvanáctém místě s počtem 60 bodů.

Až za ním je jeho týmový kolega Pol Espargaró, který už se letos dokázal probojovat na stupně vítězů. Espargarovi momentálně patří patnácté místo. Jezdci týmu LCR jsou na tom ještě o něco hůře. Takaaki Nakagami se nachází na šestnáctém místě a Alex Márquez je osmnáctý.

Sezona 2022 se dostala do své poloviny a pro Hondu to z jejich úhlu pohledu nevypadá příliš růžově. Továrna je v pořadí konstruktérů poslední, tým Repsol Honda je mezi týmy osmý a tým LCR je desátý.

Ve Velké ceně Německa si navíc továrna Honda připsala do své statistiky velmi nelichotivý zápis. Poprvé po 40 letech totiž v závodě získala 0 bodů.

Pol Espargaró ze závodu odstoupil kvůli zranění žeber, které si přivodil pádem v tréninku, Alex Márquez odstoupil kvůli technickým problémům a Takaaki Nakagami měl pád. Jediným jezdcem Hondy, který závod dojel do cíle, byl náhradník za Marca Márqueze Stefan Bradl, avšak skončil jako šestnáctý, tedy bez bodů.

Takovou situaci naposledy Honda řešila po Velké ceně Francie 1982.

Všichni čtyři jezdci doufají, že na tento nešťastný víkend zapomenou a že hned tento týden v nizozemském Assenu všechno napraví.

Fanoušci mezitím dychtivě sledují každou novou zprávu o vývoji zdravotního stavu Marca Márqueze a všichni doufají, že Honda najde recept na to, jak se zlepšit a bojovat o čelní pozice i s jinými jezdci, protože nikdo neví, kdy se Márquez bude schopný vrátit, a Honda jistě netouží po tom, aby byla na posledním místě mezi konstruktéry.

administrator

Recent Posts

Lamborghini oficiálně odchází z WEC

Lamborghini oficiálně potvrzuje svůj odchod WEC, jak z kategorie Hypercar, tak z kategorie LMGT3. Italský…

2 dny ago

Iron Dames oznamují partnerství s Porsche ve WEC

Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…

3 dny ago

Mercedes vstupuje do WEC s Iron Lynx

Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…

4 dny ago

Divoké Macau vyhrál Maro Engel

Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…

6 dny ago

JOTA Sport by Cadillac odhaluje jezdecké posádky pro příští sezonu WEC

Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…

1 týdnem ago

Lamborghini zvažuje kompletní odchod z WEC

Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…

1 týdnem ago