Moto

Do nové sezony vstupují kategorie mistrovství světa supersport a supersport 300

Sezona 2022 v mistrovství světa superbike oficiálně začíná tento týden prvním závodním víkendem. Součástí tohoto šampionátu jsou také třídy supersport a supersport 300. Kde hledat favority?


S úpravami pravidel pro kategorii supersport přichází do této kategorie další továrny a vypadá to, že supersporty budou letos velmi atraktivní třídou. Kromě Yamahy, která víceméně v nedávných letech této kubatuře dominovala, se letos objeví nejen Kawasaki a MV Agusta, která má k dispozici nový model motocyklu, ale také přichází Triumph a Ducati.

Také podle předsezonních testů to vypadá, že se fanoušci mohou těšit na velmi zajímavou podívanou.

Jedním z favoritů šampionátu je Jules Cluzel, který je velmi zkušeným jezdcem a za favorita bývá považován v posledních letech pokaždé. Francouz by rád konečně zaútočil na titul mistra světa, závodit bude opět na motocyklu Yamaha týmu GMT94.

Cluzel ale situaci rozhodně nebude mít jednoduchou. Do supersportů přichází celá řada nováčků a tito závodníci mohou být konkurenceschopní od samotného začátku.

Velké ambice má bývalý jezdec Moto2 Lorenzo Baldassarri, který pro letošní sezonu zamířil do týmu Evan Bros. Tento tým používá motocykl Yamaha a rád by opět zaútočil na titul. Z šampionátu Grand Prix přichází do WSSP také Nicolò Bulega, který bude pilotovat Ducati týmu Aruba.it. Na toto spojení se mnoho lidí těší a podle testů to vypadá, že Bulega by mohl být v závodech rychlý.

Do supersportů zamířil také další Ital z Moto2 a to Stefano Manzi. Tento závodník bude hájit barvy týmu Dynavolt Triumph. Zajímavostí jistě je, že všichni tři Italové mají něco společného. Baldassarri a Bulega jsou bývalí členové akademie VR46, zatímco Manzi je stále ještě jejím členem. Všichni tak měli možnost učit se od samotného Valentina Rossiho.

Dalším z nováčků, jehož jméno fanoušky velmi láká, je Oliver Bayliss, syn trojnásobného mistra světa Troye. Oliver Bayliss bude závodit na Ducati týmu Barni a jeho vstup na světovou scénu vzbuzuje velká očekávání.

Do supersportů zamířil z kategorie Moto3 Maximilian Kofler. Rakouského závodníka uvidíme také na motocyklu Ducati, ale tentokrát pro tým CM Racing.

Ze stálých jezdců supersportů si na přední příčky brousí zuby Federico Caricasulo, který přestoupil do týmu Althea a pojede na motocyklu Ducati. Na stroj Ducati přestoupil také další zkušený jezdec, a to Raffaele De Rosa. Tento Ital bude závodit pro tým Orelac.

Ambice na titul mistra světa oznámil také Can Öncü. Turecký závodník zůstává věrný týmu Puccetti Kawasaki.

Lepší sezonu a lepší výsledky by rád v této sezoně zaznamenal Niki Tuuli, který bude mít k dispozici motocykl MV Agusta.

V kategorii zůstává Dominique Aegerter, který se tak pokusí obhájit loňský titul mistra světa. Švýcarský zkušený jezdec zůstává v týmu Ten Kate a na motocyklu Yamaha.

Z dalších jezdců by mohli překvapit Yari Montella (Puccetti Kawasaki), Kyle Smith (VFT Racing), Hannes Soomer (Dynavolt Triumph) nebo Andy Verdoïa (GMT94).

Do supersportů přestoupil loňský šampion kategorie WSSP300 Adrián Huertas. Španělský jezdec pojede na Kawasaki týmu MTM.

Český fanoušek se může těšit na stálou účast Ondřeje Vostatka. Český jezdec byl ohlášen jako jezdec týmu MS Racing a závodit bude na motocyklu Yamaha.

Těžký začátek roku 2022 zažívá Benjamin Currie. Australský jezdec by měl letos nastoupit na Kawasaki týmu Motozoo Racing By Puccetti. V tréninku měl těžký pád, při kterém si poranil páteř. Po operaci následovaly potíže se ztrátou krve a nízkou hodnotou kyslíku v krvi. Currie musel absolvovat transfuzi. Jeho stav se postupně začal zlepšovat a on už myslí na návrat na motocykl. Nyní už je ale jisté, že úvodní závodní víkend sezony nestihne.

Letos bude opět součástí této kategorie také tzv. supersport challenge, což je jakási podkategorie. Jezdci, kteří se sem přihlásili, se zúčastní pouze evropské části sezony. Jelikož ale v současné chvíli kalendář závodů obsahuje zejména evropské závodní víkendy, tak se tito jezdci s největší pravděpodobností zúčastní většiny sezony.

Také v této kategorii můžeme vidět zajímavá jména. V supersportech se opět objeví bratři Federico a Filippo Fuligni, oba v týmu D34G, což je tým bývalého závodníka Davide Giugliana. Do supersportů se přihlásil bývalý mistr kategorie supersport 300 Jeffrey Buis, účastnit se plánují také další bývalí závodníci této kategorie Bahattin Sofuoglu a Tom Booth-Amos.

Supersport 300 je kategorií, ve které se něco velmi těžko předpovídá. Každý rok se tu objevuje celá řada nových tváří a talentů. Letošní startovní pole bylo zredukováno na 30 jezdců.

Z Top 10 konečného pořadí loňské sezony se v té letošní představí pouze 4 jezdci. Ostatní odešli do jiných kategorií, případně šampionátů. Z těch, kteří i nadále zůstávají a mohli by patřit k jezdcům bojujícím na čele, patří zejména Samuel Di Sora a Yuta Okaya. Oba jsou to už vítězové závodů a rádi by na své výsledky z minulých sezon navázali a ještě se zlepšili.

Samuel Di Sora pojede na Kawasaki týmu Flembbo. Jeho týmovým kolegou bude další Francouz, a to Sylvain Markarian, který by letos mohl překvapit.

Yuta Okaya také pojede na Kawasaki. Je jedním ze tří jezdců týmu MTM Kawasaki. Dalšími jezdci tohoto týmu jsou Victor Steeman, který by určitě měl patřit k jezdcům na čele, a Ruben Bijman.

Z dalších závodníků, kteří se loni umístili v Top 10 a letos v šampionátu WSSP300 zůstávají, jmenujme právě již zmíněného Victora Steemana a také Iñiga Iglesiase. Španělský závodník pojede v týmu SMW a také on by se měl zařadit do širšího okruhu favoritů na boje o vítězství v závodech.

V poli WSSP300 najdeme šampiona z roku 2017 Marca Garcíu. Španělský jezdec pojede na Yamaze týmu MS Racing a je jediným šampionem WSSP300, který se letos v závodním poli objeví. Posledních pár let měl náročných, ale nyní by se rád vrátil na přední příčky a třeba i zabojoval o titul a stal se tak prvním dvojnásobným šampionem této kategorie.

Dalšími zajímavými závodníky z pohledu soubojů na předních příčkách by mohli být Bruno Ieraci, který je dalším dlouholetým jezdcem této kategorie, Alex Millán, Dirk Geiger, Hugo De Cancellis, Kevin Sabatucci nebo Ton Kawakami.

V závodním poli se letos objevuje závodník ze země, ze které se moc motocyklových závodníků na světové scéně neobjevuje. Pro tým Füsport-RT Motorsports By SKM Kawasaki pojede Troy Alberto z Filipín.

Další poměrně exotickou zemí, motoristicky možná ještě exotičtější, je Řecko. Také tato jihoevropská země bude mít v kategorii WSSP300 letos své zastoupení. Barvy týmu ProGP Racing bude hájit Ionnis Peristeras.

Českého fanouška může mrzet, že se v poli nevyskytuje žádný český závodník, ale aspoň se může těšit na účast českého týmu. Součástí WSSP300 je totiž letos opět tým Accolade Smrž Racing. Barvy týmu budou hájit dva španělští jezdci José Luis Pérez González a Yeray Saiz Márquez. Pérez González se ovšem potýká se zdravotními problémy, takže Česko přeci jen bude mít v úvodu sezony svého zástupce, protože místo Španěla pojede Petr Svoboda.

Většina týmů v poli bude používat motocykly Kawasaki, ale objevuje se i několik týmů s Yamahou. Výjimkou je pak tým Freudenberg, který jako jediný bude používat KTM. Tento tým bude mít navíc jen jednoho jezdce, takže nováček Lennox Lehmann se v záplavě japonských strojů může cítit trochu ztracen.

Obě kategorie budou mít letos během každého závodního víkendu dva závody, jeden v sobotu a jeden v neděli. Zatímco kategorie supersport pojede na všech tratích a bude tak doplňovat superbiky, kategorie supersport 300 bude součástí šampionátu jen na evropských tratích (s výjimkou Donington Parku, kde by jezdci této kategorie závodit neměli).

Sezona začne o tomto víkendu ve španělském Aragónu. Následovat budou závody v Assenu, Estorilu, Misanu, pak se pojede na Donington Parku. Následovat bude český víkend v Mostě, kde by se mělo závodit ve dnech 29. až 31. července. Pak bude dlouhá přestávka, po které se jezdci podívají na Magny Cours, do Barcelony a Algarve a na podzim se přesunou mimo Evropu. Čekat na ně budou závody na argentinské trati San Juan, následovat bude Mandalika v Indonésii a sezonu by měl uzavřít víkend na australském Phillip Islandu.

administrator

Recent Posts

Lamborghini oficiálně odchází z WEC

Lamborghini oficiálně potvrzuje svůj odchod WEC, jak z kategorie Hypercar, tak z kategorie LMGT3. Italský…

2 dny ago

Iron Dames oznamují partnerství s Porsche ve WEC

Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…

3 dny ago

Mercedes vstupuje do WEC s Iron Lynx

Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…

4 dny ago

Divoké Macau vyhrál Maro Engel

Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…

6 dny ago

JOTA Sport by Cadillac odhaluje jezdecké posádky pro příští sezonu WEC

Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…

1 týdnem ago

Lamborghini zvažuje kompletní odchod z WEC

Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…

1 týdnem ago