Připomínat celou Rossiho kariéru by vydalo na celou sérii článků. My jsme se tedy pokusili jeho kariéru zmapovat v těch nejdůležitějších momentech.
Valentino Rossi se narodil 16. února 1979 v italském Urbinu. Jeho otcem je bývalý motocyklový závodník Graziano Rossi, matkou Stefania Palma. Když byl Valentino malý, tak se rodina přestěhovala do Tavullie. Díky svému otci byl Valentino nadšený do motocyklů od útlého věku, ale jeho matka se obávala o jeho bezpečnost, tak mu otec nejprve koupil motokáru.
Valentino v roce 1990 vyhrál regionální šampionát v motokárách, pak se přesunul na motocykly. Na minimotu vyhrál několik místních závodů. Ještě nějakou dobu pak kombinoval motokáry a motocykly, ale kvůli stále vyšším výdajům za závodění v motokárách se rodina rozhodla, že se Valentino bude soustředit na závody v minimotu. Tak začala jeho motocyklová kariéra.
V roce 1993 dostal Rossi svou první šanci řídit motocykl 125cc. Pár let závodil v italském šampionátu, v roce 1996 přišla příležitost závodit v mistrovství světa silničních motocyklů.
Své první umístění na stupních vítězů získal hned ve své první sezoně. V závodě na okruhu A1 Ring skončil třetí. Svou první výhru získal hned v následujícím závodním víkendu, což bylo na trati v Brně.
V roce 1997 už patřil mezi hlavní hvězdy nejnižší kategorie. Nakonec získal titul mistra světa docela suverénním způsobem.
V roce 1998 postoupil do kubatury 250cc. Dařilo se mu a ve své první sezoně byl v šampionátu na druhém místě, ve své druhé sezoně slavil titul mistra světa.
V roce 2000 se přesunul do kubatury 500cc, ze které se v roce 2002 stala kategorie MotoGP. Neuvěřitelné éra začala. Valentino Rossi skončil v roce 2000 na druhém místě v pořadí šampionátu, v letech 2001 až 2005 celé mistrovství vyhrál.
Také v dalších letech patřil mezi špičku. V roce 2006 byl druhý, roku 2007 skončil třetí. Další dva tituly mistra světa získal v letech 2008 a 2009. O rok později skončil třetí.
Pak nastalo v letech 2011 a 2012 trochu nepovedené období na motocyklu Ducati. Ale i když to nebyly Rossiho nejlepší závodní roky, tak v každém roce získal minimálně jedno umístění na stupních vítězů.
Návrat na Yamahu znamenal od roku 2013 zlepšení jeho výsledků. V letech 2014, 2015 a 2016 byl vždy v pořadí šampionátu na druhém místě.
V roce 2018 skončil celkově třetí. Poslední dva roky už ale byly pro italského jezdce náročné. V roce 2020 sice ještě vybojoval třetí místo v Jerezu, ale v celkovém hodnocení šampionátu stačily jeho výsledky na patnácté místo.
Letos už se na podium nedokázal dostat, vlastně i boj o Top 5 byl nad jeho síly. V pořadí šampionátu mu patřilo osmnácté místo.
Valentino Rossi startoval do 372 závodů v kategorii 500cc/MotoGP, což je historicky nejvyšší číslo. Žádný jiný závodník nezaznamenal tak velký počet startů v královské kubatuře. Dohromady se Rossi zúčastnil 432 závodů a i tohle číslo je rekordní.
V královské kubatuře drží rekord v počtu vyhraných závodů také Valentino Rossi. Těch závodů vyhrál 89. Celkově v mistrovství světa silničních motocyklů mu patří druhé místo s počtem 115 vítězství. Před ním je jen Giacomo Agostini, který během své kariéry vyhrál 122 závodů.
Na stupních vítězů stál Rossi 199krát v královské kubatuře a 235krát ve všech kategoriích dohromady. V obou případech se jedná o rekordní číslo.
Valentino Rossi také drží rekord v počtu závodů v řadě za sebou, ve kterých získal umístění na stupních vítězů. Na podiu byl nepřetržitě od Velké ceny Portugalska 2002 do Velké ceny Jižní Afriky 2004, což celkově znamená, že byl na podiu ve 23 závodech v řadě za sebou.
Valentino Rossi byl v MotoGP na stupních vítězů v každé sezoně mezi lety 2000 až 2020, tedy nějaké podium vybojoval v 21 sezonách v řadě za sebou, což je další rekord, který drží.
Na bodovaných pozicích dokončil v královské kubatuře 325 závodů a celkem nasbíral 5415 bodů. Během všech svých závodních sezon 1996 až 2021 získal 6357 bodů. Také toto jsou rekordní čísla.
V kategorii 500cc/MotoGP získal Valentino Rossi 55 pole position, což je třetí nejvyšší číslo. Ve všech kategoriích dohromady startoval celkem z 65 pole position, což je také třetí nejvyšší číslo. Před ním jsou jen Jorge Lorenzo (69 pole position) a Marc Márquez (90 pole position).
Nejvíckrát startoval Rossi z pole position ve své domácí Velké ceně Itálie a to 7krát (2001, 2002, 2003, 2005, 2008, 2016 a 2018). Když získal svou pole position v Mugellu roku 2018, tak se ve věku 39 let a 106 dní stal druhým nejstarším polemanem v historii královské kubatury. Před ním v této statistice je pouze Jack Findlay, který do závodu TT Isle of Man startoval v roce 1974 ve věku 39 let a 121 dní.
Během své kariéry získal Rossi v MotoGP 76 nejrychlejších kol. Ve 24 závodech získal pole position, nejrychlejší kolo a vítězství, to je statisticky třetí nejvyšší číslo. V 35 závodech získal pole position a vítězství, také v této statistice mu patří třetí místo.
Valentino Rossi získal 9 titulů mistra světa, 1 v kubatuře 125cc, 1 v kubatuře 250cc, 1 v kubatuře 500cc a 6 v MotoGP.
Když získal svůj první titul v královské kubatuře v roce 2001, tak mu bylo 22 let a 240 dní, což ho aktuálně řadí na 7. místo v tabulce nejmladších mistrů světa. Svůj první titul v kategorii 125cc v roce 1997 získal ve věku 18 let a 196 dní a v pořadí nejmladších mistrů světa Grand Prix ho to řadí na páté místo.
Valentino Rossi vyhrál na 23 různých okruzích (Donington Park, Rio De Janeiro, Suzuka, Phakisa, Jerez, Barcelona, Brno, Estoril, Motegi, Phillip Island, Sepang, Le Mans, Mugello, Assen, Sachsenring, Valencie, Shanghai, Losail, Laguna Seca, Misano, Indianapolis, Termas de Río Hondo, Silverstone) a v 17 různých zemích (Velká Británie, Brazílie, Japonsko, Jihoafrická republika, Španělsko, Česká republika, Portugalsko, Austrálie, Malajsie, Francie, Itálie, Nizozemsko, Německo, Čína, Katar, USA, Argentina), což je velmi zajímavý rekord, který drží.
Valentino Rossi je jednou z výrazných – ne-li tou nejvýraznější – postav historie motocyklového sportu. Zapsal se do srdcí mnoha fanoušků a všem bude na závodní trati určitě chybět. Touto sezonou skončila jedna výrazná éra závodění. Fanoušci mu na sociálních sítích posílají zprávy a vzdávají mu hold pomocí speciálního hashtagu #GrazieVale.
Život a svět ale tímto nekončí. Na Rossiho se fanoušci mohou těšit v závodech automobilů, pravděpodobně se zúčastní jak nějakých závodů na okruzích, tak také závodů v rallye. Určitě o něm hodně uslyšíme v souvislosti s jeho závodní akademií VR46 a v souvislosti s týmy VR46, které provozuje v Moto2 a od příští sezony také přímo v MotoGP.
Tovární jezdec Mercedes-AMG Jules Gounon zaujal při svém debutu v DTM v Hockenheimu jako náhrada…
Knopp a Zulauf jsou vítězové ADAC GT4 Germany. Svou konzistencí dokázali porazit již zavedené šampiony…
Valentino Rossi byl desátý nejrychlejší při premiéře v kategorii Hypercar při jeho účasti s BMW…
Tovární jezdci Porsche Kévin Estre, André Lotterer a Laurens Vanthoor si zajistili titul mistra světa…
Laurens Vanthoor, Kevin Estre a Andre Lotterer získali titul mistrů světa kategorie Hypercar v osmihodinovém…
Návrat legendy: Po 30 letech nepřítomnosti se Ford příští rok vrátí do DTM. Haupt Racing…