„To, že jsem se pro rok 2021 stal jezdcem MotoGP, bylo splněním mého snu. Nyní závodím proti svým hrdinům a dávným rivalům. Je to všechno, co jsem kdy chtěl,“ řekl Jorge Martín pro oficiální stránky MotoGP.
Jorge Martín vstoupil letos do třídy MotoGP, kde hájí barvy týmu Pramac Ducati. Už ve své druhé Velké ceně, která se jela v Kataru, získal pole position. V závodě si vedl skvěle, velkou část strávil na čele, nakonec bral třetí místo.
„Nemohl jsem tomu uvěřit. Cítil jsem se jako v sedmém nebi,“ řekl španělský jezdec.
„Vždy, když na to tlačíte a jedete o pole position, tak je to těžké,“ vzpomínal na den, kdy vybojoval svou první pole position v královské kubatuře. „I když jste v Moto3, Moto2 nebo MotoGP, tak myslím, že způsob, jak na to tlačíte, je stejný.“
„Tady jde ale o to, že mně se to povedlo ve svém druhém závodě, poté, co jsem na motocyklu strávil jenom šest dní,“ vysvětlil.
„Také mě začali srovnávat s lidmi jako Lorenzo, Stoner nebo Márquez… A to si myslím, že je pro mě momentálně ten největší úspěch,“ řekl s úsměvem.
„Na začátku závodu jsem neočekával, že bych mohl bojovat o umístění na podiu,“ vyprávěl. „Mým cílem bylo skončit v Top 5 nebo Top 6. Pět kol před cílem jsem byl stále první a pomyslel jsem si, že bych možná mohl vyhrát, protože jsem se cítil velmi dobře.“
Vyhrát tedy nakonec nedokázal, ale třetí místo bylo ohromným úspěchem jak pro něj, tak pro celý tým Pramac. Navíc jeho týmový kolega Johann Zarco skončil v tom závodě na druhém místě, takže si celý tým tento moment užíval.
„Když jsem viděl svůj tým… všichni křičeli. Nevěřili, že bychom mohli vybojovat podium. Možná tomu věřili o něco víc než já, ale naším plánem nebylo získat podium v mém druhém závodě.“
Z Jorge Martína se náhle stala nová hvězda MotoGP. Během následujícího závodního víkendu ale bylo všechno jinak. Jorge Martín měl na okruhu Portimão velkou nehodu, při které se zranil a na nějakou dobu musel na závodění v MotoGP zapomenout.
„Během pouhých třech závodů v MotoGP jsem zažil nejlepší a nejhorší momenty, které jezdec může zažít,“ popisoval.
Celý víkend se jeho tým potýkal s problémy na motocyklu, nový rám nefungoval podle představ. Pro třetí volný trénink tak jeho mechanici provedli na jeho Ducati nějaké změny. Martín zlepšoval své časy, takže to vypadalo, že změny zabraly.
„Byl jsem ale nervózní, protože jsem se chtěl přímo dostat do druhé kvalifikace,“ řekl. „Ale chybí mi zkušenosti a do sedmé zatáčky jsem najížděl se sebedůvěrou a pak jsem dostal highsider.“
„Z toho pádu si nic nepamatuji. Pouze jsem to viděl v televizi,“ přiznal a pokračoval, „Vzbudil jsem se v nemocnici, neměl jsem na sobě svou kombinézu. Uviděl jsem doktora Charteho a další doktory. Ptal jsem se, co se stalo.“
Následovaly velmi náročné momenty jeho života.
„Byl jsem sám, bez své rodiny, a to pro mě bylo velmi těžké, protože jsem byl v jiné zemi. Nemluvím jejich jazykem. Bolela mě hlava, cítil jsem bolesti po celém těle,“ řekl. „Měl jsem zlomených osm kostí.“
„Když jsem přijel do Barcelony, tak jsem přemýšlel, že odejdu, že přeci nemám zapotřebí prožívat tolik bolesti a tak trpět kvůli jízdě na motocyklu,“ objevily se u něj pochyby, zda pokračovat v motocyklové kariéře.
„Přijdou okamžiky, kdy si říkáte, že možná už dál nemůžete závodit, možná se moje ruka na 100 % neuzdraví. Nebo možná už nebudu ten stejný Jorge Martín, jakým jsem byl v Kataru.“
„Tohle zranění mi pomohlo zlepšit se jako jezdec a zlepšit se také jako člověk,“ prozradil. „Také jsem zjistil, jaká je moje mentální síla a to je velmi důležité.“
„Snažil jsem se být optimisticky naladěný. Snažil jsem se být klidný a cvičil jsem každý den. Problémem je, že když máte zdravotní problém a vnímáte to každý den, tak vám nepřipadá, že by se to nějak lepšilo. Je těžké, když vám připadá, že vaše ruka není 100% v pořádku a je to ta, kterou přidáváte plyn.“
„Každý den jsem si sedl na svůj motocykl z Moto3 a snažil jsem se pochopit, jak můžu svou situaci zlepšit,“ popisoval těžké momenty.
Během své rekonvalescence se držel jasně stanoveného plánu. Jeho trenér k němu chodil domů, aby Jorgemu pomohl s fyzioterapií. Potom chodil cvičit do bazénu a později během dne si ještě jednou zopakoval fyzioterapeutický trénink. Také se snažil posilovat.
„Někdy je to těžké, absolvovat to všechno a trénovat. Někdy musíte odpočívat, ale to je také součástí tréninku,“ doplnil.
Jorge Martín se do kolotoče MotoGP vrátil ve své domácí Velké ceně Katalánska, což bylo 43 dní po jeho nehodě v Portugalsku.
„Bylo hezké, že jsem mohl být zpátky. Viděl jsem znovu svůj tým, viděl jsem svůj motocykl.“
„Během prvního tréninku to bylo emotivní. Dokázal jsem zajet dobrý čas, když jsem se držel za Márquezem. Byl jsem měsíc a půl mimo a pak jsem se dokázal udržet s Márquezem celé kolo, to bylo skvělé. Málem jsem se rozbrečel,“ popisoval dojemné okamžiky svého návratu na trať.
V neděli však přišel pád, když najížděl na startovní rošt.
„Když havarujete, tak v ten moment nevíte, co máte dělat,“ vysvětloval. „Tak jsem prostě běžel, abych mohl naskočit na druhý motocykl. Myslím, že jsem byl nervózní, takže bylo asi lepší, že jsem startoval poslední.“
Závod se mu nakonec povedl, po startu z poslední pozice dojel do cíle jako čtrnáctý, takže získal dva body.
„Dojet do cíle na čtrnáctém místě, získat dva body, vlastně dokončit závod bylo skvělé. Myslím, že odteď už bude všechno lepší,“ věřil krátce po víkendu v Katalánsku.
Lepší momenty opravdu přišly. V Německu dojel na 12. místě, následně v Nizozemsku ale musel kvůli technickým problémům odstoupit. Následovala letní přestávka, která mu přišla vhod.
Po letní přestávce se vrátil do šampionátu v dobré formě. Navíc se jelo na trati, která motocyklu Ducati sedí. V kvalifikaci vybojoval pole position, v závodě si vedl skvěle, předvedl suverénní a sebevědomou jízdu a dojel si pro své první vítězství v MotoGP a to hned ve své nováčkovské sezoně.
„Je to neuvěřitelné! Jsem velmi šťastný. Byl to perfektní víkend, získali jsme pole position, pak vítězství. Je to moje první výhra v MotoGP, první výhra týmu Pramac Racing s motocyklem Ducati. Na to nikdy nezapomeneme,“ zářil štěstím.
Věřme, že si tento talentovaný a sympatický závodník už špatné momenty své kariéry vybral a že ho v královské kubatuře MotoGP čeká velká a úspěšná kariéra.
Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…
Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…
Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…
Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…
Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…
Trojnásobný vítěz závodu 24 hodin Le Mans Andre Lotterer věří, že letošní zisk titulu mistra…