Fabio Quartararo je po úvodních 9 Velkých cenách lídrem šampionátu MotoGP. Za tu dobu stihl získat 5 pole position a 4 výhry. Ve většině závodů předvedl výborný výkon, přesto ani jeho dosavadní průběh sezony nebyl vždy perfektní.
Quartararo se už letos potýkal se syndromem kompartmentu, mezi jezdci spíše známý jako „arm pump“. Kvůli problémům s citem v ruce přišel o vítězství v Jerezu. Během závodu se propadal, až byl rád, že vůbec získal nějaké body. Jeho problémy pak vyřešila operace.
Zdá se, že letos mu španělské závodní víkendy nejsou souzeny, přitom byl dříve Quartararo známý právě tím, že se mu na španělských okruzích dařilo. Letos to tak ale zatím není. Problémy z Jerezu jsme zmínili, další problémy přišly na okruhu v Katalánsku. Francouz měl závod dobře rozjetý, ale objevily se problémy s rozepnutým zipem u kombinézy.
Během závodu se kombinézu pokoušel zapnout, avšak to se mu nepodařilo. Navíc se dostal mimo trať. V závodě dostal penalizaci za zkrácení tratě, po závodě pak ještě dostal další menší trest za jízdu s rozepnutou kombinézou a bez chrániče hrudníku, takže nakonec se propadl na šesté místo.
Jinak ale zatím potvrzuje svou roli jednoho z favoritů sezony. Na stupních vítězů stál šestkrát, což je nejvyšší číslo ze všech jezdců v poli. Navíc jako jediný závodník z celého startovního pole získal body ve všech devíti doposud odjetých závodech. Také proto vede šampionát se 156 body a s náskokem 34 bodů na nejbližšího soupeře.
Od Johanna Zarca se toho příliš neočekávalo. Francouz přestoupil do týmu Pramac, sám měl před sezonou velké ambice, ze strany novinářů a fanoušků ale byla očekávání trochu mírnější. Nicméně, v první polovině letošní sezony spoustu lidí překvapil a své soupeře možná zaskočil.
Získal letos jednu pole position, ale, a to je pro vývoj šampionátu podstatnější, stál na stupních vítězů ve čtyřech závodech. K tomu přidal další dobré výsledky a momentálně mu tak patří druhé místo v průběžném pořadí šampionátu. To asi čekal málokdo.
Někteří fanoušci si kladou otázku, zda Zarco dokáže letos nějaký závod vyhrát. To samozřejmě ukáže až čas, nicméně, jsou v další části sezony v kalendáři závodů naplánované tratě, které by jemu a jeho Ducati mohly sedět. Připomeňme si, že Zarco ještě nikdy závod MotoGP nevyhrál.
Francesco Bagnaia, který od letošní sezony hájí barvy tovární Ducati, zatím předvádí velmi vyrovnané a stabilní výkony. Také on už vybojoval několik umístění na stupních vítězů, celkem stál na podiu třikrát. K tomu jednou startoval z pole position.
Většinou se v závodech pohybuje kolem Top 5, vysněné vítězství ale zatím nezískal, i když v některých závodech to měl rozjeté velmi nadějně. Podobně jako u Johanna Zarca, také u Francesca Bagnaii existuje šance, že se mu nějaké vítězství povede získat, šancí na to bude mít ještě dostatek.
Za třetím Bagnaiou se v průběžném pořadím šampionátu nachází obhájce titulu Joan Mir. Španělský jezdec předvádí zatím spíše takové nenápadné výkony, nicméně je poměrně stálý a téměř pravidelně sbírá body důležité pro šampionát.
Vítězství letos sice zatím nezískal, ale na podiu už třikrát byl. Jeho velkou slabinou jsou kvalifikace. Jeho dosavadní nejlepší startovní pozice v letošní sezoně je deváté místo. Tedy nestartoval lépe než ze třetí řady. Mir mívá dobré starty a během závodů je schopný získat spoustu míst k dobru, kdyby měl lepší startovní pozici, tak by to jistě jeho situaci ulehčilo.
Mezi nejlepší pěticí aktuálního pořadí šampionátu se nachází také Jack Miller. Podobně jako jeho týmový kolega Bagnaia, také Miller jede svou první sezonu v továrním týmu Ducati. Na rozdíl od Itala ale Miller už dokázal letos zvítězit, a to rovnou dvakrát. K tomu přidal ještě jedno třetí místo.
Bohužel ale také má na svém kontě dva nedokončené závody a případné body z těchto závodů mu nyní scházejí, takže je v mistrovství světa až na pátém místě. Miller ale umí zajet dobré závody a předpokládá se, že v další části sezony ještě o podia bojovat bude.
Maverick Viñales začal sezonu výborně, když vyhrál úvodní závod sezony v Kataru. Pak se ale věci začaly ubírat jiným směrem, než by si španělský jezdec přál. Dokonce během sezony vyměnil svého crew chief.
Jeho výsledky začaly být za očekáváním, začalo se zdát, že nic nefunguje tak, jak by si samotný Viñales přál. Vše vyvrcholilo závodem v Německu, do kterého se Viñales špatně kvalifikoval a pak v závodě jezdil na konci pole a nezískal žádné body.
Následně v Nizozemsku startoval z pole position a do cíle dojel na druhém místě, tedy poprvé od března se konečně zase probojoval za podium.
V průběžném pořadí šampionátu mu patří šesté místo a vzhledem k dosavadnímu průběhu sezony je těžké odhadovat, jakým směrem bude Viñalesova sezona 2021 pokračovat.
Značka KTM měla poměrně rozpačitý začátek letošní sezony. Jezdci na těchto motocyklech se ale začali postupně zlepšovat. Zejména Miguel Oliveira najednou vytáhl prapor KTM poměrně vysoko, když získal tři za sebou jdoucí podiová umístění. Do té doby měl na svém kontě pouze 9 bodů, poté v rozmezí několika týdnů získal bodů 65. Jeho sezona tak najednou vypadá o mnoho lépe než jak vše vypadalo po prvních pěti závodech.
Také Oliveirův týmový kolega Brad Binder postupně předvádí vyrovnanější výkony, i když jemu se zatím žádné umístění na stupních vítězů vybojovat nepodařilo. Jezdec z Jihoafrické republiky byl letos zatím nejlépe čtvrtý.
Sezona 2021 naopak zatím moc nevychází jezdcům týmu Tech 3. Danilo Petrucci získal velmi dobrý výsledek akorát v deštivém závodě v Le Mans, kde byl pátý, jinak jsou jeho výsledky podprůměrné a v šampionátu mu patří až sedmnácté místo.
Jeho týmový kolega Iker Lecuona je v šampionátu ještě níže. Španělský mladík letos bodoval pouze ve třech závodech.
Sympatickými výkony se předvádí Aleix Espargaró, který drží motocykl značky Aprilia v Top 10. V nejlepší desítce letos dojel do cíle v sedmi závodech, tedy ve všech, ve kterých do cíle dojel, protože na svém kontě má také dva nedokončené závody. Španělský jezdec by ale přeci jen rád viděl ještě větší posun a chtěl by zabojovat o stupně vítězů.
Dlouho očekávaný byl letos návrat Marca Márqueze na závodní trať. Úvodní závody sezony vynechal, nakonec byla jeho první Velká cena po zranění ruky ta v Portugalsku. Během sezony Márquez přiznal, že ho ani tak netrápí následky oné zlomeniny, jako problémy s ramenem.
Navíc měl v první polovině sezony několik velmi těžkých pádů, což mu rozhodně na fyzičce ani na psychice nepřidalo.
Přesto ale v některých závodech předvedl dobrý výkon. Za jeho hlavní moment dosavadního průběhu sezony musíme označit jeho vítězství v Německu. Sice se očekávalo, že se mu na Sachsenringu bude dařit, protože to je trať, která mu vždy velmi seděla, ale vzhledem k okolnostem byli jeho fanoušci zvědaví, jak se s tím popere.
No a popral se s celou situací výborně. Celý závod předvedl výborný výkon a získal zasloužené vítězství. V průběžném pořadí šampionátu mu patří desátá příčka. Až se to zdá být neuvěřitelné, ale Márquez je nejlépe postaveným jezdcem Hondy v klasifikaci.
Jako by se jezdci Hondy nedokázali s tím motocyklem sžít. S Márquezem ještě jakž takž drží krok Takaaki Nakagami. Japonec ale mívá proměnlivé výkony. Ve třech závodech nebodoval, v některých závodech naopak jel výborně a bojoval o podium. Jeho dosavadním nejlepším výsledkem je čtvrté místo.
Stejný počet bodů, jako má Nakagami, má také Pol Espargaró, od letošní sezony jezdec Repsol Hondy. Očekávání před sezonou byla různá, realita je taková, že se španělský jezdec zatím spíše trápí. Jeho nejlepším výsledkem sezony je zatím osmé místo, což určitě není pozice, kde by se on sám rád viděl.
Dalším jezdcem Hondy je Alex Márquez, který se letos také spíše trápí. Mladší bratr Marca je svými výsledky docela nestálý, navíc má často problémy závody vůbec dokončit. Letos už cíl neviděl ve čtyřech závodech.
Problémy s nestálostí řeší také Alex Rins, který je v šampionátu až na dvanáctém místě. Rinse navíc také trápí zdravotní problémy, v Barceloně kvůli zlomenému zápěstí vůbec nemohl startovat.
Problémy provázejí také Valentina Rossiho. Italský jezdec letos bodoval pouze čtyřikrát a v pořadí šampionátu se nachází až na devatenáctém místě. To rozhodně není to, co by on či jeho fanoušci rádi viděli. Během letní přestávky by se Rossi měl definitivně rozhodnout, jestli bude ještě dál v MotoGP závodit nebo už ukončí svou motocyklovou kariéru.
Ani jeho týmový kolega Franco Morbidelli si ale nevede úplně nejlépe. Na Morbidelliho obranu lze ale říct, že on má starší typ motocyklu Yamaha. Morbidelli v některých závodech předvedl velmi sympatický výkon a už byl také jednou na stupních vítězů. V poslední době ho ale trápily zdravotní problémy s kolenem, kvůli kterým nakonec nezávodil v Nizozemsku.
Velmi překvapivě vletěl do sezony 2021 nováček Jorge Martín, který ve druhém víkendu v Kataru startoval z pole position, závod z velké části vedl, nakonec skončil na třetím místě. Pak se bohužel zranil v Portugalsku, kde měl velmi těžký pád. Velkou část závodů musel vynechat, jeho návrat byl spíše pozvolný.
Co se týče dalších nováčků, tak sympaticky si vede zejména Enea Bastianini, který dokázal bodovat téměř ve všech závodech. Jeho týmový kolega Luca Marini už také nějaké body získal a také on v některých závodech předvedl velmi sympatický výkon. Pár bodů dokázal vybojovat i další nováček Lorenzo Savadori.
Po letní přestávce na jezdce čekají dva závodní víkendy na okruhu Red Bull Ring v Rakousku, dále se bude závodit na Silverstone, na trati Motorland Aragón a v Misanu.
Poté jsou v plánu zámořské závody v USA, Thajsku, Austrálii a Malajsii, ale vzhledem k neustále se měnící situaci s koronavirem a různými restrikcemi není jisté, zda se v těchto lokalitách opravdu bude závodit.
Závěr sezony by měl tradičně obstarat okruh ve Valencii.
Lamborghini oficiálně potvrzuje svůj odchod WEC, jak z kategorie Hypercar, tak z kategorie LMGT3. Italský…
Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…
Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…
Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…
Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…
Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…