Historie - formule

Dorino Serafini startoval ve formuli 1 pouze jednou, přesto získal pódium

Teodoro “Dorino” Serafini určitě nepatří ke známým závodníkům z formule 1, přestože drží rekord, jenž nebude snadné překonat. Při svém jediném startu získal stupně vítězů a navíc s Ferrari.


Italský závodník se proslavil především tím, že ve světě motocyklů dokázal získat titul mistra evropy do 500ccm v roce 1939 s Gilerou. Na jedné stopě pokračoval i nadále a nevedl si zle, všechno ovšem zastavila druhá světová válka.

Serafini se po válce přesunul k závodění s auty. Během roku 1947 vstoupil do Scuderia Milan za volant jednoho z Maseratis 4CL na XIII Grand Prix de Comminges. Jeho výkon byl dobrý, když vedl závod od začátku a v úvodu získal nejrychlejší kolo závodu. Všechno to však šokujícím způsobem náhle skončilo, když Serafini zjistil, že volant i sloupek mu zůstaly v ruce! Čelně narazil do stromu a byl velmi vážně zraněn, zlomil si žebra, paže a nohy a utrpěl také popáleniny. Přestože se tvrdilo, že nemá šanci na přežití, postupně se zotavil a u závodění ještě zůstal.

Na svůj návrat k monopostům však musel čekat až do konce následujícího roku 1948. Na závěrečný závod sezony F2 nasadilo Maserati na Circuito de Firenze tovární tým tří jezdců, Ascari, Villoresi a Serafini.

V průběhu roku 1949 Serafini řídil OSCA v několika závodech F2 a na konci sezony dostal nabídku od Ferrari. Italové chtěli, aby se závodník připojil ke stáji a pokračoval společně s Ascarim a Villoresim.

U Scuderie si vyzkoušel i Le Mans a později dostal příležitost řídit třetí vůz během domácí Velké ceny Itálie roku 1950. Serafini dovezl svoji formuli Ferrari 375 na druhé pozici. Další start ve formuli 1 ale nepřišel, přestože odjel několik nemistrovských závodů. Rekord, který už asi nepůjde překonat.

Další v programu byla Mille Miglia a samozřejmě po výkonu v roce 1950 bylo jasné, koho Ferrari obsadí. Kroniky připomínají, že v oblasti Abruzzo došlo k selhání brzd na Serafiniho voze. Závodník musel udělat úhybný manévr, aby nenarazil pozdě. Bohužel ale skončil on i se svým vozem na dnu řeky. Naštěstí byl Serafini naživu, ale stejně jako v roce 1947, vážně zraněn. Tentokrát však tento závod naznačil konec jeho závodní kariéry a Ital musel trpět zdlouhavým a bolestivým procesem obnovy zahrnujícím několik operací v průběhu let.

Přesto se ještě v roce 1954 pokusil o návrat, nyní za volantem své Lancie v závodě Brescia-Roma-Brescia. Vyhrál třídu GT a skončil celkově sedmý, ale jeho závodní dny byly u konce. I přes své dvě velké nehody se dožil úctyhodného věku devadesáti let.

Jiří Košta

Recent Posts

Jack Aitken vítězí na Sachsenringu

Britský pilot Jack Aitken zvítězil na Sachsenringu po startu z pole position. Stupně vítězů doplnili…

11 hodinami ago

Jules Gounon se vrací do WEC pro Fuji

Jules Gounon se vrátí do sestavy hypercarů FIA WEC příští týden pro 6h Fuji, kde…

2 dny ago

Sebastien Ogier by se rád vrátil do DTM

Legenda mistrovství světa v rallye Sebastien Ogier vyjádřil přání startovat v DTM poprvé od jeho…

3 dny ago

Robert Kubica hodnotí své druhé největší vítězství od toho ve Formuli 1

Posádka AF Corse s číslem 83 se konečně dočkala. Žluté Ferrari bylo vidět vysoko prakticky…

3 dny ago

Kubica, Shwartzman a Ye slaví vítězství v Austinu

Jezdci vítězného Ferrari v nedělním kole mistrovství světa vytrvalostních závodů (FIA WEC) v Austinu popsali…

6 dny ago

Engel a Auer vítězí v Magny Cours

Přestože získal pole position pro nedělní závod Jules Gounon, z vítězství se radoval druhý Mercedes.…

2 týdny ago