Historie - formule

Dorino Serafini startoval ve formuli 1 pouze jednou, přesto získal pódium

Teodoro „Dorino“ Serafini určitě nepatří ke známým závodníkům z formule 1, přestože drží rekord, jenž nebude snadné překonat. Při svém jediném startu získal stupně vítězů a navíc s Ferrari.


Italský závodník se proslavil především tím, že ve světě motocyklů dokázal získat titul mistra evropy do 500ccm v roce 1939 s Gilerou. Na jedné stopě pokračoval i nadále a nevedl si zle, všechno ovšem zastavila druhá světová válka.

Serafini se po válce přesunul k závodění s auty. Během roku 1947 vstoupil do Scuderia Milan za volant jednoho z Maseratis 4CL na XIII Grand Prix de Comminges. Jeho výkon byl dobrý, když vedl závod od začátku a v úvodu získal nejrychlejší kolo závodu. Všechno to však šokujícím způsobem náhle skončilo, když Serafini zjistil, že volant i sloupek mu zůstaly v ruce! Čelně narazil do stromu a byl velmi vážně zraněn, zlomil si žebra, paže a nohy a utrpěl také popáleniny. Přestože se tvrdilo, že nemá šanci na přežití, postupně se zotavil a u závodění ještě zůstal.

Na svůj návrat k monopostům však musel čekat až do konce následujícího roku 1948. Na závěrečný závod sezony F2 nasadilo Maserati na Circuito de Firenze tovární tým tří jezdců, Ascari, Villoresi a Serafini.

V průběhu roku 1949 Serafini řídil OSCA v několika závodech F2 a na konci sezony dostal nabídku od Ferrari. Italové chtěli, aby se závodník připojil ke stáji a pokračoval společně s Ascarim a Villoresim.

U Scuderie si vyzkoušel i Le Mans a později dostal příležitost řídit třetí vůz během domácí Velké ceny Itálie roku 1950. Serafini dovezl svoji formuli Ferrari 375 na druhé pozici. Další start ve formuli 1 ale nepřišel, přestože odjel několik nemistrovských závodů. Rekord, který už asi nepůjde překonat.

Další v programu byla Mille Miglia a samozřejmě po výkonu v roce 1950 bylo jasné, koho Ferrari obsadí. Kroniky připomínají, že v oblasti Abruzzo došlo k selhání brzd na Serafiniho voze. Závodník musel udělat úhybný manévr, aby nenarazil pozdě. Bohužel ale skončil on i se svým vozem na dnu řeky. Naštěstí byl Serafini naživu, ale stejně jako v roce 1947, vážně zraněn. Tentokrát však tento závod naznačil konec jeho závodní kariéry a Ital musel trpět zdlouhavým a bolestivým procesem obnovy zahrnujícím několik operací v průběhu let.

Přesto se ještě v roce 1954 pokusil o návrat, nyní za volantem své Lancie v závodě Brescia-Roma-Brescia. Vyhrál třídu GT a skončil celkově sedmý, ale jeho závodní dny byly u konce. I přes své dvě velké nehody se dožil úctyhodného věku devadesáti let.

Jiří Košta

Recent Posts

Proč Verstappen 24H Le Mans nepojede, ale SPA 24H by mohl?

Max Verstappen je jeden trestný bod od zákazu startu v F1. Okamžitě se tak začalo…

58 minut ago

Další změna u Mercedesu: Ve voze Iron Lynx č.60 pojedou Andrew Gilbert, Fran Rueda a Lorcan Hanafin

Iron Lynx v šampionátu FIA WEC v úvodu letošní sezony zažívá divoké jezdecké výměny. Ve…

18 hodin ago

DTM míří na Zandvoort, domácí závod pro Thierryho Vermeulena za podpory Verstappen.com

Tento víkend (6. až 8. června) se DTM blíží k nizozemským dunám u Severního moře.…

1 dnem ago

Auer, Cairoli a Engel vítězí na Monze

GT World Challenge se přesunulo k druhému závodnímu víkendu Endurance Cupu na italskou Monzu, kde…

2 dny ago

Earl Bamber: Preferuji americký styl závodění

V letošní sezoně kombinuje Earl Bamber dva závodní programy: kompletní sezonu WEC a celý kalendář…

4 dny ago

Preview: Druhé kolo GTWC Endurance Cup na italské Monze

Druhé vytrvalostní kolo šampionátu GTWC míří na Italskou Monzu. Již tento víkend se na startovní…

4 dny ago