Kategorie Moto2 se v rámci mistrovství světa silničních motocyklů poprvé objevila v roce 2010. Nahradila tenkrát kubaturu 250cc.
Původně se jednalo o čtyřtaktní motocykly o objemu 600cc, motory dodávala Honda, pneumatiky Dunlop a elektronika byla omezená a dodávaná pouze schválenými výrobci Mezinárodní motocyklové federace FIM.
Až do roku 2019 byly poveleny pouze čtyřtaktní stroje o objemu 600cc. V roce 2019 se novým dodavatelem motorů stal Triumph, který nahradil Hondu. Motor Triumph má objem 765cc a jedná se o řadový tříválec.
Během všech uplynulých let mohli fanoušci vidět spoustu napínavých závodů a kategorie Moto2 se stala nedílnou součástí MotoGP.
Zajímavým faktem je, že dodnes v této kategorii závodí Thomas Lüthi a Simone Corsi, kteří se oba účastnili první sezony Moto2 v roce 2010. Lüthi si během těch let na rok odskočil do MotoGP (v roce 2018), Corsi je tak jediným jezdcem, který v Moto2 závodí nepřetržitě od jejího vzniku.
Během uplynulých 199 závodů jsme viděli 76 různých vítězů závodů (v tomto ohledu byla nejvíce atraktivní sezona 2010, ve které jsme mohli vidět 9 různých vítězů) a 10 různých mistrů světa.
Jak na Moto2 vzpomínají všichni předchozí mistři světa této kategorie? Na oficiálním webu MotoGP se jich na to zeptali.
„Rok 2010 byl opravdu velmi speciální. Všechno začínalo od nuly. Získat na konci sezony titul mistra světa bylo skvělé,“ řekl Toni Elías, první mistr světa kategorie Moto2.
„Rok 2010 byl náročný, bylo to náročnější o to víc, že v poli bylo až 40 jezdců a tenkrát v každé řadě na roštu stáli 4 jezdci. Největší výzvou bylo zvládnout start a dobře projet první zatáčkou. Když se vám to povedlo, tak jste měli dobrý závod.“
„Ale dnes je to ještě mnohem náročnější. Až 25 jezdců je v rozestupu menším než vteřina. Ztrácíte 0,6 vteřiny a jste 20.,“ poznamenal Elías.
„Kategorie Moto2 je ta nejlepší škola. Je důležité se naučit šetřit pneumatiky. Když to porovnáte s MotoGP, tak MotoGP je víc extrémní, víc do detailů, ale Moto2 je velmi dobrá cesta, kterou se vydat,“ řekl mistr světa z roku 2011 Stefan Bradl.
„Moto2 je dobrá kategorie,“ přidal se Marc Márquez, který titul mistra světa získal v roce 2012. „Je to kategorie, ve které se toho hodně naučíte a je to dobrá příprava na MotoGP. Když se cítíte připravení, tak přeskočíte do MotoGP a bude to dobré.“
„Pravdou je, že dřív závody Moto2 byly trochu jiné, mohli jsme vidět skupinky mnoha jezdců bojujících o vítězství. Nyní je to spíš jako vytrvalostní závod,“ dodal Márquez.
Svůj pohled na tuto kategorii sdílel také Pol Espargaró, mistr světa z roku 2013. „Abych pravdu řekl, tak můj rok, ve kterém jsem získal titul Moto2, byl plný trápení a problémů. V závěru sezony se mi nakonec povedlo porazit Scotta Reddinga a získat titul. Je to jedna z nejhezčích vzpomínek, kterou ve své kariéře mám.“
„Je to skvělá kategorie, ve které se toho hodně naučíte a svým způsobem mi trochu chybí,“ dodal španělský jezdec.
„Moje nejlepší roky kariéry byly v Moto2, získal jsem několik pole position, několik podií, několik nejrychlejších kol závodů,“ řekl mistr světa z roku 2014 Tito Rabat. „Byly to dobré souboje na trati. Je to skvělá kategorie pro jezdce, protože všichni mají stejný motor, šasi je jiné, ale hodně vše záleží na jezdci.“
„Dobrou věcí na kategorii Moto2 je, že všichni mají skoro stejný motocykl, takže se hodně naučíte pracovat s emocemi během závodního víkendu. Také závodní tempo je obvykle velmi vysoké a to vás nutí do toho neustále dávat maximum,“ řekl dvojnásobný mistr světa Johann Zarco, který tituly v Moto2 vybojoval v letech 2015 a 2016.
„To si z Moto2 pamatuji, a tento styl nastavení mysli mě skvěle připravil na MotoGP,“ dodal.
„Na Moto2 mám hezké vzpomínky,“ řekl Franco Morbidelli, mistr světa roku 2017. „První sezonu jsem v této kategorii jel v roce 2014, pamatuji si, jak se mi všechno zdálo těžké. Postupně jsem se tu kategorii naučil, naučil jsem se, jak pracovat na tomto motocyklu. Pak v roce 2017 bylo skvělé konečně vyhrát šampionát.“
„Kategorie Moto2 pro mě byla fantastická,“ svěřil se Francesco Bagnaia, který se mistrem světa stal v roce 2018. „Zažil jsem tam jedny z nejlepších let mého života, protože hned ve svém prvním roce jsem získal umístění na stupních vítězů, ve svém druhém roce jsem vyhrál šampionát, takže to bylo perfektní. Také jsem ve své první sezoně získal titul nováčka roku, takže pro mě to byly skvělé časy.“
„Myslím, že nyní s novým motorem Triumph jsou jezdci ještě lépe připraveni na přestup do MotoGP.“
Své vzpomínky na Moto2 přidal také mistr světa z roku 2019 Alex Márquez. „Myslím si, že Moto2 je ta nejlepší kategorie, jak se zlepšit, jak se toho hodně naučit a připravit se na motocykl MotoGP.“
„Závodil jsem tam pět let a byla to dobrá cesta, která mi hodně pomohla. Závodění v této kategorii jsem si hodně užil, mám na to velmi dobré vzpomínky,“ řekl Alex Márquez.
„Kategorie Moto2 je velmi důležitá pro MotoGP,“ řekl úřadující mistr světa z roku 2020 Enea Bastianini. „Motocykl Moto2 je velmi podobný tomu MotoGP, jen nemá elektroniku, ale vidím tu velké podobnosti. Také styl je podobný, můžete tento motocykl zvednout podobně jako ten MotoGP.“
Doufejme, že 200. závod kategorie Moto2 bude zajímavý a bude to dobrý vstup do další stovky.
Lamborghini oficiálně potvrzuje svůj odchod WEC, jak z kategorie Hypercar, tak z kategorie LMGT3. Italský…
Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…
Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…
Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…
Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…
Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…