Otázka, která je pro mnoho lidí s jednoduchou odpovědí. Statistiky hovoří jasně pro Grosjeana, ale Magnussen byl týmovým lídrem. Pojďme si to rozebrat.
Romain Grosjean vstoupil do formule 1 v roce 2009, kde reprezentoval Renault v sedmi posledních závodech sezony. Vstup brzký, bez většího výsledku a zisku bodů. Francouz zamířil do AutoGP a GP2, kde získal prvenství.
Následoval logický krok, zpátky do formule 1, tentokrát ale pro plnou sezonu. Z Renaultu vznikl Lotus, takže tým, který Grosjean už znal. Úspěch na sebe nenechal dlouho čekat, závodník získal stupně vítězů hned během čtvrtého závodu sezony v Bahrajnu. Rok 2012 zakončil s dalšími dvěma poháry a celkovým osmým místem.
O rok později si celkově o příčku polepšil, přičemž získal opět několikrát stupně vítězů. Z Lotusu během následujících let dokázal získávat dobré výsledky, ale zároveň někdy dělal až zbytečné chyby. Každopádně můžeme hodnotit jeho období pozitivně. Následovala etapa Haasu.
U nově vzniklé stáje získal Francouz hned body v prvním závodě, což všechny překvapilo. Tehdejší týmový kolega Esteban Guttieréz nebodoval ani jednou, přičemž Grosjean dovezl slušných devětadvacet bodů.
Pro následující rok se spojil Grosjean s Magnussenem, když dánský závodník přešel od Renaultu k Haasu. Pojďme si zrekapitulovat jeho kariéru.
Magnussen se po zisku titulu ve Formuli Renault 3.5 přesunul do formule 1 k týmu McLaren, protože byl tehdejším juniorem. Hned při prvním závodě v Austrálii 2014 získal druhé místo, výsledek, který nikdo nečekal.
Zbytek sezony ale už nebyl tak silný, nejlepším výsledkem bylo páté místo v Rusku. I tak ale stačil mnohem zkušenějšímu kolegovi Buttonovi. McLaren se rozhodl vzít pod svá křídla Fernanda Alonsa, takže se musel Magnussen balit z týmu už po jedné sezoně. Dán ale zůstal stále na pozici rezervního jezdce, přestože k sedačce na celou sezonu měl daleko.
Alonso po něhodě během zimních testů v Barceloně 2015 nestartoval, proto přišla šance pro Magnussena. V GP Austrálie ale neodstartoval, jelikož hned v zaváděcím kole vypověděl službu motor Honda. Nový rok, nový tým. Magnussen fakticky převzal místo po Grosjeanovi v Lotusu (toho času už Renaultu).
Stáj z Enstone ale měla ročník 2016 tragický, přesto Magnussen bojoval a získal celkem přijatelných sedm bodů. Dostáváme se do fáze, kdy se naši hlavní dva protagonisté setkali ve stejných kombinézách.
Dobře zabydlený Grosjean diktoval tempo během sezon 2017 a 2018, ale se stále slabším a slabším vozem se dostával do lepší pozice Magnussen. Francouzova frustrace byla stále silnější, takže asi není překvapením, že mnohokrát zbytečně havaroval a v roce 2019 získal pouhých 8 bodů, zatímco Magnussen více než dvojnásobek – dvacet.
Loňská sezona už byla v podobě paběrkování u Haasu, celkové tři body jen mluví sami za sebe. Grosjean v tomto případě ale získal dva, Magnussen pouhý jeden. Nutno podotknout, že Francouz vynechal poslední dva závody sezony, tudíž byl jeho kolega ve výhodě.
Kdo je tedy lepší? Podíváme-li se na statistiky, tak máme jasno, Grosjean. Co se týče rychlosti a zkušeností, tak byl on tím, kdo si vedl lépe. Pokud se ale bavíme o „týmovosti“ a spolupráci, tak na tom byl určitě lépe Magnussen, který se snažil pořád držet týmového ducha a dělat velké kompromisy (například návrat k základní specifikaci vozu během sezony 2019).
Magnussen měl mnoho příležitostí, ale zkrátka asi přišel o chuť a motivaci. I když jeho týmový kolega často boural a stěžoval si, tak ve výsledku byl pro tým jezdcem číslo 1. Možná tak není překvapením, že si dokázal Grosjean držet místo ve formuli 1 tak dlouho, zároveň můžeme považovat za obrovský úspěch jeho podepsání s týmem Daly Coyne Racing v IndyCar, kde při premiéře získal desáté místo. Podtrženo, sečteno. Grosjean ještě lidem ukáže.