Moto

Arm pump: Často diskutované téma posledních dní

V posledních několika týdnech mělo poměrně hodně závodníků z prostředí motocyklového mistrovství světa zdravotní problémy s rukou, tzv. kompartment syndrom, mezi jezdci spíše známý pod anglickým názvem „arm pump“. Tento problém se tak stal poměrně často skloňovaným tématem.


Stručně řečeno, kompartment syndrom je stav, při kterém se začne zvyšovat tkáňový tlak. Tkáně začnou tlačit na nervy a cévy procházející daných prostorem a začnou je uzavírat. Uzávěr cév pak může způsobit poruchy prokrvení tkání a to může způsobit jejich odumření. Nedostatek kyslíku v tkáních způsobuje bolest, objevuje se otok.

Kompartment syndrom může postihnout téměř jakoukoliv část těla, velmi často se ale objevuje u končetin. K těmto problémům často dochází po zlomeninách, po poranění cév nebo při krvácení po operacích. Kompartment syndrom ale také může vzniknout při nadměrné zátěži a intenzivním tréninku u sportovců a to je přesně ta kategorie, do které spadají také motocykloví závodníci.

V posledních několika týdnech si operací „arm pump“ prošli Jack Miller, Iker Lecuona, Fabio Quartararo, který kvůli bolestem a problémům s citem v ruce ztratil vítězství v Jerezu a jen tak tak, že vůbec dokázal závod dokončit a ještě získal nějaké body. V Jerezu měl tyto problémy také jezdec Moto2 Bo Bendsneyder, který poté taktéž absolvoval operaci, a o operaci tohoto syndromu informovala na svém instagramu také jezdkyně MotoE a superbiků María Herrera.

Před několika dny vyšla zpráva, že „arm pump“ problémy má Aleix Espargaró a jeho operace je naplánovaná na příští týden, tedy po Velké ceně Francie, která se jede tento víkend. Objevily se také nějaké spekulace o stejné operaci Danila Petrucciho, avšak zatím nic nebylo potvrzeno ani vyvráceno.

„Všechny roky tady v Jerezu byly dobré. Loni jsem neměl žádné problémy a letos jsem byl ve vedení o vteřinu a potom jsem neměl žádnou sílu,“ uvedl ke svým potížím Fabio Quartararo. „Bojoval jsem v bolestech dalších šest kol, abych udržel vteřinový náskok, ale bylo to pro mě nemožné.“

„Neměl jsem sílu. Bylo pro mě nebezpečné takto jet polovinu závodu, ale nechtěl jsem zastavit, protože jsem věděl, že i bod nebo dva mohou být důležité pro šampionát. Tak jsem do toho dal všechno. Bohužel, měl jsem tento problém,“ pokračoval Francouz.

„Opravdu nevím,“ odpověděl Quartararo pro oficiální web MotoGP na otázku, proč někteří jezdci mají problémy s „arm pump“ a někteří nikdy žádný takový problém neměli. „Rok 2020 byl perfektní, neměl jsem žádné problémy. Cítil jsem se dobře celých 25 kol, necítil jsem ani malou bolest. Letos to bylo úplně naopak. Musel jsem brzdit čtyřmi prsty, normálně brzdím jedním. Nemohl jsem na rovinkách přidat plný plyn.“

„Nemám k tomu žádné vysvětlení. Trénuji pořád stejně, na motocyklu se navíc cítím lépe než kdy dřív… Vážně nevím.“

Dříve během této sezony museli být operovaní také Jack Miller a Iker Lecuona, oba dva mezi závody v Doha a v Portimãu.

„Z rentgenových snímků to bylo docela jasné, že v mé pravé ruce je příliš mnoho tlaku,“ řekl Miller. „V úterý po Velké ceně Doha proběhla operace, hned ve středu ráno mě propustili z nemocnice.“

Jelikož je poměrně neobvyklé, aby na začátku závodní sezony tolik jezdců trpělo stejným problémem, tak se z „arm pump“ stalo poměrně časté téma nejen mezi jezdci, ale také mezi novináři. Po Velké ceně Španělska proto někteří závodníci byli na toto téma dotázáni.

„Myslím, že já trochu na „arm pump“ trpím právě teď,“ přiznal po závodě ve Španělsku Joan Mir. „Když na to tlačím až mnoho, tak při 25 kolech tady v Jerezu to může být při zrychlování a brzdění problematické. Je důležité umět tyto situace řešit. Stává se mi to na tratích takového typu, které jsou poměrně vyčerpávající. Ale tohle není poprvé, co se to Fabio stalo, že?“ poznamenal úřadující mistr světa.

Maverick Viñales, týmový kolega Fabia Quartarara, nikdy na tyto problémy netrpěl, ale připustil, že na některých okruzích je tlak na ruce vyšší než na jiných tratích.

„Nikdy jsem žádné problémy s „arm pump“ neměl. Ale já jsem tyto problémy nikdy neměl v žádné kategorii, kde jsem závodil,“ řekl Viñales. „Takže nevím, co to může způsobovat. Jerez je obvykle jednou z tratí, která je na ruce náročná. Za sebe ale mohu říct, že jsem nikdy takové problémy neměl.“

„Myslím, že by to mohlo způsobovat brzdění. Nejnáročnější to je pro dolní část ruky, od lokte níž, protože spoustu času jedete v náklonu a pak musíte velmi tvrdě brzdit. Proto je tato trať náročná. Během sezony se jede na několika tratích, kde podobné problémy mohou vzniknout, například tady v Jerezu, v Assenu a v Mugellu. Myslím, že to jsou nejobtížnější tratě,“ dodal španělský jezdec.

K tématu se vyjádřil také Miguel Oliveira, který si podobnými problémy v minulosti prošel.

„Měl jsem v minulosti problémy s „arm pump“. Bylo to v mém prvním roce v Moto2, nemohl jsem řídit motorku, cítil jsem se pouze jako pasažér vlastně v každém závodě, na každé trati. Takže jsem ke konci sezony podstoupil operaci a poté, když jsem se znovu posadil na motorku, tak jsem se hned cítil jako jiný jezdec,“ řekl Oliveira.

„Když máte „arm pump“, tak vás to hodně omezuje, ale nevím, jestli se dá proti tomu něco dělat,“ pokračoval.

„Myslím, že to také záleží člověk od člověka. V dnešní době, i když jsem podstoupil operaci, tak někdy cítím větší tlak, někdy menší. Motocykly jsou čím dál tím rychlejší, máme větší přilnavost a musíme brzdit víc tvrdě, takže to je těžké.“

Aleix Espargaró měl problémy s „arm pump“ v Jerezu, nicméně kvůli zdravotním protokolům kvůli pandemii covid-19 a kvůli závodnímu kalendáři bylo dohodnuto, že Espargaró bude operován až po Velké ceně Francie.

„Během posledních kol závodu v Jerezu jsem měl trochu problémy s „arm pump“. Neměl jsem mnoho sil, abych mohl tvrdě brzdit. Mám problémy s pravou rukou, takže jsem na brzdách ztrácel.“

„Nemyslím si, že by to bylo kvůli trati v Jerezu. Myslím si, že to je tím, že MotoGP je čím dál tím rychlejší. Máme více přítlaku a více aerodynamiky a také větší výkon. Nejsme stroje jako motocykly. Jsme lidé. Takže nevím, jak tyto problémy můžeme zlepšit,“ řekl Espargaró.

administrator

Recent Posts

Iron Dames oznamují partnerství s Porsche ve WEC

Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…

12 hodinami ago

Mercedes vstupuje do WEC s Iron Lynx

Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…

2 dny ago

Divoké Macau vyhrál Maro Engel

Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…

4 dny ago

JOTA Sport by Cadillac odhaluje jezdecké posádky pro příští sezonu WEC

Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…

1 týdnem ago

Lamborghini zvažuje kompletní odchod z WEC

Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…

1 týdnem ago

Pro Lotterera má letošní titul ve FIA WEC daleko větší hodnotu – dřív nebyla konkurence

Trojnásobný vítěz závodu 24 hodin Le Mans Andre Lotterer věří, že letošní zisk titulu mistra…

1 týdnem ago