Historie - formule

Tyrrellu utekl hlavní partner ještě před sezonou, Ron Dennis přelepil loga páskou

Na konci osmdesátých let už nebyl Tyrrell zdaleka tak dobrým týmem, jako v minulosti. Přesto dosáhl na mnoho bodů a stupně vítězů. Na konci sezony 1989 se zdálo, že bude rok 1990 ve znamení vzkříšení týmu a velkého návratu. Všechno ale začalo předčasným odchodem sponzora Rothmans, který utekl ještě před začátkem ročníku.


Pro sezonu 1990 vznikl u stáje Tyrrell monopost 019, který byl obrovskou evolucí předchozího modelu. Tým byl zároveň prvním, kdo přišel s konceptem vyššího nosu na předním křídle, což později inspirovalo většinu pole.

Pokud si vzpomínáte na ročník 1989, tak určitě nelze zapomenout na typicky tmavěmodrý monopost, který byl později doplněný o tabákového výrobce Camel, jenž vnesl na monopost trochu žluté. Ve zmiňované sezoně 1990 se ale design rapidně změnil. Na monopostech se objevila převážně bílá, což je důvod, který rozebereme v tomto článku.

Do snahy o zachránění legendární stáje byl zapojený i tehdejší šéf McLarenu Ron Dennis, který se snažil zajistit sponzorování Tyrrellu pro roky 1990 a 1991. Důvod byl vcelku prostý, obě stáje měly pohonné jednotky Honda. Marketingové oddělení McLarenu se taktéž muselo otáčet hned na dvou frontách, přestože financování stáje bylo zajištěné zásluhou dalšího tabákového výrobce – Marlbora.

Zdálo se, že jednání dopadla na výbornou a monopost Tyrrell 018 se objevil v barvách tabákového výrobce Rothmans. Loga byla na krytu motoru, bočnicích, ale zároveň i na předním a zadním křídle. Stejně tak už byly i kamiony stáje v barvách Rothmansu, nicméně tento sponzor se nikdy aktivně k týmu nepřipojil. Původně ovšem měl být výrobce cigaret hlavním partnerem týmu. Pravděpodobně se tak o neúspěšný pokus, který padl až na úplně poslední chvíli.

Foto: UnracedF1

Tabákový výrobce vstoupil do formule 1 až o čtyři roky později s Williamsem. Říká se, že Dennis přijel později do Ockhamu, kde byla továrna, aby přelepil modré části monopostu s logem Rothmans stříbrnou lepenkou.

„Jenom pár lidí v týmu včetně mě vědělo, že tento design byl připravovaný s ohledem na příchod Rothmansu. Měli jsme mít Rothmans jako hlavního sponzora pro sezonu 1990. Bohužel z dohody nakonec sešlo, přestože to vypadalo dobře, což nebylo u Tyrrellu ničím výjimečným. Měli jsme připravený i dokument ohledně sponzorství, ale na konci dne z toho nic nebylo,“ pověděl po letech Jean Claude Migeot, který byl inženýrem stáje.

Monopost 019 neodjel špatnou sezonu, Jean Alesi získával stupně vítězů, ale Tyrrell už finančně začínal ztrácet. Sezona 1990 byla tak pomyslným začátkem konce.

Foto: UnracedF1
Jiří Košta

Recent Posts

Je tu nová sezona DTM! Na scénu přichází také Glock a Gounon

Šampionát DTM se vrací na závodní okruhy. Devět prémiových výrobců a mezinárodní pole s 24…

6 hodinami ago

Valentino Rossi na póidu v domácím závodě na Imole

Vůz #46, tedy i Valentino Rossi, zísiává druhé kategorii LMGT3 na italské Imole. Závod vyhrálo…

2 dny ago

Ferrari vítězí na Imole, BMW a Alpine doplňuje podium

Ferrari #51 vítězí v domácím závodě na Imole po startu z pole position. BMW #15…

2 dny ago

Valentino Rossi: „S Goodyearem trpíme, rád bych pokračoval s BMW“

Před závodním víkendem FIA WEC na italské Imole hovořil Valentino Rossi s domácími novináři o…

2 dny ago

Antonio Giovinazzi ve Ferrari #51 bere druhou pole position v řadě

Antonio Giovinazzi získává pole position na domácí půdě pro šestihodinový závod v Imole. Pro pilota…

3 dny ago

Paul Ricard znamená návrat na pódium pro Gabrielu Jílkovou v GT4 European Series

Gabriela Jílková má za sebou první závodní víkend letošní sezony. Česká pilotka si odváží z…

5 dny ago