Historie - formule

Tyrrellu utekl hlavní partner ještě před sezonou, Ron Dennis přelepil loga páskou

Na konci osmdesátých let už nebyl Tyrrell zdaleka tak dobrým týmem, jako v minulosti. Přesto dosáhl na mnoho bodů a stupně vítězů. Na konci sezony 1989 se zdálo, že bude rok 1990 ve znamení vzkříšení týmu a velkého návratu. Všechno ale začalo předčasným odchodem sponzora Rothmans, který utekl ještě před začátkem ročníku.


Pro sezonu 1990 vznikl u stáje Tyrrell monopost 019, který byl obrovskou evolucí předchozího modelu. Tým byl zároveň prvním, kdo přišel s konceptem vyššího nosu na předním křídle, což později inspirovalo většinu pole.

Pokud si vzpomínáte na ročník 1989, tak určitě nelze zapomenout na typicky tmavěmodrý monopost, který byl později doplněný o tabákového výrobce Camel, jenž vnesl na monopost trochu žluté. Ve zmiňované sezoně 1990 se ale design rapidně změnil. Na monopostech se objevila převážně bílá, což je důvod, který rozebereme v tomto článku.

Do snahy o zachránění legendární stáje byl zapojený i tehdejší šéf McLarenu Ron Dennis, který se snažil zajistit sponzorování Tyrrellu pro roky 1990 a 1991. Důvod byl vcelku prostý, obě stáje měly pohonné jednotky Honda. Marketingové oddělení McLarenu se taktéž muselo otáčet hned na dvou frontách, přestože financování stáje bylo zajištěné zásluhou dalšího tabákového výrobce – Marlbora.

Zdálo se, že jednání dopadla na výbornou a monopost Tyrrell 018 se objevil v barvách tabákového výrobce Rothmans. Loga byla na krytu motoru, bočnicích, ale zároveň i na předním a zadním křídle. Stejně tak už byly i kamiony stáje v barvách Rothmansu, nicméně tento sponzor se nikdy aktivně k týmu nepřipojil. Původně ovšem měl být výrobce cigaret hlavním partnerem týmu. Pravděpodobně se tak o neúspěšný pokus, který padl až na úplně poslední chvíli.

Foto: UnracedF1

Tabákový výrobce vstoupil do formule 1 až o čtyři roky později s Williamsem. Říká se, že Dennis přijel později do Ockhamu, kde byla továrna, aby přelepil modré části monopostu s logem Rothmans stříbrnou lepenkou.

„Jenom pár lidí v týmu včetně mě vědělo, že tento design byl připravovaný s ohledem na příchod Rothmansu. Měli jsme mít Rothmans jako hlavního sponzora pro sezonu 1990. Bohužel z dohody nakonec sešlo, přestože to vypadalo dobře, což nebylo u Tyrrellu ničím výjimečným. Měli jsme připravený i dokument ohledně sponzorství, ale na konci dne z toho nic nebylo,“ pověděl po letech Jean Claude Migeot, který byl inženýrem stáje.

Monopost 019 neodjel špatnou sezonu, Jean Alesi získával stupně vítězů, ale Tyrrell už finančně začínal ztrácet. Sezona 1990 byla tak pomyslným začátkem konce.

Foto: UnracedF1
Jiří Košta

Recent Posts

Aston Martin vstupuje do DTM

Comtoyou Racing vstupuje do DTM se dvěma belgičany, Gillesem Magnusem a Nicolasem Baertem.

2 dny ago

Bortolotti, Thiim, Lamborghini a Red Bull: ABT Sportsline představuje svůj tým DTM

ABT Sportsline představil své nové partnerství s Lamborghini v Alpách, spolu s jezdci i vozem.…

3 dny ago

Arthur Leclerc pojede GT World Challenge s Ferrari

Arthur Leclerc, mladší bratr pilota F1, byl oznámen pro celou sezonu GT World Challenge s…

3 dny ago

Zbarvení Ferrari 499P pro letošní sezonu WEC

Ferrari minulý týden odhalilo zbarvení svých továrních Hypercars pro letošní sezonu WEC, spolu s plány…

4 dny ago

Logan Sargeant odchází z programu IDEC Sport by Genesis

Bývalý pilot F1, Logan Sargeant, „odchází ze závodění“ dva měsíce poté, co se připojil k…

4 dny ago

WRT odhaluje barvy vozu Valentina Rossiho a jeho kolegů pro letošní sezonu

Tým WRT bude i v letošním roce působit s dvěma vozy BMW M4 GT3 Evo…

5 dny ago