Historie - formule

Stáj Maki F1 se nikdy neprosadila. Jednoho jezdce donutila předčasně ukončit kariéru

Japonský závodní tým Maki engineering nepatří rozhodně mezi klenoty formule 1, spíše naopak. Přestože se stáj objevila ve třech sezonách, nikdy nic kromě ostudy neukázala.


Kenji Mimura byl tím, kdo celý projekt založil. Cílem bylo pro sezonu 1974 absolvovat alespoň několik závodů, ale nikdy nešlo nic podle plánu.

Maki se odhodlalo nasadit pouze jeden vůz, jelikož finanční prostředky nebyly tak vysoké. Přesto vytvořili vlastní šasi Maki F101, což v té době nebylo běžné, většinou se odkupovalo.

Na místo závodního jezdce nastoupil australský závodník Howden Ganley, jenž absolvoval už několik závodů formule 1 v předcházejících letech. První závod ve Velké Británii, kde se vůz objevil, skončil fiaskem. Rychlostně nestačil a nekvalifikoval se. Stáj se zabalila a odjela na další závod, který se konal na Norschleife v Německu. Bohužel Howden těžce havaroval a své nohy si těžce poranil. Pro austalského závodníka to byl konec kariéry a stáj se raději rozhodla vypustit šampionát s tím, že se připraví na následující sezonu 1975.

„Měl jsem záhadný telefonát od orientálního gentlemana, který žádal o rozhovor s panem Ganreyem. Myslel jsem, že si Tim Schenken dělá srandu, ale ten chlap říkal, že reprezentuje nový japonský tým F1 s názvem Maki, jenž má dostatek finančních prostředků, čtyři podvozky a osm motorů. Velmi pěkné, řekl jsem. Kdo je ten druhý řidič? Ne, pane Ganrey, vše pro vás. Ukázalo se, že mají čtyři podvozky, ale jen jeden motor. A žádné prostory, takže jsem jim musel pronajmout nějaký prostor, který jsem měl,“ vyprávěl po letech Ganley.

Zdálo se, že byl předchozí rok jen špatným omylem. Stáj dorazila v novém lakování a se zajímavými sponzory. Do kokpitu usedl tehdy hodně známý japonský závodník Hiroshi Fushida. Údajně ale na voze F101 nebyla kromě modré barvy žádná vylepšení.

Do závodu v Nizozemsku se stáj ke startu nedostala, jelikož motor odešel předčasně a ve Velké Británii opět přišlo nekvalifikování se. Tým věřil, že to bylo jenom Fushidou, proto usedl do kokpitu japonské stáje bývalý závodník Lotusu Tony Trimmer.

Ani britský závodník ale se slabým monopostem nedokázal nic vymyslet, Maki se opět nekvalifikovalo na startovní rošt. Stáj se rozhodla sezonu zabalit a v podstatě opustit formuli 1.

Pokud o rozloučení s formulí 1 přišel po více než, když přišla přihláška pro domácí závod na japonském Fuji. Do kokpitu usedl opět Trimmer, ale znovu se nekvalifikoval. Tím se ukončil smutný příběh japonské stáje, která byla znovu také plná snílků, ale nikdy reálných nadějí na úspěch.

Mimochodem start se týmu Maki jednou povedl. Jednalo se však o nemistrovský závod F1, kde nebyla pravidla tak přísná. Trimmer se dostal na start v Dijonu, ale v cíli byl poslední a ztratil šest kol!

Jiří Košta

Recent Posts

Iron Dames oznamují partnerství s Porsche ve WEC

Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…

3 hodinami ago

Mercedes vstupuje do WEC s Iron Lynx

Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…

1 dnem ago

Divoké Macau vyhrál Maro Engel

Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…

3 dny ago

JOTA Sport by Cadillac odhaluje jezdecké posádky pro příští sezonu WEC

Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…

7 dny ago

Lamborghini zvažuje kompletní odchod z WEC

Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…

7 dny ago

Pro Lotterera má letošní titul ve FIA WEC daleko větší hodnotu – dřív nebyla konkurence

Trojnásobný vítěz závodu 24 hodin Le Mans Andre Lotterer věří, že letošní zisk titulu mistra…

7 dny ago