Historie - formule

Stáj Maki F1 se nikdy neprosadila. Jednoho jezdce donutila předčasně ukončit kariéru

Japonský závodní tým Maki engineering nepatří rozhodně mezi klenoty formule 1, spíše naopak. Přestože se stáj objevila ve třech sezonách, nikdy nic kromě ostudy neukázala.


Kenji Mimura byl tím, kdo celý projekt založil. Cílem bylo pro sezonu 1974 absolvovat alespoň několik závodů, ale nikdy nešlo nic podle plánu.

Maki se odhodlalo nasadit pouze jeden vůz, jelikož finanční prostředky nebyly tak vysoké. Přesto vytvořili vlastní šasi Maki F101, což v té době nebylo běžné, většinou se odkupovalo.

Na místo závodního jezdce nastoupil australský závodník Howden Ganley, jenž absolvoval už několik závodů formule 1 v předcházejících letech. První závod ve Velké Británii, kde se vůz objevil, skončil fiaskem. Rychlostně nestačil a nekvalifikoval se. Stáj se zabalila a odjela na další závod, který se konal na Norschleife v Německu. Bohužel Howden těžce havaroval a své nohy si těžce poranil. Pro austalského závodníka to byl konec kariéry a stáj se raději rozhodla vypustit šampionát s tím, že se připraví na následující sezonu 1975.

„Měl jsem záhadný telefonát od orientálního gentlemana, který žádal o rozhovor s panem Ganreyem. Myslel jsem, že si Tim Schenken dělá srandu, ale ten chlap říkal, že reprezentuje nový japonský tým F1 s názvem Maki, jenž má dostatek finančních prostředků, čtyři podvozky a osm motorů. Velmi pěkné, řekl jsem. Kdo je ten druhý řidič? Ne, pane Ganrey, vše pro vás. Ukázalo se, že mají čtyři podvozky, ale jen jeden motor. A žádné prostory, takže jsem jim musel pronajmout nějaký prostor, který jsem měl,“ vyprávěl po letech Ganley.

Zdálo se, že byl předchozí rok jen špatným omylem. Stáj dorazila v novém lakování a se zajímavými sponzory. Do kokpitu usedl tehdy hodně známý japonský závodník Hiroshi Fushida. Údajně ale na voze F101 nebyla kromě modré barvy žádná vylepšení.

Do závodu v Nizozemsku se stáj ke startu nedostala, jelikož motor odešel předčasně a ve Velké Británii opět přišlo nekvalifikování se. Tým věřil, že to bylo jenom Fushidou, proto usedl do kokpitu japonské stáje bývalý závodník Lotusu Tony Trimmer.

Ani britský závodník ale se slabým monopostem nedokázal nic vymyslet, Maki se opět nekvalifikovalo na startovní rošt. Stáj se rozhodla sezonu zabalit a v podstatě opustit formuli 1.

Pokud o rozloučení s formulí 1 přišel po více než, když přišla přihláška pro domácí závod na japonském Fuji. Do kokpitu usedl opět Trimmer, ale znovu se nekvalifikoval. Tím se ukončil smutný příběh japonské stáje, která byla znovu také plná snílků, ale nikdy reálných nadějí na úspěch.

Mimochodem start se týmu Maki jednou povedl. Jednalo se však o nemistrovský závod F1, kde nebyla pravidla tak přísná. Trimmer se dostal na start v Dijonu, ale v cíli byl poslední a ztratil šest kol!

Jiří Košta

Recent Posts

Aston Martin vstupuje do DTM

Comtoyou Racing vstupuje do DTM se dvěma belgičany, Gillesem Magnusem a Nicolasem Baertem.

2 dny ago

Bortolotti, Thiim, Lamborghini a Red Bull: ABT Sportsline představuje svůj tým DTM

ABT Sportsline představil své nové partnerství s Lamborghini v Alpách, spolu s jezdci i vozem.…

3 dny ago

Arthur Leclerc pojede GT World Challenge s Ferrari

Arthur Leclerc, mladší bratr pilota F1, byl oznámen pro celou sezonu GT World Challenge s…

4 dny ago

Zbarvení Ferrari 499P pro letošní sezonu WEC

Ferrari minulý týden odhalilo zbarvení svých továrních Hypercars pro letošní sezonu WEC, spolu s plány…

5 dny ago

Logan Sargeant odchází z programu IDEC Sport by Genesis

Bývalý pilot F1, Logan Sargeant, „odchází ze závodění“ dva měsíce poté, co se připojil k…

5 dny ago

WRT odhaluje barvy vozu Valentina Rossiho a jeho kolegů pro letošní sezonu

Tým WRT bude i v letošním roce působit s dvěma vozy BMW M4 GT3 Evo…

5 dny ago