Historie - formule

Red Bull Driver Search se snažil dostat do F1 amerického závodníka, příliš to nevyšlo

Ještě předtím, než Red Bull naplno vstoupil do formule 1, začal si připravovat závodní jezdce. Během pozdějších let jsme viděli mnoho úspěchů i neúspěchů. V roce 2002 se ale začalo hledat v Americe s tím, že chce výrobce energetických nápojů dostat do F1 právě amerického závodníka.


Program, který Red Bull prezentoval mladým a nadějným závodníkům byl prakticky stejný jako je v současnosti. Lišilo se to ovšem tím, že nejlepší jezdci se spolu utkali v rovných podmínkách a jejich rychlost pak byla vyhodnocována.

Pro mladé závodníky ale přišla poměrně studená sprcha ještě před samotným začátkem. Než naskočili na let přes Atlantik, museli nejprve podepsat dlouhodobou smlouvu s Red Bullem. První známkou potíží byl jazyk kontraktu, který spíše připomínal „Nevolnictví“. Smlouva byla tak špatná, že jakmile došlo k úniku přepisu, byli organizátoři z Maxim Sports (neboli z Red Bull American Search), nuceni vydat druhý koncept. Zpočátku měl jezdec zodpovědnost za všechny vlastní výdaje, zatímco se vzdal všech plateb, přesto měl Red Bull právo zrušit nebo změnit jejich smlouvy bez předchozího upozornění. Na celém projektu se už tehdy podílel i Helmut Marko a dokonce Gerhard Berger.

Přesto se přihlásila hned řada amerických jezdců, patnáct z nich bylo vybráno do užších výběrových kol s tím, že od sezony 2003 budou mít plně hrazenou závodní sedačku v některé z formulových sérií.

Jména, která se postupem času objevila především v IndyCar jsou ale určitě fanouškům známá. Michael Abbate, A.J. Allmendinger, Paul Edwards, Phil Giebler, Joey Hand, Ryan Hunter-Reay, Patrick Long, Grant Maiman, Rocky Moran Jr., Joel Nelson, Scott Poirer, Boston Reid, Bryan Sellers, Scott Speed, a Bobby Wilson.

  • Paul Edwards postoupil do Nissan world series
  • Grant Maiman postoupil do Formula Renault 2000 Masters
  • Joel Nelson postoupil do Formula Euro 3000
  • Scott Speed postoupil do britské Formula 3

Z výběrových testů nejlépe vyšel Scott Speed, který se za podpory Red Bullu posouval následující roky až do GP2 a formule 1. V roce 2005 absolvoval páteční tréninky s tehdy novým týmem Red Bull Racing. Jelikož chtěla stáj mít vše vyladěné do detailu, tak před následujícím rokem odkoupila další stáj, ve které si nováčky chtěla připravovat právě pro postup do velkého týmu. Vzniklo tak Toro Rosso, dnes Alpha Tauri.

Nutno říct, že Speedovy výkony ale nebyly vůbec dobré, proto se s ním stáj po sezoně a půl rozloučila a na jeho místo přišel Sebastian Vettel.

Program na hledání jezdců z Ameriky pokračoval až do léta 2005, ale právě se vstupem Speeda do kolotoče formule 1 bylo hledání uzavřené. Dnes už si Red Bull vybírá jezdce do juniorského programu z celého světa podle předešlých výkonů. Webová stránka je ale dodnes aktivní http://www.redbulldriversearch.com/.

Jiří Košta

Recent Posts

Exkluzivně: Felipe Drugovich a Frederik Vesti o podobnostech mezi Formulí E a Hypercarem Cadillac

Felipe Drugovich a Frederik Vesti byli minulý víkend v Berlíně v rámci Formule E. Drugovich…

1 týdnem ago

Racing Journal Speed Fest již příští víkend

Racing Journal Speed Fest na Autodromu Most už příští víkend!

1 týdnem ago

Jenson Button odejde z JOTA Sport na konci sezony

Jenson Button, pilot vozu Cadillac V.Series-R pro tým JOTA Sport v FIA WEC, odejde z…

1 týdnem ago

Cadillac bere 1-2 v Sao Paulu

Cadillac Hertz Team JOTA bere 1-2 v šestihodinovém závdodě v Sao Paulu. Po startu z…

2 týdny ago

Na papíře nejslibnější víkend pro Peugeot, bez svých nejsilnějších pilotů

Peugeot zažívá svůj nejsilnější víkend od svého debutu ve WEC. S konzistetními top5 výsledky v…

2 týdny ago

Alex Lynn: Nové povrchy nám sedí

Alex Lynn věří, že nové povrchy tratí pomáhají Cadillacu více než ostatním, sdělil to novinářům…

2 týdny ago