Formule

Poslední americký tým ve formuli 1 před Haasem? Haas

V královně motorsportu můžeme vídat od sezony 2016 americký tým Haas pod vedením Gena Haase. Zajímavostí je, že posledním týmem ze Spojených států byl tým, který se jmenoval také Haas. Nutno říct, že se jedná pouze o shodu jmen.


S obrovskými úspěchy a výhrami v amerických závodních sériích byl Carl Haas určitě osobností, se kterou se mělo počítat, když vstoupil do Formule 1 v roce 1985.

Na papíře vypadalo Haasovo zázemí působivě. Měl zajištěné dobré finance, exkluzivní motory od Fordu a zkušené techniky pod jmény Ross Brawn a Teddy Mayer. Brawn později dokázal zajistit Benettonu, Ferrari a Brawn GP mistrovské tituly, Mayer byl spoluzakladatelem McLarenu. Haas si dokonce zajistil služby šampiona formule 1 Alaina Jonese, který se vrátil zpátky po neúspěšných letech mimo královnu motorsportu.

Vývoj vozu ale neprobíhal podle plánu a tým Haas se ukázal v paddocku až ke konci sezony 1985 během GP Itálie. Motor od Fordu se ale opozdil s vývojem, takže tým nasadil pohonné jednotky Hart. Motor byl bohužel těžký a nespolehlivý, takže výsledkem bylo, že americký tým nedokončil ani jeden ze tří závodů. Situaci rozhodně nepomohla ani skutečnost, že Haas Lola jezdil pouze s jedním vozem.

Za zmínku stojí, že Lola Cars, pro kterou Haas působil jako jeho americký agent, ve skutečnosti neměla nic společného s designem nebo vývojem monopostu. Jméno výrobce bylo použito pouze pro zvýšení důvěryhodnosti týmu.

„Říkal jsem tomu motoru ruční granát, protože zkrátka pokaždé vybouchl. Jednoduše to byla upravená verze dvoulitrového motoru formule 2, což bylo samozřejme předimenzováno,“ řekl Jones později o motorech Hart.

První závody nového ročníku už závodil Haas s jinými motory, tentokrát se jednalo o Cosworthy s logy Fordu. Stáj postavila i druhý vůz, který pilotoval další zkušený závodník Patrick Tambay. K hvězdné sestavě Mayera a Brawna se připojil i další tehdy neznámý konstruktér Adrian Newey.

Situace se trochu začala zlepšovat a Tambay s Jonesem dokonce získali čtvrté a páté místo v GP Itálie 1986.

Bohužel se během roku vyměnil management firmy hlavního partnera Beatrice Foods a Carl Haas přišel pro následující sezonu o sponzora. Snaha o nalezení nového partnera nebyla úspěšná a tým se tak bohužel po pouhé sezoně a čtvrt poroučel z formule 1.

I když smlouva na motory Ford byla platná a jezdci měli také zůstat, finanční situace to zkrátka neumožnila a tým byl po částech rozprodán Brabhamu Bernieho Ecclestona.

Jiří Košta

Recent Posts

Maro Engel: nejkuženější jezdec DTM

Maro Engel vstupuje do své desáté sezony v DTM s Mercedesem. Před prvním víkendem sdělil…

3 hodinami ago

Jules Gounon o své debutové sezoně v DTM

Jules Gounon promluvil o své debutové sezoně v DTM, svých očekáváních a cílech, a mnoho…

3 hodinami ago

Thomas Jäger před sezonou DTM o změnách v šampionátu

Thomas Jäger, technický ředitel Mercedesu v DTM pro leotšní sezonu, v rozhovoru pro media popsal…

3 hodinami ago

James Barclay odchází z pozice šéfa Jaguar TCS Racing, co to znamená pro tým?

Šéf týmu Jaguar TCS Racing ve formuli E odejde ze své pozice v týmu na…

13 hodinami ago

Je tu nová sezona DTM! Na scénu přichází také Glock a Gounon

Šampionát DTM se vrací na závodní okruhy. Devět prémiových výrobců a mezinárodní pole s 24…

2 dny ago

Valentino Rossi na póidu v domácím závodě na Imole

Vůz #46, tedy i Valentino Rossi, zísiává druhé kategorii LMGT3 na italské Imole. Závod vyhrálo…

4 dny ago