Formule

Poslední americký tým ve formuli 1 před Haasem? Haas

V královně motorsportu můžeme vídat od sezony 2016 americký tým Haas pod vedením Gena Haase. Zajímavostí je, že posledním týmem ze Spojených států byl tým, který se jmenoval také Haas. Nutno říct, že se jedná pouze o shodu jmen.


S obrovskými úspěchy a výhrami v amerických závodních sériích byl Carl Haas určitě osobností, se kterou se mělo počítat, když vstoupil do Formule 1 v roce 1985.

Na papíře vypadalo Haasovo zázemí působivě. Měl zajištěné dobré finance, exkluzivní motory od Fordu a zkušené techniky pod jmény Ross Brawn a Teddy Mayer. Brawn později dokázal zajistit Benettonu, Ferrari a Brawn GP mistrovské tituly, Mayer byl spoluzakladatelem McLarenu. Haas si dokonce zajistil služby šampiona formule 1 Alaina Jonese, který se vrátil zpátky po neúspěšných letech mimo královnu motorsportu.

Vývoj vozu ale neprobíhal podle plánu a tým Haas se ukázal v paddocku až ke konci sezony 1985 během GP Itálie. Motor od Fordu se ale opozdil s vývojem, takže tým nasadil pohonné jednotky Hart. Motor byl bohužel těžký a nespolehlivý, takže výsledkem bylo, že americký tým nedokončil ani jeden ze tří závodů. Situaci rozhodně nepomohla ani skutečnost, že Haas Lola jezdil pouze s jedním vozem.

Za zmínku stojí, že Lola Cars, pro kterou Haas působil jako jeho americký agent, ve skutečnosti neměla nic společného s designem nebo vývojem monopostu. Jméno výrobce bylo použito pouze pro zvýšení důvěryhodnosti týmu.

„Říkal jsem tomu motoru ruční granát, protože zkrátka pokaždé vybouchl. Jednoduše to byla upravená verze dvoulitrového motoru formule 2, což bylo samozřejme předimenzováno,“ řekl Jones později o motorech Hart.

První závody nového ročníku už závodil Haas s jinými motory, tentokrát se jednalo o Cosworthy s logy Fordu. Stáj postavila i druhý vůz, který pilotoval další zkušený závodník Patrick Tambay. K hvězdné sestavě Mayera a Brawna se připojil i další tehdy neznámý konstruktér Adrian Newey.

Situace se trochu začala zlepšovat a Tambay s Jonesem dokonce získali čtvrté a páté místo v GP Itálie 1986.

Bohužel se během roku vyměnil management firmy hlavního partnera Beatrice Foods a Carl Haas přišel pro následující sezonu o sponzora. Snaha o nalezení nového partnera nebyla úspěšná a tým se tak bohužel po pouhé sezoně a čtvrt poroučel z formule 1.

I když smlouva na motory Ford byla platná a jezdci měli také zůstat, finanční situace to zkrátka neumožnila a tým byl po částech rozprodán Brabhamu Bernieho Ecclestona.

Jiří Košta

Recent Posts

Exkluzivně: Felipe Drugovich a Frederik Vesti o podobnostech mezi Formulí E a Hypercarem Cadillac

Felipe Drugovich a Frederik Vesti byli minulý víkend v Berlíně v rámci Formule E. Drugovich…

1 týdnem ago

Racing Journal Speed Fest již příští víkend

Racing Journal Speed Fest na Autodromu Most už příští víkend!

1 týdnem ago

Jenson Button odejde z JOTA Sport na konci sezony

Jenson Button, pilot vozu Cadillac V.Series-R pro tým JOTA Sport v FIA WEC, odejde z…

2 týdny ago

Cadillac bere 1-2 v Sao Paulu

Cadillac Hertz Team JOTA bere 1-2 v šestihodinovém závdodě v Sao Paulu. Po startu z…

2 týdny ago

Na papíře nejslibnější víkend pro Peugeot, bez svých nejsilnějších pilotů

Peugeot zažívá svůj nejsilnější víkend od svého debutu ve WEC. S konzistetními top5 výsledky v…

2 týdny ago

Alex Lynn: Nové povrchy nám sedí

Alex Lynn věří, že nové povrchy tratí pomáhají Cadillacu více než ostatním, sdělil to novinářům…

2 týdny ago