Historie - formule

Chris Amon Racing: Projekt závodníka skončil fiaskem

Stáj z Nového Zélandu, jenž byla známá i jako Amon, si utrhla z ostudy kabát. Během svých pěti pokusů se do závodu dostal závodící šéf jen jednou.


Chris Amon závodil ve formuli 1 poprvé v roce 1963 pro soukromý tým Rega Parnelliho. O tři sezony později se ocitl bez místa a proto poprvé spustil projekt Chris Amon Racing, kde odstartoval do italského závodu s Brabhamem BT11.

BT11 měl ale jen dvoulitrový motor, přičemž většina pole už úřadovala s třílitrovými motory. Není asi tak překvapením, že se Amon nekvalifikoval a v roce 1966 si tak moc závodění neužil.

Během následujících let se mu dařilo lépe. Závodil pro March, Matru a dokonce i Ferrari, přičemž vyhrál několik nemistrovských závodů formule 1. V samotné „královně motorsportu“ ale štěstí neměl.

V sezoně 1973 se trápil u slabého malého týmu Tecno, ale v šasi Gordona Fowella viděl Amon potenciál. Rozhodl se tak znovu rozjet svůj vlastní tým, ale v trochu jiném smyslu.

Na rošt se tak měl pro sezonu 1974 postavit monopost AF101, jenž byl jediný vytvořený týmem Amon. Formule byla navrhovana kromě Fowella i Tomem Boycem, jenž poprvé navrhl monopost, který má nádrž mezi kokpitem a motorem.

Ukázalo se to jako problém. Monopost nefungoval a měl mnoho poruch, proto nebyl připravený až do čtvrtého závodu ve Španělsku. Amon se přesto kvalifikoval na třiadvacáté pozici. V kvalifikaci se ale trápil s vibracemi od brzdového disku, které se ještě zhoršily poté, co do propršeného závodu musela stáj obout mokré pneumatiky. Po dvaadvaceti kolech se brzda zlomila a bylo po závodě.

Následovalo další vyvíjení a testování, přičemž se tým následovně vydal do Monaka, kde se Amon kvalifikoval na přijatelné dvacáté pozici. Ke startu se ale závodník pro technické problémy nedostal. To samé následovalo i v Německu, kde se kvůli dalším problémům ani nekvalifikoval.

Amon se ve formuli 1 neobjevil až do závodu v Itálii, kde se ale opět s vozem nedokázal kvalifikovat. To dalo týmu jasný signál, že se nikam neposune. Navíc nedostatek peněz donutil stáj zavřít dveře.

Chris Amon alespoň ještě pár závodů ve formuli 1 v následujících dvou letech odjel, nikdy ovšem s větším úspěchem.

Jiří Košta

Recent Posts

Lamborghini oficiálně odchází z WEC

Lamborghini oficiálně potvrzuje svůj odchod WEC, jak z kategorie Hypercar, tak z kategorie LMGT3. Italský…

2 dny ago

Iron Dames oznamují partnerství s Porsche ve WEC

Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…

3 dny ago

Mercedes vstupuje do WEC s Iron Lynx

Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…

4 dny ago

Divoké Macau vyhrál Maro Engel

Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…

6 dny ago

JOTA Sport by Cadillac odhaluje jezdecké posádky pro příští sezonu WEC

Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…

1 týdnem ago

Lamborghini zvažuje kompletní odchod z WEC

Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…

1 týdnem ago