Historie - formule

Tarso Marques nikdy neodjel kompletní sezonu F1, přesto skončil před kolegou Alonsem

Zajímavý (i když možná ani ne) příběh přinesl do formule 1 brazilský závodník Tarso Marques, který pomohl Minardi přežít díky balíku jeho peněz. Přestože odjel tři sezony, nikdy neodjel všechny závody.


Po pěti letech v motokárách se Marques přesunul do domácí formule Chevrolet v pouhých šestnácti letech. Přesto dokázal získal mistrovský titul hned na první pokus. Kromě toho vyhrál závod evropské formulw 3000 a zdálo se, že se rodí další velký talent z Brazílie.

V roce 1996 odjel pro Minardi ve formuli 1 dva závody a v následujících dvou letech měl po boku různé týmové kolegy, včetně Giancarla Fisichelly, Jarna Trulliho a Pedra Lamyho.

Foto: Martyn Elford/LAT Photographic

Marques naskočil v polovině sezony 1997 zpátky k Minardi a jeho nejlepším výsledkem bylo desáté místo. Nutno ovšem říct, že ani Jarno Trulli a Ukyo Katayama nedokázali slabý monopost M197 dovézt na bodech. Finanční situace společnosti Minardi určovala, kdo bude závodit. Přednost zkrátka měli ti, kteří donesli větší balík peněz.

Jelikož peníze nebyly velkým problémem a ve formuli 1 nenašel uplatnění, zamířil na dvě sezony do amerického Champ Car, kde startoval i za zraněného Ala Unsera juniora. Nejlepším umístěním bylo sedmé místo u stáje Daly Coyne Racing, přestože monopost měl na lepší výsledky.

O to větší překvapení přišlo v roce 2001, když se vrátil k formuli 1 a potřetí už nastoupil k Minardi. Tentokrát po boku budoucího šampiona Fernanda Alonsa, stáj ale už vlastnil Paul Stoddart.

Pro Marquese to byl těžký rok, protože finanční potíže týmu ne vždy umožňovaly stejné vybavení pro oba jezdce. Marques nepřinesl týmu žádné peníze a byl zaměstnán za podmínky, že ho kdykoli v sezoně může nahradit jiný jezdec s více penězi.

To se skutečně stalo, jelikož tři závody do konce sezony 2001 přišel k týmu Alex Yoong. Závodník byl ale přesto rád, protože jeho nástupce pomohl Minardi k přežití.

„Yoong přivedl sponzora týmu již před dvěma nebo třemi závody, takže by měl být v autě.“

Nicméně jeho dvě devátá místa skončila zůstala nejlepším výsledkem sezony, což mu pomohlo, že skončil celkově před Alonsem, který také nebodoval. Tehdy brala body pouze první šestice závodníků.

Bohužel to byl zároveň vrchol kariéry brazilského závodníka. Následující dva roky dokonce žádný závod neodjel a poté vyzkoušel nejrůznější šampionáty včetně návratu do Champ Car.

Jiří Košta

Recent Posts

Nicki Thiim se vrací na Norisring, kde vyhrál loni svůj první závod DTM

Norimberské ulice tvoří první červencový víkend kulisy pro DTM: Norisring je na programu tento víkend.…

4 dny ago

Mercedes odjíždí z 24h Spa s hořkým pocitem

77. ročník závodu CrowdStrike 24 Hours of Spa opět dostál své pověsti nejtěžšího závodu GT3…

4 dny ago

Jordan Pepper: 24h Spa byl cíl, který jsme si vytyčili v kalendáři

Lamborghini dosáhlo nového milníku ve své závodní historii, poprvé totiž zvítězilo v celkovém hodnocení 24hodiovém…

5 dny ago

Lamborghini vítězí poprvé ve 24h Spa

Nečekaným vítězem letošní belgické čtyřiadvacetihodinovky se stalo Lamborghini #63 týmu GRT - Grasser v posádce…

6 dny ago

F1: The Movie; Brad Pitt jako nejsilnější pilot F1 a nepovedená reprezentace žen

F1: The Movie, dlouho očekávaný film o formuli 1 s Bradem Pittem v hlavní roli,…

2 týdny ago

Blog: Proč Ferrari dominuje?

Ferrari Hypercar dominuje letošnímu ročníku FIA WEC. Z dosavadních čtyř závodů vyhrál ikonický italský konstruktér…

2 týdny ago