Historie - formule

Tarso Marques nikdy neodjel kompletní sezonu F1, přesto skončil před kolegou Alonsem

Zajímavý (i když možná ani ne) příběh přinesl do formule 1 brazilský závodník Tarso Marques, který pomohl Minardi přežít díky balíku jeho peněz. Přestože odjel tři sezony, nikdy neodjel všechny závody.


Po pěti letech v motokárách se Marques přesunul do domácí formule Chevrolet v pouhých šestnácti letech. Přesto dokázal získal mistrovský titul hned na první pokus. Kromě toho vyhrál závod evropské formulw 3000 a zdálo se, že se rodí další velký talent z Brazílie.

V roce 1996 odjel pro Minardi ve formuli 1 dva závody a v následujících dvou letech měl po boku různé týmové kolegy, včetně Giancarla Fisichelly, Jarna Trulliho a Pedra Lamyho.

Foto: Martyn Elford/LAT Photographic

Marques naskočil v polovině sezony 1997 zpátky k Minardi a jeho nejlepším výsledkem bylo desáté místo. Nutno ovšem říct, že ani Jarno Trulli a Ukyo Katayama nedokázali slabý monopost M197 dovézt na bodech. Finanční situace společnosti Minardi určovala, kdo bude závodit. Přednost zkrátka měli ti, kteří donesli větší balík peněz.

Jelikož peníze nebyly velkým problémem a ve formuli 1 nenašel uplatnění, zamířil na dvě sezony do amerického Champ Car, kde startoval i za zraněného Ala Unsera juniora. Nejlepším umístěním bylo sedmé místo u stáje Daly Coyne Racing, přestože monopost měl na lepší výsledky.

O to větší překvapení přišlo v roce 2001, když se vrátil k formuli 1 a potřetí už nastoupil k Minardi. Tentokrát po boku budoucího šampiona Fernanda Alonsa, stáj ale už vlastnil Paul Stoddart.

Pro Marquese to byl těžký rok, protože finanční potíže týmu ne vždy umožňovaly stejné vybavení pro oba jezdce. Marques nepřinesl týmu žádné peníze a byl zaměstnán za podmínky, že ho kdykoli v sezoně může nahradit jiný jezdec s více penězi.

To se skutečně stalo, jelikož tři závody do konce sezony 2001 přišel k týmu Alex Yoong. Závodník byl ale přesto rád, protože jeho nástupce pomohl Minardi k přežití.

„Yoong přivedl sponzora týmu již před dvěma nebo třemi závody, takže by měl být v autě.“

Nicméně jeho dvě devátá místa skončila zůstala nejlepším výsledkem sezony, což mu pomohlo, že skončil celkově před Alonsem, který také nebodoval. Tehdy brala body pouze první šestice závodníků.

Bohužel to byl zároveň vrchol kariéry brazilského závodníka. Následující dva roky dokonce žádný závod neodjel a poté vyzkoušel nejrůznější šampionáty včetně návratu do Champ Car.

Jiří Košta

Recent Posts

Iron Dames oznamují partnerství s Porsche ve WEC

Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…

12 hodinami ago

Mercedes vstupuje do WEC s Iron Lynx

Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…

2 dny ago

Divoké Macau vyhrál Maro Engel

Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…

4 dny ago

JOTA Sport by Cadillac odhaluje jezdecké posádky pro příští sezonu WEC

Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…

1 týdnem ago

Lamborghini zvažuje kompletní odchod z WEC

Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…

1 týdnem ago

Pro Lotterera má letošní titul ve FIA WEC daleko větší hodnotu – dřív nebyla konkurence

Trojnásobný vítěz závodu 24 hodin Le Mans Andre Lotterer věří, že letošní zisk titulu mistra…

1 týdnem ago