Historie - formule

Tarso Marques nikdy neodjel kompletní sezonu F1, přesto skončil před kolegou Alonsem

Zajímavý (i když možná ani ne) příběh přinesl do formule 1 brazilský závodník Tarso Marques, který pomohl Minardi přežít díky balíku jeho peněz. Přestože odjel tři sezony, nikdy neodjel všechny závody.


Po pěti letech v motokárách se Marques přesunul do domácí formule Chevrolet v pouhých šestnácti letech. Přesto dokázal získal mistrovský titul hned na první pokus. Kromě toho vyhrál závod evropské formulw 3000 a zdálo se, že se rodí další velký talent z Brazílie.

V roce 1996 odjel pro Minardi ve formuli 1 dva závody a v následujících dvou letech měl po boku různé týmové kolegy, včetně Giancarla Fisichelly, Jarna Trulliho a Pedra Lamyho.

Foto: Martyn Elford/LAT Photographic

Marques naskočil v polovině sezony 1997 zpátky k Minardi a jeho nejlepším výsledkem bylo desáté místo. Nutno ovšem říct, že ani Jarno Trulli a Ukyo Katayama nedokázali slabý monopost M197 dovézt na bodech. Finanční situace společnosti Minardi určovala, kdo bude závodit. Přednost zkrátka měli ti, kteří donesli větší balík peněz.

Jelikož peníze nebyly velkým problémem a ve formuli 1 nenašel uplatnění, zamířil na dvě sezony do amerického Champ Car, kde startoval i za zraněného Ala Unsera juniora. Nejlepším umístěním bylo sedmé místo u stáje Daly Coyne Racing, přestože monopost měl na lepší výsledky.

O to větší překvapení přišlo v roce 2001, když se vrátil k formuli 1 a potřetí už nastoupil k Minardi. Tentokrát po boku budoucího šampiona Fernanda Alonsa, stáj ale už vlastnil Paul Stoddart.

Pro Marquese to byl těžký rok, protože finanční potíže týmu ne vždy umožňovaly stejné vybavení pro oba jezdce. Marques nepřinesl týmu žádné peníze a byl zaměstnán za podmínky, že ho kdykoli v sezoně může nahradit jiný jezdec s více penězi.

To se skutečně stalo, jelikož tři závody do konce sezony 2001 přišel k týmu Alex Yoong. Závodník byl ale přesto rád, protože jeho nástupce pomohl Minardi k přežití.

„Yoong přivedl sponzora týmu již před dvěma nebo třemi závody, takže by měl být v autě.“

Nicméně jeho dvě devátá místa skončila zůstala nejlepším výsledkem sezony, což mu pomohlo, že skončil celkově před Alonsem, který také nebodoval. Tehdy brala body pouze první šestice závodníků.

Bohužel to byl zároveň vrchol kariéry brazilského závodníka. Následující dva roky dokonce žádný závod neodjel a poté vyzkoušel nejrůznější šampionáty včetně návratu do Champ Car.

Jiří Košta

Recent Posts

Aston Martin vstupuje do DTM

Comtoyou Racing vstupuje do DTM se dvěma belgičany, Gillesem Magnusem a Nicolasem Baertem.

2 dny ago

Bortolotti, Thiim, Lamborghini a Red Bull: ABT Sportsline představuje svůj tým DTM

ABT Sportsline představil své nové partnerství s Lamborghini v Alpách, spolu s jezdci i vozem.…

3 dny ago

Arthur Leclerc pojede GT World Challenge s Ferrari

Arthur Leclerc, mladší bratr pilota F1, byl oznámen pro celou sezonu GT World Challenge s…

3 dny ago

Zbarvení Ferrari 499P pro letošní sezonu WEC

Ferrari minulý týden odhalilo zbarvení svých továrních Hypercars pro letošní sezonu WEC, spolu s plány…

4 dny ago

Logan Sargeant odchází z programu IDEC Sport by Genesis

Bývalý pilot F1, Logan Sargeant, „odchází ze závodění“ dva měsíce poté, co se připojil k…

4 dny ago

WRT odhaluje barvy vozu Valentina Rossiho a jeho kolegů pro letošní sezonu

Tým WRT bude i v letošním roce působit s dvěma vozy BMW M4 GT3 Evo…

5 dny ago