Historie - formule

Nejkratší závod formule 1 trval 16 kol

Formule 1 zamířila k velkému finále sezony 1991 do ulic Adelaide v Austrálii. Přestože se mělo odjet 81 okruhů, nakonec jich bylo jen 16, přičemž oficiálně se jich počítalo čtrnáct.


Kvalifikace vyšla nejlépe dvojici McLarenů, přičemž na pole position startoval Ayrton Senna před Gerhardem Bergerem. První jmenovaný zároveň získal celkové prvenství v sezoně. Velkým šokem v paddocku ale byl fakt, že Alain Prost byl předčasně propuštěn z Ferrari za své nelichotivé poznámky.

Nedělní závod už byl ale o velkém dešti. Tehdejší šéf Bernie Ecclestone dal pokyn k odstartování přes telefon na letišti, kde mu nikdo nemohl odporovat. Po startu závodu se překvapivě nic závažného nestalo, jen se Riccardo Patrese propadl za Ferrari Jeana Alesiho.

Za neustálého deště a mokré trati se bojovalo, přičemž se na vedoucího Sennu začal dotahovat Nigel Mansell s Williamsem.

V pátém kole se začaly objevovat incidenty, které ovlivnily Mansellovu schopnost překonat McLaren na čele. Důvodem bylo to, že maršálové kolem extrémně mokrého okruhu ukazovali tolik žlutých vlajek. V šestém kole se Mansell dostal po bok Senny na Brabham Straight, ale rychle uviděl mávání traťového komisaře, který se vykláněl ze zábran, aby varoval před vrakem. Modena Nicoly Lariniho zůstala po nehodě stát uprostřed trati a jezdci se tak museli vyhýbat.

Pierluigi Martini s Minardi dostal aquaplayning na stejném místě při Brabham Straight v 10. kole, který poslal jeho formuli přímo do pravé stěny a odrazil se na druhou stranu trati, než zůstal stát v cestě závodníkům. To naznačovalo, že déšť začal být ještě silnější, než předtím. Ve 14. kole byl Mauricia Gugelmina Leyton House účastníkem těžké havárie, když se pokoušel předjet Tyrrell Stefana Modeny. Ztratil kontrolu v zatáčce a narazil do zdi, přičemž se vznesl do vzduchu. Dva traťoví maršálové utrpěli lehká zranění od odletujících úlomků.

Incidentů bylo nadále několik a postupně odpadalo mnoho jezdců včetně Michaela Schumachera s Benettonem nebo Jean Alesi. Havaroval i Nigel Mansell, který ztratil okamžitě kontrolu nad svým Williamsem.

Vedoucí Senna zběsile mával na komisaře, aby byl závod zastaven, což se skutečně po šestnácti kolech stalo. Restart nebylo možné provést, jelikož i nadále vydatně pršelo. Výsledky se vzaly podle pravidel ze dvou kol před zastavením, tudíž se brazilský závodník mohl radovat z vítězství. Druhý skončil Mansell, právě kvůli pravidlu s klasifikací, třetí dokončil po několika problémech Berger. Pochopitelně se závodníkům udělovaly poloviční body

„Nemyslím si, že to byl závod, šlo jen o to zůstat na okruhu a vůbec nemělo smysl snažit se jet rychle. To bylo nemožné! Měli jsme tu závod, velmi špatný, tady před pár lety a pak byl nemožný (s odkazem na GP Austrálie v roce 1989, který také probíhal za náročných podmínek) a dnes to bylo ještě horší! Na zadní rovince bylo ještě více vody,“ řekl tehdy Senna.

Jiří Košta

Recent Posts

Aston Martin vstupuje do DTM

Comtoyou Racing vstupuje do DTM se dvěma belgičany, Gillesem Magnusem a Nicolasem Baertem.

2 dny ago

Bortolotti, Thiim, Lamborghini a Red Bull: ABT Sportsline představuje svůj tým DTM

ABT Sportsline představil své nové partnerství s Lamborghini v Alpách, spolu s jezdci i vozem.…

3 dny ago

Arthur Leclerc pojede GT World Challenge s Ferrari

Arthur Leclerc, mladší bratr pilota F1, byl oznámen pro celou sezonu GT World Challenge s…

4 dny ago

Zbarvení Ferrari 499P pro letošní sezonu WEC

Ferrari minulý týden odhalilo zbarvení svých továrních Hypercars pro letošní sezonu WEC, spolu s plány…

5 dny ago

Logan Sargeant odchází z programu IDEC Sport by Genesis

Bývalý pilot F1, Logan Sargeant, „odchází ze závodění“ dva měsíce poté, co se připojil k…

5 dny ago

WRT odhaluje barvy vozu Valentina Rossiho a jeho kolegů pro letošní sezonu

Tým WRT bude i v letošním roce působit s dvěma vozy BMW M4 GT3 Evo…

5 dny ago