Historie - formule

Mika Mäki byl na cestě do F1, Red Bull ho výpovědí donutil ukončit kariéru

Finský závodník Mika Mäki je jedním z těch, kteří nedosáhli na vyšší úrovně motorsportu, přestože potenciál rozhodně měl. Za všechno mohl Red Bull, jak pozitivně, tak negativně.


O zajímavých praktikách Red Bullu jsme už psali několikrát, příběh Fina je ale o to smutnější, jelikož patřil k nejlepším mladíkům své doby.

Mäki zahájil kariéru na motokárách, kde závodil pět let. Poté zamířil v roce 2005 do Německa, kde závodil ve formuli BMW, jenž byla ve své době proslavená. Ve vysoké konkurenci dokázal skončit celkově čtvrtý a připsat si vítězství na Norisringu. Následujícího roku byl na konci sezony druhý a získal devět pódií.

Bylo tak jasné, že si ho začně některá z juniorek všímat. Finskému rychlíkovi se ozval Red Bull. Závodník byl jedním z osmnácti vybraných jezdců, které se rozhodl Red Bull pro rok 2007 podporovat na cestě za formulí 1.

Špatné to ale vůbec nebylo. Red Bull platil Mäkimu všechno závodění a za odměnu získal pět vítězství a titul v italské formuli Renault. O rok později už závodil v F3 Euroseries, která přivedla také mnoho mladíků až do formule 1. Dost možná to ale byl začátek jeho konce, jelikož s Mücke Motorsport sice dokázal získat dvě vítězství, ale celkově skončil “až” pátý.

Aby toho nebylo málo, tak si určitě vizitku nevylepšil ani nehodou v civilním Nissanu 350Z. Fin ztratil kontrolu nad vozem při vjezdu do tunelu a mohl být rád, že tvrdou nehodu vůbec přežil. Na chvíli přišel o řidičák, jelikož se údajně účastnil pouličního závodu.

Mäki přesto pokračoval v závodní kariéře a vyzkoušel si například i asijskou GP2 u stáje Arden. Brzo byl ale propuštěný a nahrazený Rengerem van der Zandem. Pro rok 2009 se vrátil do F3 Euroseries, kde ale skončil na stupních vítězů jen čtyřikrát s jedním vítězstvím. Na Brands Hatch ale dokázal porazit Valtteriho Bottase nebo Christiana Vietorise. Celkové šesté místo znamenalo, že Red Bull už nechtěl s Finem mít nic společného.

Poslední výkřik do tmy zaznamenal Mäki v sezoně 2010, kde se mu ještě podařilo sehnat pár peněz na šest závodů v F3. Výsledky byly za očekáváním a nedokázal získat ani jeden bod.

Audi ještě pozvalo závodníka na testování s tím, že by mohl startovat v DTM, jenže ani tam se nevedlo. Talentovaný Mäki tak nedobrovolně ukončil kariéru už v roce 2010. Pro finskou automobilovou federaci působil v roli kouče a dnes má reklamní agenturu.

Jiří Košta

Recent Posts

Bortolotti, van der Linde, a Engel: Kdo získá titul v DTM?

Dramatický závěr napínavého závodu o titul DTM: Tento víkend (18. až 20. října) bude Hockenheimring…

3 dny ago

Auer a Engel jsou šampióny GT World Challenge Europe Sprint Cup

Lucas Auer a Maro Engel to zvládli. Dvojice továrních pilotů Mercedesu porazila tým WRT s…

5 dny ago

Gounon a Götz vítězí v deštivém závodě

Jules Gounon a Maxi Götz se konečně dočkali. Pro svůj tým Boutsen VDS totiž přivezli…

5 dny ago

Mercedes zvažuje vstup do Hypercars, Lamborghini naopak odchod

I přes veškerý vzdor vůči vstupu do třídy Hypercar ve WEC, Mercedes ho přeci jen…

1 týdnem ago

Madpanda Motorsport končí partnerství s Mercedesem

Madpanda Motorsport, privátní tým, který závodil posledních několik let s Mercedesem AMG GT3 Evo v…

1 týdnem ago

DTM odhaluje kalendář pro 2025

ADAC zveřejnil kalendář DTM pro příští sezonu. Místa konání a jejich pořadí se nemění, sezona…

2 týdny ago