Historie - formule

Mika Mäki byl na cestě do F1, Red Bull ho výpovědí donutil ukončit kariéru

Finský závodník Mika Mäki je jedním z těch, kteří nedosáhli na vyšší úrovně motorsportu, přestože potenciál rozhodně měl. Za všechno mohl Red Bull, jak pozitivně, tak negativně.


O zajímavých praktikách Red Bullu jsme už psali několikrát, příběh Fina je ale o to smutnější, jelikož patřil k nejlepším mladíkům své doby.

Mäki zahájil kariéru na motokárách, kde závodil pět let. Poté zamířil v roce 2005 do Německa, kde závodil ve formuli BMW, jenž byla ve své době proslavená. Ve vysoké konkurenci dokázal skončit celkově čtvrtý a připsat si vítězství na Norisringu. Následujícího roku byl na konci sezony druhý a získal devět pódií.

Bylo tak jasné, že si ho začně některá z juniorek všímat. Finskému rychlíkovi se ozval Red Bull. Závodník byl jedním z osmnácti vybraných jezdců, které se rozhodl Red Bull pro rok 2007 podporovat na cestě za formulí 1.

Špatné to ale vůbec nebylo. Red Bull platil Mäkimu všechno závodění a za odměnu získal pět vítězství a titul v italské formuli Renault. O rok později už závodil v F3 Euroseries, která přivedla také mnoho mladíků až do formule 1. Dost možná to ale byl začátek jeho konce, jelikož s Mücke Motorsport sice dokázal získat dvě vítězství, ale celkově skončil „až“ pátý.

Aby toho nebylo málo, tak si určitě vizitku nevylepšil ani nehodou v civilním Nissanu 350Z. Fin ztratil kontrolu nad vozem při vjezdu do tunelu a mohl být rád, že tvrdou nehodu vůbec přežil. Na chvíli přišel o řidičák, jelikož se údajně účastnil pouličního závodu.

Mäki přesto pokračoval v závodní kariéře a vyzkoušel si například i asijskou GP2 u stáje Arden. Brzo byl ale propuštěný a nahrazený Rengerem van der Zandem. Pro rok 2009 se vrátil do F3 Euroseries, kde ale skončil na stupních vítězů jen čtyřikrát s jedním vítězstvím. Na Brands Hatch ale dokázal porazit Valtteriho Bottase nebo Christiana Vietorise. Celkové šesté místo znamenalo, že Red Bull už nechtěl s Finem mít nic společného.

Poslední výkřik do tmy zaznamenal Mäki v sezoně 2010, kde se mu ještě podařilo sehnat pár peněz na šest závodů v F3. Výsledky byly za očekáváním a nedokázal získat ani jeden bod.

Audi ještě pozvalo závodníka na testování s tím, že by mohl startovat v DTM, jenže ani tam se nevedlo. Talentovaný Mäki tak nedobrovolně ukončil kariéru už v roce 2010. Pro finskou automobilovou federaci působil v roli kouče a dnes má reklamní agenturu.

Jiří Košta

Recent Posts

Proton Porsche Hypercar oznamuje svou posádku pro letošní sezonu WEC

Jihoamerické duo Nico Pino a Nico Varrone se připojují k Neelu Janimu na palubě Porsche…

3 hodinami ago

Přesun do BMW byla vždy možnost, říká Kevin Magnussen

Kevin Magnussen bude v letošní sezoně závodit s BMW ve World Endurance Championship (WEC) a…

4 hodinami ago

Peugeot oznamuje posádky pro sezonu 2025 WEC

Peugeot Sport oznamuje své posádky pro sezonu 2025 ve World Endurance Championship. Složení jezdců se…

2 dny ago

Akkodis ASP oznamuje bronzové jezdce pro FIA WEC

Francouzský tým, jenž startuje ve FIA WEC, oznámil další dva piloty do svých sestav. Arnold…

2 dny ago

Překvapení! Valentino Rossi bude závodit ve FIA WEC i letos

Tým WRT oznámil jezdecké sestavy pro sezónu FIA WEC 2025. Valentino Rossi bude pokračovat.

4 dny ago

Cadillac x JOTA odhaluje livery pro letošní sezonu WEC

Cadillac Racing ve spojení s týmem Cadillac Hertz Team JOTA dnes odhalili vzhled svých dvou…

5 dny ago