Historie - formule

Mika Mäki byl na cestě do F1, Red Bull ho výpovědí donutil ukončit kariéru

Finský závodník Mika Mäki je jedním z těch, kteří nedosáhli na vyšší úrovně motorsportu, přestože potenciál rozhodně měl. Za všechno mohl Red Bull, jak pozitivně, tak negativně.


O zajímavých praktikách Red Bullu jsme už psali několikrát, příběh Fina je ale o to smutnější, jelikož patřil k nejlepším mladíkům své doby.

Mäki zahájil kariéru na motokárách, kde závodil pět let. Poté zamířil v roce 2005 do Německa, kde závodil ve formuli BMW, jenž byla ve své době proslavená. Ve vysoké konkurenci dokázal skončit celkově čtvrtý a připsat si vítězství na Norisringu. Následujícího roku byl na konci sezony druhý a získal devět pódií.

Bylo tak jasné, že si ho začně některá z juniorek všímat. Finskému rychlíkovi se ozval Red Bull. Závodník byl jedním z osmnácti vybraných jezdců, které se rozhodl Red Bull pro rok 2007 podporovat na cestě za formulí 1.

Špatné to ale vůbec nebylo. Red Bull platil Mäkimu všechno závodění a za odměnu získal pět vítězství a titul v italské formuli Renault. O rok později už závodil v F3 Euroseries, která přivedla také mnoho mladíků až do formule 1. Dost možná to ale byl začátek jeho konce, jelikož s Mücke Motorsport sice dokázal získat dvě vítězství, ale celkově skončil „až“ pátý.

Aby toho nebylo málo, tak si určitě vizitku nevylepšil ani nehodou v civilním Nissanu 350Z. Fin ztratil kontrolu nad vozem při vjezdu do tunelu a mohl být rád, že tvrdou nehodu vůbec přežil. Na chvíli přišel o řidičák, jelikož se údajně účastnil pouličního závodu.

Mäki přesto pokračoval v závodní kariéře a vyzkoušel si například i asijskou GP2 u stáje Arden. Brzo byl ale propuštěný a nahrazený Rengerem van der Zandem. Pro rok 2009 se vrátil do F3 Euroseries, kde ale skončil na stupních vítězů jen čtyřikrát s jedním vítězstvím. Na Brands Hatch ale dokázal porazit Valtteriho Bottase nebo Christiana Vietorise. Celkové šesté místo znamenalo, že Red Bull už nechtěl s Finem mít nic společného.

Poslední výkřik do tmy zaznamenal Mäki v sezoně 2010, kde se mu ještě podařilo sehnat pár peněz na šest závodů v F3. Výsledky byly za očekáváním a nedokázal získat ani jeden bod.

Audi ještě pozvalo závodníka na testování s tím, že by mohl startovat v DTM, jenže ani tam se nevedlo. Talentovaný Mäki tak nedobrovolně ukončil kariéru už v roce 2010. Pro finskou automobilovou federaci působil v roli kouče a dnes má reklamní agenturu.

Jiří Košta

Recent Posts

Exkluzivně: Felipe Drugovich a Frederik Vesti o podobnostech mezi Formulí E a Hypercarem Cadillac

Felipe Drugovich a Frederik Vesti byli minulý víkend v Berlíně v rámci Formule E. Drugovich…

1 týdnem ago

Racing Journal Speed Fest již příští víkend

Racing Journal Speed Fest na Autodromu Most už příští víkend!

2 týdny ago

Jenson Button odejde z JOTA Sport na konci sezony

Jenson Button, pilot vozu Cadillac V.Series-R pro tým JOTA Sport v FIA WEC, odejde z…

2 týdny ago

Cadillac bere 1-2 v Sao Paulu

Cadillac Hertz Team JOTA bere 1-2 v šestihodinovém závdodě v Sao Paulu. Po startu z…

2 týdny ago

Na papíře nejslibnější víkend pro Peugeot, bez svých nejsilnějších pilotů

Peugeot zažívá svůj nejsilnější víkend od svého debutu ve WEC. S konzistetními top5 výsledky v…

2 týdny ago

Alex Lynn: Nové povrchy nám sedí

Alex Lynn věří, že nové povrchy tratí pomáhají Cadillacu více než ostatním, sdělil to novinářům…

2 týdny ago