Historie - formule

Mika Mäki byl na cestě do F1, Red Bull ho výpovědí donutil ukončit kariéru

Finský závodník Mika Mäki je jedním z těch, kteří nedosáhli na vyšší úrovně motorsportu, přestože potenciál rozhodně měl. Za všechno mohl Red Bull, jak pozitivně, tak negativně.


O zajímavých praktikách Red Bullu jsme už psali několikrát, příběh Fina je ale o to smutnější, jelikož patřil k nejlepším mladíkům své doby.

Mäki zahájil kariéru na motokárách, kde závodil pět let. Poté zamířil v roce 2005 do Německa, kde závodil ve formuli BMW, jenž byla ve své době proslavená. Ve vysoké konkurenci dokázal skončit celkově čtvrtý a připsat si vítězství na Norisringu. Následujícího roku byl na konci sezony druhý a získal devět pódií.

Bylo tak jasné, že si ho začně některá z juniorek všímat. Finskému rychlíkovi se ozval Red Bull. Závodník byl jedním z osmnácti vybraných jezdců, které se rozhodl Red Bull pro rok 2007 podporovat na cestě za formulí 1.

Špatné to ale vůbec nebylo. Red Bull platil Mäkimu všechno závodění a za odměnu získal pět vítězství a titul v italské formuli Renault. O rok později už závodil v F3 Euroseries, která přivedla také mnoho mladíků až do formule 1. Dost možná to ale byl začátek jeho konce, jelikož s Mücke Motorsport sice dokázal získat dvě vítězství, ale celkově skončil „až“ pátý.

Aby toho nebylo málo, tak si určitě vizitku nevylepšil ani nehodou v civilním Nissanu 350Z. Fin ztratil kontrolu nad vozem při vjezdu do tunelu a mohl být rád, že tvrdou nehodu vůbec přežil. Na chvíli přišel o řidičák, jelikož se údajně účastnil pouličního závodu.

Mäki přesto pokračoval v závodní kariéře a vyzkoušel si například i asijskou GP2 u stáje Arden. Brzo byl ale propuštěný a nahrazený Rengerem van der Zandem. Pro rok 2009 se vrátil do F3 Euroseries, kde ale skončil na stupních vítězů jen čtyřikrát s jedním vítězstvím. Na Brands Hatch ale dokázal porazit Valtteriho Bottase nebo Christiana Vietorise. Celkové šesté místo znamenalo, že Red Bull už nechtěl s Finem mít nic společného.

Poslední výkřik do tmy zaznamenal Mäki v sezoně 2010, kde se mu ještě podařilo sehnat pár peněz na šest závodů v F3. Výsledky byly za očekáváním a nedokázal získat ani jeden bod.

Audi ještě pozvalo závodníka na testování s tím, že by mohl startovat v DTM, jenže ani tam se nevedlo. Talentovaný Mäki tak nedobrovolně ukončil kariéru už v roce 2010. Pro finskou automobilovou federaci působil v roli kouče a dnes má reklamní agenturu.

Jiří Košta

Recent Posts

Timo Glock o návratu do DTM

Timo Glock se po třech letech vrací do DTM. O svém navrátu, očekávání a novém…

4 hodinami ago

Müller a Wehrlein s Porsche Penske už ve Spa

Nico Müller a Pascal Wehrlein usednou do vozů Hypercars 963 týmu Porsche Penske už v…

6 hodinami ago

Maro Engel: nejkuženější jezdec DTM

Maro Engel vstupuje do své desáté sezony v DTM s Mercedesem. Před prvním víkendem sdělil…

20 hodinami ago

Jules Gounon o své debutové sezoně v DTM

Jules Gounon promluvil o své debutové sezoně v DTM, svých očekáváních a cílech, a mnoho…

20 hodinami ago

Thomas Jäger před sezonou DTM o změnách v šampionátu

Thomas Jäger, technický ředitel Mercedesu v DTM pro leotšní sezonu, v rozhovoru pro media popsal…

20 hodinami ago

James Barclay odchází z pozice šéfa Jaguar TCS Racing, co to znamená pro tým?

Šéf týmu Jaguar TCS Racing ve formuli E odejde ze své pozice v týmu na…

1 dnem ago