Historie - formule

Jezdci závodili v řece a Kimi skočil pro nanuk, to byla GP Malajsie 2009

Ročník 2009 se nesl v hodně netradičním trendu. Odcházející Honda byla převzatá Rossem Brawnem, který vytvořil vlastní závodní tým BrawnGP. Po vítězném doublu stáje se jezdci a týmy přesunuli do Malajsie.


Stejně jako v Austrálii, tak i v Malajsii získal pole position Jenson Button s Brawn GP. Zdálo se, že bíložlutý monopost nebude mít toho roku konkurenci.

Kubicovi se porouchalo jeho BMW a neodstartoval. Nico Rosberg s Williamsem se posunul ze čtvrtého místa na startovním roštu, aby vedl do první zatáčky, následovali Jarno Trulli a Fernando Alonso, kteří svůj systém KERS efektivně využili k posunu vpřed. Button propadl na čtvrté a McLaren Heikkiho Kovalainena skončil v polovině prvního kola mimo trať.

Po pomalém startu se Button ve třinácté zatáčce dostal před Alonsa a poté se vydal na stíhání prvních dvou. Rosberg a Trulli se zastavili pro palivo dříve než Button, který je dokázal předjet během prvních zastávek v boxech.

Přestože na trati ještě nebyla žádná voda, Kimi Räikkönen zastavil v boxech pro mokré pneumatiky ze suchých. Jeho risk se ale nevyplatil, protože v Sepangu bylo stále sucho a ztratil mnoho pozic. V průměru i přes osm vteřin na kolo.

V 19. kole začalo konečně pršet a většina jezdců zastavila v boxech pro mokré pneumatiky. V této fázi však na trati nebyla žádná stojatá voda, a tak se mokré pneumatiky začaly velmi rychle opotřebovávat.

Timo Glock použil přechodné pneumatiky, které lépe vyhovovaly podmínkám a rychle se posunul na třetí místo. Ostatní závodníci se řídili tímto příkladem a přešli také na přechodná pneumatiky, na nichž většina pole zůstala až do 31. kola. Poté se spustil mohutný monzun. Sebastian Vettel se roztočil a zůstat stát na trati. Problémy měl i například Felipe Massa, Sebastién Buemi nebo Alonso.

V důsledku přívalového deště byl závod zastaven v 33. kole. Jezdci dlouho čekali, ale déšť neustával. Räikkönen byl daleko za body, proto už se převlékl do civilu a šel si pro nanuk. Výsledky byly převzaty z klasifikace na konci 31. kola podle sportovních pravidel.

Bodované osmičce bylo uděleno po polovině původních bodů, tudíž jich vítězný Button nedostal deset, ale pět. Brit získal své druhé vítězství v sezoně. Vítězství také znamenalo, že Brawn GP se stal prvním týmem od Alfa Romeo v roce 1950, který vyhrál své první dvě Velké ceny.

Nick Heidfeld s BMW byl klasifikován na druhém místě před Timem Glockem z Toyoty. První jmenovaný byl prvním řidičem, který zaujal pódiové umístění s vozem vybaveným KERS.

Jiří Košta

Recent Posts

Manthey Ema drží po prvním testovacím dni 1-2

Oficiální testy na novou sezonu DTM byly zahájeny. Piloti se po zimní přestávce sešli na…

5 hodinami ago

Ford týmu HRT představil piloty

Závodní tým HRT Ford Performance prezentoval své dva piloty.

16 hodinami ago

Doerr Motorsport odhaluje barvy pro letošní sezónu DTM

Oba McLareny jsou připravené!

2 dny ago

Pascal Wehrlein s Porsche Penske ve třetím voze pro 24h v Le Mans

Loňský šampion Formule E, Pascal Wehrlein, doplní sestavu třetího vozu Porsche Penske pro 24h v…

1 týdnem ago

Pure Rxcing pokračuje s Malyhkinem i v GT World Challenge

Pure Rxcing postaví dvojici továrních jezdců Porsche po boku Alexe Malykhina v letošní sezóně GT…

1 týdnem ago

Audi stále uvidíme závodit s GT3: Tresor Attempto nasadí tři vozy do GT World Challenge

Tresor Attempto Racing nasazuje tři Audi R8 LMS GT3 do GT World Challenge Europe.

1 týdnem ago