Historie - formule

Jezdci závodili v řece a Kimi skočil pro nanuk, to byla GP Malajsie 2009

Ročník 2009 se nesl v hodně netradičním trendu. Odcházející Honda byla převzatá Rossem Brawnem, který vytvořil vlastní závodní tým BrawnGP. Po vítězném doublu stáje se jezdci a týmy přesunuli do Malajsie.


Stejně jako v Austrálii, tak i v Malajsii získal pole position Jenson Button s Brawn GP. Zdálo se, že bíložlutý monopost nebude mít toho roku konkurenci.

Kubicovi se porouchalo jeho BMW a neodstartoval. Nico Rosberg s Williamsem se posunul ze čtvrtého místa na startovním roštu, aby vedl do první zatáčky, následovali Jarno Trulli a Fernando Alonso, kteří svůj systém KERS efektivně využili k posunu vpřed. Button propadl na čtvrté a McLaren Heikkiho Kovalainena skončil v polovině prvního kola mimo trať.

Po pomalém startu se Button ve třinácté zatáčce dostal před Alonsa a poté se vydal na stíhání prvních dvou. Rosberg a Trulli se zastavili pro palivo dříve než Button, který je dokázal předjet během prvních zastávek v boxech.

Přestože na trati ještě nebyla žádná voda, Kimi Räikkönen zastavil v boxech pro mokré pneumatiky ze suchých. Jeho risk se ale nevyplatil, protože v Sepangu bylo stále sucho a ztratil mnoho pozic. V průměru i přes osm vteřin na kolo.

V 19. kole začalo konečně pršet a většina jezdců zastavila v boxech pro mokré pneumatiky. V této fázi však na trati nebyla žádná stojatá voda, a tak se mokré pneumatiky začaly velmi rychle opotřebovávat.

Timo Glock použil přechodné pneumatiky, které lépe vyhovovaly podmínkám a rychle se posunul na třetí místo. Ostatní závodníci se řídili tímto příkladem a přešli také na přechodná pneumatiky, na nichž většina pole zůstala až do 31. kola. Poté se spustil mohutný monzun. Sebastian Vettel se roztočil a zůstat stát na trati. Problémy měl i například Felipe Massa, Sebastién Buemi nebo Alonso.

V důsledku přívalového deště byl závod zastaven v 33. kole. Jezdci dlouho čekali, ale déšť neustával. Räikkönen byl daleko za body, proto už se převlékl do civilu a šel si pro nanuk. Výsledky byly převzaty z klasifikace na konci 31. kola podle sportovních pravidel.

Bodované osmičce bylo uděleno po polovině původních bodů, tudíž jich vítězný Button nedostal deset, ale pět. Brit získal své druhé vítězství v sezoně. Vítězství také znamenalo, že Brawn GP se stal prvním týmem od Alfa Romeo v roce 1950, který vyhrál své první dvě Velké ceny.

Nick Heidfeld s BMW byl klasifikován na druhém místě před Timem Glockem z Toyoty. První jmenovaný byl prvním řidičem, který zaujal pódiové umístění s vozem vybaveným KERS.

Jiří Košta

Recent Posts

První volné tréninky letošní sezóny DTM ve znamení Preininga a Engela

Na německém Oscherslebenu začíná tento víkend sezóna DTM. Po pátečních trénincích jsou na vrcholu vozy…

1 hodinou ago

Timo Glock o návratu do DTM

Timo Glock se po třech letech vrací do DTM. O svém navrátu, očekávání a novém…

6 hodinami ago

Müller a Wehrlein s Porsche Penske už ve Spa

Nico Müller a Pascal Wehrlein usednou do vozů Hypercars 963 týmu Porsche Penske už v…

8 hodinami ago

Maro Engel: Nejzkušenější jezdec DTM

Maro Engel vstupuje do své desáté sezony v DTM s Mercedesem. Před prvním víkendem sdělil…

22 hodinami ago

Jules Gounon o své debutové sezoně v DTM

Jules Gounon promluvil o své debutové sezoně v DTM, svých očekáváních a cílech, a mnoho…

23 hodinami ago

Thomas Jäger před sezonou DTM o změnách v šampionátu

Thomas Jäger, technický ředitel Mercedesu v DTM pro leotšní sezonu, v rozhovoru pro media popsal…

23 hodinami ago