Přestože si to asi málokdo umí představit, tak formule 1 v minulosti zahajovala sezonu už i v lednu nebo únoru. Pochopitelně se nejednalo o evropské závody, ale muselo se za moře.


V roce 1953 se Argentina stala první ze tří zemí, která v prvních dvou měsících roku uspořádala závod mistrovství světa. Popularita závodů formule 1 v jihoamerické zemi byla vysoká díky úspěchu Joseho Froilana Gonzaleze, prvního muže, který vyhrál pro Ferrari. Roli pochopitelně hrálo také jméno legendárního Juana Manuela Fangia, který vyhrál první ze svých pěti světových titulů v roce 1951.

Kromě skutečnosti, že v lednu bylo na jižní polokouli obecně příjemné počasí, neexistoval žádný jiný skutečný důvod pro pořádání inauguračních závodů v Argentině tak brzy v roce, proto se jich odjelo v brzkém termínu celkem třináct.

K velké radosti pořadatelů hrdina Fangio vyhrál čtyři z prvních pěti závodů ve své vlasti, ačkoli po jeho odchodu závod brzy zmizel

Po zániku Velké ceny Argentiny na konci roku 1960 to bylo pět let, než se světový šampionát znovu začal již v lednu. Tentokrát ovšem Jižní Afrika. V letech 1962 a 1963 se na jihoafrickém okruhu koncem prosince závěrečný závod sezony. Pokud se to ale podle dnešních standardů jeví jako nekonvenční, tak v roce 1965 se ještě přitvrdilo, jelikož start byl 1. ledna!

To znamenalo, že poté, co 25. října získal světový titul v Mexiku v roce 1964 John Surtees, zahájil obhajobu své mistrovské koruny v Jižní Africe jen o 67 dní později.

Týmy a jezdci si v lednu ještě dvakrát užili slunce a intenzivní teplo Jižní Afriky v letech 1967 a 1968, než logistické důvody donutily pořadatele přesun závodů na březen. Závod se konal znovu v lednu 1982 (po válce FISA-FOCA to znamenalo, že únorový závod z roku 1981 nebyl uznán), ale další sezonu už to v takovém termínu nebylo. Celkově se tak oficiálně v Jižní Africe startovalo v lednu čtyřikrát.

Tím ovšem nekončíme. O slovo se přihlásila i Brazílie, která v posledních letech sezonu spíše uzavírá. Dřív tomu ale bylo jinak.

V letech 1973-75 a v letech 1977-80 byla země hostitelem lednových závodů. A stejně jako si jejich blízcí sousedé z Argentiny užili domácí vítězství Fangia v padesátých letech, brazilští jezdci Emerson Fittipaldi a Carlos Pace také dokázali přispět ke karnevalové atmosféře v rozpáleném Sao Paulu vítězstvím v prvních třech závodech.

Závody rané sezony v Jižní Americe však nemohly vydržet, požadavky na rozšiřující se harmonogram a potřeba výroby nových monopostů znamenaly, že od roku 1981 byly tyto dva závody přesunuty na březen.

Brazílie si v kalendáři ponechala své počáteční období až do roku 2004. Lednových závodů se odjelo celkově šest. Od té doby zůstal na konci roku a v ostrém kontrastu se svými počátky na počátku sedmdesátých let se stal významným místem pro rozhodování o mistrovském titulu.

Jiří Košta

Recent Posts

Exkluzivně: Felipe Drugovich a Frederik Vesti o podobnostech mezi Formulí E a Hypercarem Cadillac

Felipe Drugovich a Frederik Vesti byli minulý víkend v Berlíně v rámci Formule E. Drugovich…

1 týdnem ago

Racing Journal Speed Fest již příští víkend

Racing Journal Speed Fest na Autodromu Most už příští víkend!

1 týdnem ago

Jenson Button odejde z JOTA Sport na konci sezony

Jenson Button, pilot vozu Cadillac V.Series-R pro tým JOTA Sport v FIA WEC, odejde z…

2 týdny ago

Cadillac bere 1-2 v Sao Paulu

Cadillac Hertz Team JOTA bere 1-2 v šestihodinovém závdodě v Sao Paulu. Po startu z…

2 týdny ago

Na papíře nejslibnější víkend pro Peugeot, bez svých nejsilnějších pilotů

Peugeot zažívá svůj nejsilnější víkend od svého debutu ve WEC. S konzistetními top5 výsledky v…

2 týdny ago

Alex Lynn: Nové povrchy nám sedí

Alex Lynn věří, že nové povrchy tratí pomáhají Cadillacu více než ostatním, sdělil to novinářům…

2 týdny ago