Historie - formule

Formule 1 v Polsku? Ecclestone souhlasil, vláda nikoliv

Dost možná už jste slyšeli o okruhu Tor Poznaň, který se nachází v Polsku. Koná se zde několik závodů ročně a pro naše hraniční sousedy je to jediný okruh, který má licenci na pořádání závodů formule 1. Není to jen náhodou, protože se o startu šampionátu dlouho jednalo.


Na trati v Poznani se nikdy nekonal závod F1, ale monoposty a závodníci ze šampionátu navštívili okruh mnohokrát. Okruh byl budován v letech 1975 až 1977 poté, co bylo přijato rozhodnutí převést pozemek na okraji letiště Ławica (jedno z nejstarších polských letišť) pro závodní účely. Tento krok byl podnětem automobilového klubu ve Velkopolsku a společnosti FSR „Polmo“, výrobce automobilů, dodávek a terénních vozidel Tarpon, která měla poblíž továrnu.

Mieczyslaw Bilinski dostal za úkol přijít s designem a mimo jiné dostal radu od Bernieho Ecclestona. Okruh se oficiálně otevřel 1. prosince 1977 a od té doby je stálým doplňkem polské závodní scény. V říjnu 1980 se v jihovýchodní části trati otevřel motokárový okruh. Poměrně neobvykle to ale zahrnuje část závodního okruhu, což znamená, že tyto dvě části okruhu nemohou závodit současně.

V červnu 1979 dovezl Kanaďan Walter Wolf, majitel týmu Walter Wolf Racing, do Poznaně monopost Wolf WRC5. Jody Scheckter s ním v sezoně 1977 dokázal zvítězit ve Velké ceně Monaka, tudíž rozhodně kvalitní technika.

V Polsku ale usedl do kokpitu Andrzej Jaroszewicz a jeho jízdu sledoval sám velký Bernie Ecclestone, jenž hodnotil naděje na uspořádání závodu formule 1 v této zemi. Mr. E chtěl zkrátka dostat šampionát do východního bloku, proto se řešilo i Maďarsko nebo Česká republika.

Přestože se Ecclestonovi líbila trať i podmínky pro start, místní polské orgány neposkytly souhlas. Formule 1 se proto přesunula na maďarský okruh Hungaroring.

Později okruh navštívil soukromě i Jackie Stewart, který ale prezentoval pouze Ford Mondeo. Fanoušci poté čekali téměř 15 let, než uvidí další hvězdu formule 1. Na okruh ale dorazil samotný Michael Schumacher. Na okruhu v Poznani doprovázel šampiona testovací jezdec Ferrari Marc Gené. Španěl absolvoval několik kol v rudém monopostu Ferrari a vytvořil neoficiální rekord v okruhu s hodnotou 1:14,0. Schumacher se do kokpitu neposadil, ale v civilním Ferrari F430 svezl vybrané hosty, navíc s vozem na českých SPZ. Na trati se v roce 2010 ukázal i domácí Robert Kubica s Renaultem.

Jiří Košta

Recent Posts

Nicki Thiim se vrací na Norisring, kde vyhrál loni svůj první závod DTM

Norimberské ulice tvoří první červencový víkend kulisy pro DTM: Norisring je na programu tento víkend.…

3 dny ago

Mercedes odjíždí z 24h Spa s hořkým pocitem

77. ročník závodu CrowdStrike 24 Hours of Spa opět dostál své pověsti nejtěžšího závodu GT3…

3 dny ago

Jordan Pepper: 24h Spa byl cíl, který jsme si vytyčili v kalendáři

Lamborghini dosáhlo nového milníku ve své závodní historii, poprvé totiž zvítězilo v celkovém hodnocení 24hodiovém…

5 dny ago

Lamborghini vítězí poprvé ve 24h Spa

Nečekaným vítězem letošní belgické čtyřiadvacetihodinovky se stalo Lamborghini #63 týmu GRT - Grasser v posádce…

5 dny ago

F1: The Movie; Brad Pitt jako nejsilnější pilot F1 a nepovedená reprezentace žen

F1: The Movie, dlouho očekávaný film o formuli 1 s Bradem Pittem v hlavní roli,…

1 týdnem ago

Blog: Proč Ferrari dominuje?

Ferrari Hypercar dominuje letošnímu ročníku FIA WEC. Z dosavadních čtyř závodů vyhrál ikonický italský konstruktér…

2 týdny ago