Historie - formule

Formule 1 v Polsku? Ecclestone souhlasil, vláda nikoliv

Dost možná už jste slyšeli o okruhu Tor Poznaň, který se nachází v Polsku. Koná se zde několik závodů ročně a pro naše hraniční sousedy je to jediný okruh, který má licenci na pořádání závodů formule 1. Není to jen náhodou, protože se o startu šampionátu dlouho jednalo.


Na trati v Poznani se nikdy nekonal závod F1, ale monoposty a závodníci ze šampionátu navštívili okruh mnohokrát. Okruh byl budován v letech 1975 až 1977 poté, co bylo přijato rozhodnutí převést pozemek na okraji letiště Ławica (jedno z nejstarších polských letišť) pro závodní účely. Tento krok byl podnětem automobilového klubu ve Velkopolsku a společnosti FSR „Polmo“, výrobce automobilů, dodávek a terénních vozidel Tarpon, která měla poblíž továrnu.

Mieczyslaw Bilinski dostal za úkol přijít s designem a mimo jiné dostal radu od Bernieho Ecclestona. Okruh se oficiálně otevřel 1. prosince 1977 a od té doby je stálým doplňkem polské závodní scény. V říjnu 1980 se v jihovýchodní části trati otevřel motokárový okruh. Poměrně neobvykle to ale zahrnuje část závodního okruhu, což znamená, že tyto dvě části okruhu nemohou závodit současně.

V červnu 1979 dovezl Kanaďan Walter Wolf, majitel týmu Walter Wolf Racing, do Poznaně monopost Wolf WRC5. Jody Scheckter s ním v sezoně 1977 dokázal zvítězit ve Velké ceně Monaka, tudíž rozhodně kvalitní technika.

V Polsku ale usedl do kokpitu Andrzej Jaroszewicz a jeho jízdu sledoval sám velký Bernie Ecclestone, jenž hodnotil naděje na uspořádání závodu formule 1 v této zemi. Mr. E chtěl zkrátka dostat šampionát do východního bloku, proto se řešilo i Maďarsko nebo Česká republika.

Přestože se Ecclestonovi líbila trať i podmínky pro start, místní polské orgány neposkytly souhlas. Formule 1 se proto přesunula na maďarský okruh Hungaroring.

Později okruh navštívil soukromě i Jackie Stewart, který ale prezentoval pouze Ford Mondeo. Fanoušci poté čekali téměř 15 let, než uvidí další hvězdu formule 1. Na okruh ale dorazil samotný Michael Schumacher. Na okruhu v Poznani doprovázel šampiona testovací jezdec Ferrari Marc Gené. Španěl absolvoval několik kol v rudém monopostu Ferrari a vytvořil neoficiální rekord v okruhu s hodnotou 1:14,0. Schumacher se do kokpitu neposadil, ale v civilním Ferrari F430 svezl vybrané hosty, navíc s vozem na českých SPZ. Na trati se v roce 2010 ukázal i domácí Robert Kubica s Renaultem.

Jiří Košta

Recent Posts

Iron Dames oznamují partnerství s Porsche ve WEC

Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…

11 hodinami ago

Mercedes vstupuje do WEC s Iron Lynx

Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…

2 dny ago

Divoké Macau vyhrál Maro Engel

Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…

4 dny ago

JOTA Sport by Cadillac odhaluje jezdecké posádky pro příští sezonu WEC

Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…

1 týdnem ago

Lamborghini zvažuje kompletní odchod z WEC

Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…

1 týdnem ago

Pro Lotterera má letošní titul ve FIA WEC daleko větší hodnotu – dřív nebyla konkurence

Trojnásobný vítěz závodu 24 hodin Le Mans Andre Lotterer věří, že letošní zisk titulu mistra…

1 týdnem ago