Historie - formule

Emerson Fittipaldi po F1 přešel do CART, málem zde zemřel

Přestože je jméno Emerson Fittipaldi pro fanoušky spojené především s formulí 1, tak brazilský závodník působil mnoho let v sérii CART (dnešní IndyCar). V roce 1989 dokonce získal celkové prvenství.


Poté, co opustil F1 v roce 1980, si Fittipaldi vzal na čtyři roky oddech od závodů a vrátil se o čtyři roky později sérii v CART.

Osmatřicetiletý závodník strávil svoji první sezonu aklimatizací, když jezdil pro dva týmy, než se připojil k týmu Patrick Racing jako náhradník. Se stájí pak byl následujících pět let.

V roce 1989 dosáhl pěti vítězství a skončil v první pětce v každém závodě, který dokončil, což mu pomohlo k zisku titulu CART. Mezi jeho vítězstvími byl také dominantní výkon v Indianapolis 500, kde vedl 158 z 200 kol a zvítězil o dvě kola, ale až po dramatickém duelu s Al Unserem Jr. v závěrečných kolech závodu. Při souboji kolo na kolo před cílem závodu se Unserovo auto se vymklo kontrole, a tak narazilo do zdi. Fittipaldi dokázal incident ustát a dovézt formuli do cíle na první příčce.

Roger Penske najal Fittipaldiho do svého závodního týmu v roce 1990 a nadále patřil k nejlepším jezdcům. V roce 1993 pak přidal další vítězství ve „staré cihelně“.

Zajímavostí je, že porušil tradici vítězného jezdce v Indianapolisu, když vypil slavnostní láhev pomerančového džusu namísto tradiční lahve mléka. Byl teprve druhým závodníkem, který v Indianapolis nepil mléko, protože tradice byla založena v roce 1936 (a pevně držena od roku 1956). Fittipaldi vlastnil ve své rodné Brazílii několik pomerančových hájů a chtěl propagovat citrusový průmysl. Reakce fanoušků byla na přerušení tradice negativní. V důsledku pití šťávy musel závodník z peněženky vytáhnout 5000 dolarů a omluvit se Americké mlékárenské asociaci.

Konzistentní sezona 1994 opět přinesla Fittipaldimu druhé místo v šampionátu a jediné vítězství ve Phoenixu. Roger Penske využil mezeru v předpisech a společně s Ilmorem a Mercedesem postavil motor s jednou vačkou tažného zařízení právě pro Indianapolis.

Tento ročník Indy 500 však neměl být Emersonovým rokem, protože v 18. kole narazil do zdi, zatímco jeho týmový kolega Al Unser Jr získal zasloužené vítězství Indy 500. Ve věku 48 let Emerson zaznamenal své poslední vítězství v roce 1995, když dovezl Penskeho formuli jako první v Nazaretu. Zbytek sezony se ale už poměrně dost trápil.

Následující rok 1996 se ukázal jako poslední. Fittipaldi byl degradován na týmovou dvojku u Penskeho ve spolupráci s Carlem Hoganem, ale celý rok bojoval. Trochu rychlosti ještě ukázal na oválech Nazaretu a Milwaukee, kde byl druhý na startovním roštu a skončil čtvrtý v obou závodech.

Druhý michiganský závod roku skončil pro Brazilce slzami, když se srazil s nováčkem Gregem Moorem. Jezdci se v prvním kole dotkli kol v 1. zatáčce. Fittipaldi roztočil své auto a to šlo pozadu prudce do zdi. Telemetrie zaznamenala dopad 100G. Fittipaldi měl rozdrcené obratle a částečně poškozené plíce, přičemž byl přepraven do nemocnice. Chirurgie odhalila, že měl obrovské štěstí, protože byl jen jeden milimetr od poškození páteře a rizika paralýzy. O týden později bylo rozhodnuto.

„Už nebudu závodit, protože si myslím, že jsem minulý víkend dostal dobrou zprávu, že bych měl přestat…a věřím, že se věci v životě dějí z nějakého důvodu. Myslím, že nehoda byla znamením k zastavení.

Neexistuje způsob, jak bych přežil velkou nehodu, kterou jsem měl v Michiganu, kdyby to bylo o pět nebo šest let dříve,“ řekl závodník.

Jiří Košta

Recent Posts

Peugeot oznamuje posádky pro sezonu 2025 WEC

Peugeot Sport oznamuje své posádky pro sezonu 2025 ve World Endurance Championship. Složení jezdců se…

2 dny ago

Akkodis ASP oznamuje bronzové jezdce pro FIA WEC

Francouzský tým, jenž startuje ve FIA WEC, oznámil další dva piloty do svých sestav. Arnold…

2 dny ago

Překvapení! Valentino Rossi bude závodit ve FIA WEC i letos

Tým WRT oznámil jezdecké sestavy pro sezónu FIA WEC 2025. Valentino Rossi bude pokračovat.

4 dny ago

Cadillac x JOTA odhaluje livery pro letošní sezonu WEC

Cadillac Racing ve spojení s týmem Cadillac Hertz Team JOTA dnes odhalili vzhled svých dvou…

5 dny ago

Směřuje Nicki Thiim do LMH Astonu Martin? Pilot překvapil svou odpovědí

Nicki Thiim je továrním jezdcem Aston Martin již deset let, přestože program GT britské značky…

5 dny ago

Ugo de Wilde se stává továrním pilotem BMW

Sestava továrních jezdců BMW M Motorsport dostává další posílení pro sezonu 2025. 22letý Belgičan, Ugo…

1 týdnem ago