Historie - formule

Šampion motocyklů Giacomo Agostini kdysi vyzkoušel i závody formule 1

Úspěšné cesty ze závodů na jedné stopě do formule 1 jsou určitě známé. Jmenovat můžeme například Johna Surteese nebo Mika Hailwooda, kteří se v královně motorsportu pohybovali několik let. Ale je zde ještě další, který si také vyzkoušel formulový monopost v závodě.


V září roku 1979 stál legendární závodník motocyklů Giacomo Agostini na startovním roštu s Nikim Laudou, Gillesem Villeneuvem, Keke Rosbergem a tehdy čerstvým šampiónem F1 Jodym Scheckterem v největším závodě své čtyřkolové kariéry.

Událost mimo šampionát, která se brzy připojila k plnému kalendáři F1, se ukázala být záludnou záležitostí, protože Agostini dokončil na nenápadném desátém místě s Williamsem FW06, se kterým Alan Jones před rokem zahájil své úspěšné partnerství s Frankem Williamsem.

Skutečnost, že Agostiniho rekord v titulech nejvyšší motocyklové třídy ještě nebyl překonán ani po 45 letech, ukazuje, že je jednou z vybraných skupin opravdových žijících legend v motoristickém sportu, a jako uznání toho byl jedním z prvních jezdců, kteří byli uvedeni do síně slávy MotoGP.

Na konci sezony 1979 si ale užíval Agostini závody šampionátu formule Aurora na britském okruhu Mallory Park, nikoliv například v Monte Carlu nebo na Monze. Aurora byla v podstatě britským šampionátem formule 1, ale nemistrovská.

Před Aurorou měl Agostini za sebou jen několik evropských závodů F2 s monopostem Chevronu, B42-BMW. Když na začátku roku 1979 koupil Williams FW06 s pomocí svých kontaktů od Marlbora, zajistilo to vzhled, který na první pohled připomínal monoposty McLarenu pro formuli 1.

Později byl ale povolaný přímo Berniem Ecclestone, aby závodil v nemistrovském závodě na Imole. V součtu patnácti vozů startoval Agostini desátý a sdílel tak pátou řadu. Na čele se ale držel Niki Lauda s Brabhamem.

Přesto se ale Agostini ve vyrovnaném poli dokázal držet a dokončil na své startovní desáté pozici. Následujícího roku dokonce dokázal získat čtyřikrát umístění na stupních vítězů. Aurora ale začala umírat a nezajímala sponzory, ani závodníky. Italský závodník tak postupně ukončil své působení na čtyřech kolech a automobilovou kariéru.

Jiří Košta

Recent Posts

Wayne Taylor Racing odhaluje speciální barvy pro 24H Le Mans

Cadillac vítá značku Mobil 1 jako svého hlavního sponzora vozu Cadillac Wayne Taylor Racing V-Series.R…

3 dny ago

GT4 European Series má za sebou závody na Zandvoortu

Evropský šampionát má za sebou druhý závodní víkend letošní sezony. V prvním závodě se podruhé…

3 dny ago

DTM míří do Česka! Fanoušci mohou sledovat nedělní závody na SPORTY TV

Od nedělního závodu na Lausitzringu (25. května 2025) mohou čeští fanoušci konečně vidět a slyšet…

3 dny ago

Tým WRT si nejrychlejší zastávkou v boxech zajistil vítězství ve 2. závodě v Zandvoortu

Tým WRT dosáhl ve druhém závodě v Zandvoortu pozoruhodného vítězství, když skvělá zastávka v boxech…

4 dny ago

Niederhauser a Müller zajistili týmu Rutronik Racing Porsche vítězství na Zandvoortu

Dvojice Rutronik Racing Patric Niederhauser a Sven Müller zahájila svůj boj o titul ve Sprint…

5 dny ago

Kompletní startovní listina pro 24h Le Mans odhalena

Již příští měsíc se pojede největší vytrvalostní závod na světě: ikonický 24hodinový závod na francouzském…

1 týdnem ago