Historie - formule

Šampion motocyklů Giacomo Agostini kdysi vyzkoušel i závody formule 1

Úspěšné cesty ze závodů na jedné stopě do formule 1 jsou určitě známé. Jmenovat můžeme například Johna Surteese nebo Mika Hailwooda, kteří se v královně motorsportu pohybovali několik let. Ale je zde ještě další, který si také vyzkoušel formulový monopost v závodě.


V září roku 1979 stál legendární závodník motocyklů Giacomo Agostini na startovním roštu s Nikim Laudou, Gillesem Villeneuvem, Keke Rosbergem a tehdy čerstvým šampiónem F1 Jodym Scheckterem v největším závodě své čtyřkolové kariéry.

Událost mimo šampionát, která se brzy připojila k plnému kalendáři F1, se ukázala být záludnou záležitostí, protože Agostini dokončil na nenápadném desátém místě s Williamsem FW06, se kterým Alan Jones před rokem zahájil své úspěšné partnerství s Frankem Williamsem.

Skutečnost, že Agostiniho rekord v titulech nejvyšší motocyklové třídy ještě nebyl překonán ani po 45 letech, ukazuje, že je jednou z vybraných skupin opravdových žijících legend v motoristickém sportu, a jako uznání toho byl jedním z prvních jezdců, kteří byli uvedeni do síně slávy MotoGP.

Na konci sezony 1979 si ale užíval Agostini závody šampionátu formule Aurora na britském okruhu Mallory Park, nikoliv například v Monte Carlu nebo na Monze. Aurora byla v podstatě britským šampionátem formule 1, ale nemistrovská.

Před Aurorou měl Agostini za sebou jen několik evropských závodů F2 s monopostem Chevronu, B42-BMW. Když na začátku roku 1979 koupil Williams FW06 s pomocí svých kontaktů od Marlbora, zajistilo to vzhled, který na první pohled připomínal monoposty McLarenu pro formuli 1.

Později byl ale povolaný přímo Berniem Ecclestone, aby závodil v nemistrovském závodě na Imole. V součtu patnácti vozů startoval Agostini desátý a sdílel tak pátou řadu. Na čele se ale držel Niki Lauda s Brabhamem.

Přesto se ale Agostini ve vyrovnaném poli dokázal držet a dokončil na své startovní desáté pozici. Následujícího roku dokonce dokázal získat čtyřikrát umístění na stupních vítězů. Aurora ale začala umírat a nezajímala sponzory, ani závodníky. Italský závodník tak postupně ukončil své působení na čtyřech kolech a automobilovou kariéru.

Jiří Košta

Recent Posts

Je tu nová sezona DTM! Na scénu přichází také Glock a Gounon

Šampionát DTM se vrací na závodní okruhy. Devět prémiových výrobců a mezinárodní pole s 24…

1 dnem ago

Valentino Rossi na póidu v domácím závodě na Imole

Vůz #46, tedy i Valentino Rossi, zísiává druhé kategorii LMGT3 na italské Imole. Závod vyhrálo…

3 dny ago

Ferrari vítězí na Imole, BMW a Alpine doplňuje podium

Ferrari #51 vítězí v domácím závodě na Imole po startu z pole position. BMW #15…

3 dny ago

Valentino Rossi: „S Goodyearem trpíme, rád bych pokračoval s BMW“

Před závodním víkendem FIA WEC na italské Imole hovořil Valentino Rossi s domácími novináři o…

3 dny ago

Antonio Giovinazzi ve Ferrari #51 bere druhou pole position v řadě

Antonio Giovinazzi získává pole position na domácí půdě pro šestihodinový závod v Imole. Pro pilota…

4 dny ago

Paul Ricard znamená návrat na pódium pro Gabrielu Jílkovou v GT4 European Series

Gabriela Jílková má za sebou první závodní víkend letošní sezony. Česká pilotka si odváží z…

7 dny ago