Historie - formule

Šampion motocyklů Giacomo Agostini kdysi vyzkoušel i závody formule 1

Úspěšné cesty ze závodů na jedné stopě do formule 1 jsou určitě známé. Jmenovat můžeme například Johna Surteese nebo Mika Hailwooda, kteří se v královně motorsportu pohybovali několik let. Ale je zde ještě další, který si také vyzkoušel formulový monopost v závodě.


V září roku 1979 stál legendární závodník motocyklů Giacomo Agostini na startovním roštu s Nikim Laudou, Gillesem Villeneuvem, Keke Rosbergem a tehdy čerstvým šampiónem F1 Jodym Scheckterem v největším závodě své čtyřkolové kariéry.

Událost mimo šampionát, která se brzy připojila k plnému kalendáři F1, se ukázala být záludnou záležitostí, protože Agostini dokončil na nenápadném desátém místě s Williamsem FW06, se kterým Alan Jones před rokem zahájil své úspěšné partnerství s Frankem Williamsem.

Skutečnost, že Agostiniho rekord v titulech nejvyšší motocyklové třídy ještě nebyl překonán ani po 45 letech, ukazuje, že je jednou z vybraných skupin opravdových žijících legend v motoristickém sportu, a jako uznání toho byl jedním z prvních jezdců, kteří byli uvedeni do síně slávy MotoGP.

Na konci sezony 1979 si ale užíval Agostini závody šampionátu formule Aurora na britském okruhu Mallory Park, nikoliv například v Monte Carlu nebo na Monze. Aurora byla v podstatě britským šampionátem formule 1, ale nemistrovská.

Před Aurorou měl Agostini za sebou jen několik evropských závodů F2 s monopostem Chevronu, B42-BMW. Když na začátku roku 1979 koupil Williams FW06 s pomocí svých kontaktů od Marlbora, zajistilo to vzhled, který na první pohled připomínal monoposty McLarenu pro formuli 1.

Později byl ale povolaný přímo Berniem Ecclestone, aby závodil v nemistrovském závodě na Imole. V součtu patnácti vozů startoval Agostini desátý a sdílel tak pátou řadu. Na čele se ale držel Niki Lauda s Brabhamem.

Přesto se ale Agostini ve vyrovnaném poli dokázal držet a dokončil na své startovní desáté pozici. Následujícího roku dokonce dokázal získat čtyřikrát umístění na stupních vítězů. Aurora ale začala umírat a nezajímala sponzory, ani závodníky. Italský závodník tak postupně ukončil své působení na čtyřech kolech a automobilovou kariéru.

Jiří Košta

Recent Posts

Nicki Thiim se vrací na Norisring, kde vyhrál loni svůj první závod DTM

Norimberské ulice tvoří první červencový víkend kulisy pro DTM: Norisring je na programu tento víkend.…

3 dny ago

Mercedes odjíždí z 24h Spa s hořkým pocitem

77. ročník závodu CrowdStrike 24 Hours of Spa opět dostál své pověsti nejtěžšího závodu GT3…

4 dny ago

Jordan Pepper: 24h Spa byl cíl, který jsme si vytyčili v kalendáři

Lamborghini dosáhlo nového milníku ve své závodní historii, poprvé totiž zvítězilo v celkovém hodnocení 24hodiovém…

5 dny ago

Lamborghini vítězí poprvé ve 24h Spa

Nečekaným vítězem letošní belgické čtyřiadvacetihodinovky se stalo Lamborghini #63 týmu GRT - Grasser v posádce…

5 dny ago

F1: The Movie; Brad Pitt jako nejsilnější pilot F1 a nepovedená reprezentace žen

F1: The Movie, dlouho očekávaný film o formuli 1 s Bradem Pittem v hlavní roli,…

1 týdnem ago

Blog: Proč Ferrari dominuje?

Ferrari Hypercar dominuje letošnímu ročníku FIA WEC. Z dosavadních čtyř závodů vyhrál ikonický italský konstruktér…

2 týdny ago