Historie - formule

Philippe Streiff měl slibnou kariéru, nehoda během testování ho paralyzovala

Philippe Streiff nepatří k nejznámnějším pilotům formule 1, přesto startoval během svých pětapadesáti závodů u čtyřech týmů. Kariéra se vyvíjela dobře, ale těžká nehoda vše překazila.


Francouzský závodník vyzkoušel většinu tehdejších juniorek. Usedl do kokpitu monopostů formule 2 nebo formule 3000. Přestože se mu nepodařilo získat nikdy žádný titul, tak v závodech vítězství získával.

Dobré výsledky mu umožnily odjet poslední závod sezony 1984 pro Renault. Třetí žlutý monopost ale musel ze závodu odstoupit pro poruchu převodovky.

O rok později se objevil dokonce napříč dvěma týmy, přičemž během posledního závodu v Austrálii dokázal s Ligierem získat třetí pozici.

Následující dvě sezony závodil pro Tyrrell, který ale už měl nejlepší roky za sebou. V roce 1986 získal alespoň jedno páté místo a celkově tři body. Následující sezonu si připsal také jen pár bodů.

Přišel přestup k AGS, kde ale udělal osudovou chybu. Monopost zkrátka nefungoval a měl věčně technické problémy. Přesto prokazoval Streiff dobré výkony a určitě mohl ještě něco předvést. Posledním a pětapadesátým startem mu byla Velká cena Austrálie 1988, i když to tehdy nikdo nečekal.

Bohužel předsezonní testování v roce 1989 rozhodlo o jeho osudu. Velká nehoda, za kterou mohla prasklá část zavěšení si vybrala svou daň. Závodník zůstal paralyzovaný a na kolečkovém křesle. Údajně mu nebylo dopřáno takové péče, jakou by potřeboval, což bylo údajně důvodem toho, proč všechno dopadlo tak špatně. Pilot helikoptéry, který převážel Streiffa nevěděl, kde se nachází nejbližší nemocnice, přestože v místě žil. Situaci ani nepomohlo dlouhé vyčkávání mechaniků AGS, kteří tvrdili, že jejich jezdec může hýbat všemi končetinami.

„Pamatuji si, jak jsem vyjížděl z boxů a poté byla tma a ticho. Incident se stal v pravé rychlé zatáčce těsně před vrácákem na zadní rovinku. Není zde žádný záznam z incidentu, jenom to poté, ale byl jsem několikrát v kotrmelcích.

Všechno se oddělilo, motor, převodovka i kola. Samotná konstrukce nad hlavou se také oddělila. Monopost byl totálně zničený a já skončil v pletivu,“ řekl po letech závodník.

Streiff ale neztratil lásku k závodění, jelikož v roce 1994 chtěl odkoupit tým, pro který závodil dříve – Ligier. Všechno vypadalo dobře, jelikož měla stáj mít motory Renault a tím by vznikl juniorský tým Williamsu. To se ale bohužel nesplnilo.

Jiří Košta

Recent Posts

Timo Glock počítá s dlouhodobým závoděním v DTM

Zůstane Timo Glock v roce 2026 u týmu McLaren Dörr Motorsport v DTM? Bývalý jezdec…

5 hodin ago

Genesis GMR-001 má za sebou shakedown, vůz je připraven pro příští sezonu WEC

Genesis má za sebou úspěšný shakedown nového Hypercaru GMR-001. Přesné místo konání tohoto shakedownu není…

1 týdnem ago

Rastovo jubilejní vítězství a šance na čtvrtý titul v DTM

Druhé vítězství sezóny, 30. vítězství v kariéře DTM: René Rast zažil fantastickou neděli během pátého…

1 týdnem ago

René Rast získal další nedělní vítězství v DTM

Trojnásobný šampion DTM René Rast si zajistil další vítězství v rámci německého šampionátu.

1 týdnem ago

Aitken vyhrává na Nurburgringu po startu z pole position

Šampionát DTM se přesouvá do druhé poloviny letošní sezóny, přičemž Jack Aitken dominoval sobotnímu závodu…

2 týdny ago

Nick Cassidy podepisuje se Stellantis, pojede za Peugeot ve WEC

Nick Cassidy, bývalý pilot DTM a současný vícemistr Formule E, spolu s Peugeotem, silně naznačil…

2 týdny ago