Historie - formule

Philippe Streiff měl slibnou kariéru, nehoda během testování ho paralyzovala

Philippe Streiff nepatří k nejznámnějším pilotům formule 1, přesto startoval během svých pětapadesáti závodů u čtyřech týmů. Kariéra se vyvíjela dobře, ale těžká nehoda vše překazila.


Francouzský závodník vyzkoušel většinu tehdejších juniorek. Usedl do kokpitu monopostů formule 2 nebo formule 3000. Přestože se mu nepodařilo získat nikdy žádný titul, tak v závodech vítězství získával.

Dobré výsledky mu umožnily odjet poslední závod sezony 1984 pro Renault. Třetí žlutý monopost ale musel ze závodu odstoupit pro poruchu převodovky.

O rok později se objevil dokonce napříč dvěma týmy, přičemž během posledního závodu v Austrálii dokázal s Ligierem získat třetí pozici.

Následující dvě sezony závodil pro Tyrrell, který ale už měl nejlepší roky za sebou. V roce 1986 získal alespoň jedno páté místo a celkově tři body. Následující sezonu si připsal také jen pár bodů.

Přišel přestup k AGS, kde ale udělal osudovou chybu. Monopost zkrátka nefungoval a měl věčně technické problémy. Přesto prokazoval Streiff dobré výkony a určitě mohl ještě něco předvést. Posledním a pětapadesátým startem mu byla Velká cena Austrálie 1988, i když to tehdy nikdo nečekal.

Bohužel předsezonní testování v roce 1989 rozhodlo o jeho osudu. Velká nehoda, za kterou mohla prasklá část zavěšení si vybrala svou daň. Závodník zůstal paralyzovaný a na kolečkovém křesle. Údajně mu nebylo dopřáno takové péče, jakou by potřeboval, což bylo údajně důvodem toho, proč všechno dopadlo tak špatně. Pilot helikoptéry, který převážel Streiffa nevěděl, kde se nachází nejbližší nemocnice, přestože v místě žil. Situaci ani nepomohlo dlouhé vyčkávání mechaniků AGS, kteří tvrdili, že jejich jezdec může hýbat všemi končetinami.

„Pamatuji si, jak jsem vyjížděl z boxů a poté byla tma a ticho. Incident se stal v pravé rychlé zatáčce těsně před vrácákem na zadní rovinku. Není zde žádný záznam z incidentu, jenom to poté, ale byl jsem několikrát v kotrmelcích.

Všechno se oddělilo, motor, převodovka i kola. Samotná konstrukce nad hlavou se také oddělila. Monopost byl totálně zničený a já skončil v pletivu,“ řekl po letech závodník.

Streiff ale neztratil lásku k závodění, jelikož v roce 1994 chtěl odkoupit tým, pro který závodil dříve – Ligier. Všechno vypadalo dobře, jelikož měla stáj mít motory Renault a tím by vznikl juniorský tým Williamsu. To se ale bohužel nesplnilo.

Jiří Košta

Recent Posts

Exkluzivně: Felipe Drugovich a Frederik Vesti o podobnostech mezi Formulí E a Hypercarem Cadillac

Felipe Drugovich a Frederik Vesti byli minulý víkend v Berlíně v rámci Formule E. Drugovich…

1 týdnem ago

Racing Journal Speed Fest již příští víkend

Racing Journal Speed Fest na Autodromu Most už příští víkend!

2 týdny ago

Jenson Button odejde z JOTA Sport na konci sezony

Jenson Button, pilot vozu Cadillac V.Series-R pro tým JOTA Sport v FIA WEC, odejde z…

2 týdny ago

Cadillac bere 1-2 v Sao Paulu

Cadillac Hertz Team JOTA bere 1-2 v šestihodinovém závdodě v Sao Paulu. Po startu z…

2 týdny ago

Na papíře nejslibnější víkend pro Peugeot, bez svých nejsilnějších pilotů

Peugeot zažívá svůj nejsilnější víkend od svého debutu ve WEC. S konzistetními top5 výsledky v…

2 týdny ago

Alex Lynn: Nové povrchy nám sedí

Alex Lynn věří, že nové povrchy tratí pomáhají Cadillacu více než ostatním, sdělil to novinářům…

2 týdny ago