Historie - formule

Philippe Streiff měl slibnou kariéru, nehoda během testování ho paralyzovala

Philippe Streiff nepatří k nejznámnějším pilotům formule 1, přesto startoval během svých pětapadesáti závodů u čtyřech týmů. Kariéra se vyvíjela dobře, ale těžká nehoda vše překazila.


Francouzský závodník vyzkoušel většinu tehdejších juniorek. Usedl do kokpitu monopostů formule 2 nebo formule 3000. Přestože se mu nepodařilo získat nikdy žádný titul, tak v závodech vítězství získával.

Dobré výsledky mu umožnily odjet poslední závod sezony 1984 pro Renault. Třetí žlutý monopost ale musel ze závodu odstoupit pro poruchu převodovky.

O rok později se objevil dokonce napříč dvěma týmy, přičemž během posledního závodu v Austrálii dokázal s Ligierem získat třetí pozici.

Následující dvě sezony závodil pro Tyrrell, který ale už měl nejlepší roky za sebou. V roce 1986 získal alespoň jedno páté místo a celkově tři body. Následující sezonu si připsal také jen pár bodů.

Přišel přestup k AGS, kde ale udělal osudovou chybu. Monopost zkrátka nefungoval a měl věčně technické problémy. Přesto prokazoval Streiff dobré výkony a určitě mohl ještě něco předvést. Posledním a pětapadesátým startem mu byla Velká cena Austrálie 1988, i když to tehdy nikdo nečekal.

Bohužel předsezonní testování v roce 1989 rozhodlo o jeho osudu. Velká nehoda, za kterou mohla prasklá část zavěšení si vybrala svou daň. Závodník zůstal paralyzovaný a na kolečkovém křesle. Údajně mu nebylo dopřáno takové péče, jakou by potřeboval, což bylo údajně důvodem toho, proč všechno dopadlo tak špatně. Pilot helikoptéry, který převážel Streiffa nevěděl, kde se nachází nejbližší nemocnice, přestože v místě žil. Situaci ani nepomohlo dlouhé vyčkávání mechaniků AGS, kteří tvrdili, že jejich jezdec může hýbat všemi končetinami.

„Pamatuji si, jak jsem vyjížděl z boxů a poté byla tma a ticho. Incident se stal v pravé rychlé zatáčce těsně před vrácákem na zadní rovinku. Není zde žádný záznam z incidentu, jenom to poté, ale byl jsem několikrát v kotrmelcích.

Všechno se oddělilo, motor, převodovka i kola. Samotná konstrukce nad hlavou se také oddělila. Monopost byl totálně zničený a já skončil v pletivu,“ řekl po letech závodník.

Streiff ale neztratil lásku k závodění, jelikož v roce 1994 chtěl odkoupit tým, pro který závodil dříve – Ligier. Všechno vypadalo dobře, jelikož měla stáj mít motory Renault a tím by vznikl juniorský tým Williamsu. To se ale bohužel nesplnilo.

Jiří Košta

Recent Posts

Iron Dames oznamují partnerství s Porsche ve WEC

Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…

14 hodinami ago

Mercedes vstupuje do WEC s Iron Lynx

Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…

2 dny ago

Divoké Macau vyhrál Maro Engel

Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…

4 dny ago

JOTA Sport by Cadillac odhaluje jezdecké posádky pro příští sezonu WEC

Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…

1 týdnem ago

Lamborghini zvažuje kompletní odchod z WEC

Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…

1 týdnem ago

Pro Lotterera má letošní titul ve FIA WEC daleko větší hodnotu – dřív nebyla konkurence

Trojnásobný vítěz závodu 24 hodin Le Mans Andre Lotterer věří, že letošní zisk titulu mistra…

1 týdnem ago