Historie - formule

Philippe Streiff měl slibnou kariéru, nehoda během testování ho paralyzovala

Philippe Streiff nepatří k nejznámnějším pilotům formule 1, přesto startoval během svých pětapadesáti závodů u čtyřech týmů. Kariéra se vyvíjela dobře, ale těžká nehoda vše překazila.


Francouzský závodník vyzkoušel většinu tehdejších juniorek. Usedl do kokpitu monopostů formule 2 nebo formule 3000. Přestože se mu nepodařilo získat nikdy žádný titul, tak v závodech vítězství získával.

Dobré výsledky mu umožnily odjet poslední závod sezony 1984 pro Renault. Třetí žlutý monopost ale musel ze závodu odstoupit pro poruchu převodovky.

O rok později se objevil dokonce napříč dvěma týmy, přičemž během posledního závodu v Austrálii dokázal s Ligierem získat třetí pozici.

Následující dvě sezony závodil pro Tyrrell, který ale už měl nejlepší roky za sebou. V roce 1986 získal alespoň jedno páté místo a celkově tři body. Následující sezonu si připsal také jen pár bodů.

Přišel přestup k AGS, kde ale udělal osudovou chybu. Monopost zkrátka nefungoval a měl věčně technické problémy. Přesto prokazoval Streiff dobré výkony a určitě mohl ještě něco předvést. Posledním a pětapadesátým startem mu byla Velká cena Austrálie 1988, i když to tehdy nikdo nečekal.

Bohužel předsezonní testování v roce 1989 rozhodlo o jeho osudu. Velká nehoda, za kterou mohla prasklá část zavěšení si vybrala svou daň. Závodník zůstal paralyzovaný a na kolečkovém křesle. Údajně mu nebylo dopřáno takové péče, jakou by potřeboval, což bylo údajně důvodem toho, proč všechno dopadlo tak špatně. Pilot helikoptéry, který převážel Streiffa nevěděl, kde se nachází nejbližší nemocnice, přestože v místě žil. Situaci ani nepomohlo dlouhé vyčkávání mechaniků AGS, kteří tvrdili, že jejich jezdec může hýbat všemi končetinami.

„Pamatuji si, jak jsem vyjížděl z boxů a poté byla tma a ticho. Incident se stal v pravé rychlé zatáčce těsně před vrácákem na zadní rovinku. Není zde žádný záznam z incidentu, jenom to poté, ale byl jsem několikrát v kotrmelcích.

Všechno se oddělilo, motor, převodovka i kola. Samotná konstrukce nad hlavou se také oddělila. Monopost byl totálně zničený a já skončil v pletivu,” řekl po letech závodník.

Streiff ale neztratil lásku k závodění, jelikož v roce 1994 chtěl odkoupit tým, pro který závodil dříve – Ligier. Všechno vypadalo dobře, jelikož měla stáj mít motory Renault a tím by vznikl juniorský tým Williamsu. To se ale bohužel nesplnilo.

Jiří Košta

Recent Posts

Estre, Lotterer a Vanthoor potřebují k zisku titulu pouhých pět bodů

Porsche Penske 6 vede už od prvního závodu letošní sezony, jelikož jezdci v Kataru zvítězili.…

3 dny ago

Porsche Penske 6 slaví druhé letošní vítězství ve FIA WEC

Lídři šampionátu odjíždějí z Japonska s plným počtem bodů. Estre, Lotterer a Vanthoor ovládli předposlední…

3 dny ago

Pepper a Wittmann kritizují Rasta, komisaři ale trest nedali

Tovární jezdec Lamborghini Jordan Pepper reagoval na Reneho Rasta po jejich kolizi v nedělním závodě…

1 týdnem ago

Mercedes se po roce dočkal vítězství v závodě DTM!

Luca Stolz vrací slávu Mercedesu. Němec přivezl značce vítězství na Sachsenringu poté, co startoval jako…

2 týdny ago

Jack Aitken vítězí na Sachsenringu

Britský pilot Jack Aitken zvítězil na Sachsenringu po startu z pole position. Stupně vítězů doplnili…

2 týdny ago

Jules Gounon se vrací do WEC pro Fuji

Jules Gounon se vrátí do sestavy hypercarů FIA WEC příští týden pro 6h Fuji, kde…

2 týdny ago